Gjest Inte nu, jente 30år Skrevet 12. mai 2009 Del Skrevet 12. mai 2009 Jeg skrev til deg for noen dager siden ang fissurer i skjeden. Har kikket endel på skjeden, og søkt endel på nettet. Jeg tror faktisk jeg enten kan ha Lichen Simplex Chronicus eller Lichen Planus. De bildene jeg har sett når jeg har googlet dette mye likt de plagene jeg har, jeg har f.eks arrdannelse på den ene store kjønnsleppen, jeg klør mye, det er sprekker osv. Det er enten den ene eller den andre, den Lichen planus har også sånne små nupper i underleppen, og jeg har også det, men har ingen plager med nuppene eller vondt. (men får fra tid til annen sånne små hvite sår, som jeg tror alle får i munnen av og til? som svir hvis mat kommer i kontakt osv). Men uansett, disse to tilstandene, er disse alvorlige? Jeg har skjønt at man aldri blir kvitt dette, men kan styre det med kortisonsalver, men har også lest at man kan ha større sjanser for kreft osv pga dette. Naturligvis gjør dette meg bekymret og jeg innser at om det er dette jeg har, så må jeg jo få tatt en biopsi. Men hvis jeg går til en gynekolog (vil helst gjøre det uten å måtte gå innom fastlegen) og forteller at jeg tror jeg har en av disse tilstandene, er dette noe alle gynekologer VET hva er for noe her i Norge? Og kan gjennkjenne om de ser det? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328777-lichen-simplex-chronicus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 15. mai 2009 Del Skrevet 15. mai 2009 Ja, det kan være en av de hudlidelser du nevner, men det er for tidlig å si før det er tatt en vevsprøve som jeg anbefalte deg å få gjort. Kanskje du burde gå til en hudlege i stedet for en gynekolog, så er du nok mer sikker på at han/hun har gode kunnskaper. Rikshospitalets kvinneklinikk har en ’vulva-klinikk’, men det er opp til ett års ventetid. Tilstandene er ikke alvorlige i seg selv, men en sjelden gang kan det utvikle seg til noe ondartet, mener noen, men andre tviler. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/328777-lichen-simplex-chronicus/#findComment-2750155 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.