Gå til innhold

Hvor tidlig kan man diagnostisere Asperger?

Anbefalte innlegg

Gjest Alkamira

Jeg passer en gutt på seks år med jevne mellomrom. Han er under utredning for ADHD, men jeg begynner å lure på om han kan ha et snev av Asperger i tillegg. Han har store sosiale vansker, og problemer med å bruke stemmen og språket til riktige situasjoner Han har også en litt monoton måte å prate på. Han er også veldig lydsensitiv og kan ofte ikke bli med når barnehagen skal på konserter etc. Han er også veldig opptatt av rutiner, og kan bli fra seg når rutinene endres, eller ikke følges. Jeg merker også at det ofte er vanskelig å få øyekontakt med han når han prater, øynene er ofte et helt annet sted.

Jeg er ikke pedagog, og dette kan være innenfor normalen. Men hvis det ikke er det, hvor tidlig i løpet kan man diagnostisere AS?

Fortsetter under...

Onsdag1365380628

Det du beskriver er symptomer som kan falle inn under ADHD diagnosen. Uansett, om gutten er under utredning blir flere mulige diagnoser vurdert, så dette med Asperger blir ganske sikkert tatt med i diagnostiseringen.

Vår sønn har ADHD og Asperger var en av de tingene man tenkte på i første omgang under utredningen.

Gjest Alkamira

Det du beskriver er symptomer som kan falle inn under ADHD diagnosen. Uansett, om gutten er under utredning blir flere mulige diagnoser vurdert, så dette med Asperger blir ganske sikkert tatt med i diagnostiseringen.

Vår sønn har ADHD og Asperger var en av de tingene man tenkte på i første omgang under utredningen.

Er det en glidende overgang mellom ADHD og AS? Hvordan finner de i såfall ut hva som er hva?

Onsdag1365380628

Er det en glidende overgang mellom ADHD og AS? Hvordan finner de i såfall ut hva som er hva?

Det går an å ha ADHD med Aspergers som tilleggsdiagnose. Hvordan de eksakt skiller de ulike diagnosene skal ikke jeg gi meg ut på å forklare, for det vet jeg for lite om.

Men for vår del utelukket dem raskt Aspergersmistanken, så de visste ihvertfall hva de skulle se etter.

Vår sønn fikk aspergerdiagnosen da han nettopp var fyllt seks år, men mistanken kom da han var fire.

Mange aspergere har også ADHD eller ADD.

Jeg vet at noen som blir utredet med henblikk på adhd/asperger i kombinasjon, blir først utredet for ADHD, og dersom de finner dette, begynner man event. behandling og tilrettelegging - dersom AS symptomene ikke forsvinner etter behandling for ADHD er påbegynt, utreder man for dette.

Annonse

Nevøen min var 3 år.

Han er nå 12 og klarer seg helt fint. Går i vanlig klasse uten noen spesiell tilrettelegging.

Han går på gluten- og lacotsefri diett. For ham har det gjort hele forskjellen. Hele familien har fått et nytt liv etter at han la om kostholdet.

Gjest Alkamira

Nevøen min var 3 år.

Han er nå 12 og klarer seg helt fint. Går i vanlig klasse uten noen spesiell tilrettelegging.

Han går på gluten- og lacotsefri diett. For ham har det gjort hele forskjellen. Hele familien har fått et nytt liv etter at han la om kostholdet.

Hvordan kan man gi en slik diagnose til en som er tre år? Da har han jo nettopp begynt å snakke i setninger? Hvordan kan de vite om utviklingen er normal eller ikke? det er jo så stort sprik mellom barna i den alderen.

Hvordan kan man gi en slik diagnose til en som er tre år? Da har han jo nettopp begynt å snakke i setninger? Hvordan kan de vite om utviklingen er normal eller ikke? det er jo så stort sprik mellom barna i den alderen.

Nei si det.

Men diagnosen var nok riktig den. Han var egentlig helt klassisk. Forøvrig snakket han i hele lange setninger fra lenge før han var 2 år. Altfor avansert språk faktisk, han lærte liksom masse utenat, og så kom det som perler på en snor der han trodde det passet, hvis du forstår hva jeg mener.

Og heldige han som fikk diagnosen så tidlig at de kunne sette inn tiltak i en tidlig alder. Han har vært kjempeheldig som har fått god oppfølging. (3 år med tilrettelagt barnehage og også første året i skolen.)

Gjest Alkamira

Nevøen min var 3 år.

Har alle symptomene blitt borte etter at han la om kosten?

Har alle symptomene blitt borte etter at han la om kosten?

Alle som merkes av tanter iallefall. ;-)

Han er nok fremdeles en spesiell gutt. Han er ikke videre interessert i fotball (bare det kvalifiserer visstnok til å bli stemplet med "sær" har jeg forstått...) , men gjør det godt innen en individuell idrettsgren. Han gjør det _veldig_ bra i teoretiske fag i skolen. Han har venner, men ikke mengder av venner.

Tror nok, uten at jeg er ekspert, at han faller innenfor normalen på de aller fleste felt nå. Det gjorde han ikke før. Foreldrene merker godt forskjell hvis det glipper og han får i seg noe han ikke burde ha spist.

Gjest minuma

Alle disse symptomene går ikke inn under en adhd-diagnose.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...