Gå til innhold

Er terapien bortkasta?

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke lest tråden, men jeg har lyst å si noe jeg mener er viktig i terapi og gruppeterapi.

I gruppeterapien vi går i blir vi sterkt oppfordret til å ikke samtale med de andre vi går i gruppe med. Det har mange årsaker. En viktig er at reaksjoner en har utspilles utenfor i interaksjon med andre, og terapeuten blir unntatt fra å få ta del i viktige raksjoner og ting en jobber med. Og det er viktig for terapeuten at jan får være der. Hvis ikke kan en kave for seg selv like så godt.

For deg kan dol bli eller er på samme måte, og du kan vanne ut terapien så den blir mer unyttig, ved å ta opp dine reaksjoner utenfor i et fora hvor du har drevet selvterapi lenge.

Derfor mener jeg det er viktig at du nå ikke begynner å bruke dol på denne måten igjen. Skal du bli bedre må du ta valg og holde deg til dem.

Hvorfor gå en vei med tusen omveier? Jeg tror du gjør det. Vil du frem, så velg en strakere vei. Det er veivisere som sier deg noe om en strakere vei, men du velger likevel å bevege deg ut i åpent lanskap, og legger igjen kart og kompass. Det har du prøvd før, og du har gått mye i ring.

Mange takk for gode råd. Spesielt dette:

''Hvorfor gå en vei med tusen omveier? Jeg tror du gjør det. Vil du frem, så velg en strakere vei. Det er veivisere som sier deg noe om en strakere vei, men du velger likevel å bevege deg ut i åpent lanskap, og legger igjen kart og kompass. Det har du prøvd før, og du har gått mye i ring.''

Fortsetter under...

Gjest BipolarII...jeg visst

Du har et godt poeng der...

Ps. kan jeg spørre hvordan det går med deg? Har du fått noen avklaring med nav enda?

Har det bra jeg. Nei, ingen avklaring - bare venting... Tull og tøys at de skal gi mennesker muligheter når saker blir trenert.

Har det bra jeg. Nei, ingen avklaring - bare venting... Tull og tøys at de skal gi mennesker muligheter når saker blir trenert.

Godt å høre du har det bra.. vi prata jo mye en vending, så har jo ofte lurt på hvordan det går med deg osv. Synd at det går så tregt med nav. Det er ikke sånn det skal være.

Gjest xbellax

Jeg vet ikke.. Men jeg er iferd med å miste motivasjonen for videre behandling, så jeg vurderer å avbryte.

Ps. Jeg har en bror som er deprimert. Han er nå henvist til samme dps. Han ble søkt dit for ca to uker siden, og har allerede fått time om to uker. Er det rart en blir umotivert til slutt?

Jeg orker snart ikke mer av denne usikkerheten.

"Men jeg er iferd med å miste motivasjonen for videre behandling, så jeg vurderer å avbryte." Det kan du ikke, du kan ikke avbryte noe du ikke vet hvordan kommer til å bli. Dette med grupper har mange svært ulik oppfattning av, kanskje dette kan være med på å gjøre livet litt enklere for deg. Du må forsøke en tid før du kan si noe om det. Ha tålamod jente!

(..og ha en fin 17 mai!)

"Men jeg er iferd med å miste motivasjonen for videre behandling, så jeg vurderer å avbryte." Det kan du ikke, du kan ikke avbryte noe du ikke vet hvordan kommer til å bli. Dette med grupper har mange svært ulik oppfattning av, kanskje dette kan være med på å gjøre livet litt enklere for deg. Du må forsøke en tid før du kan si noe om det. Ha tålamod jente!

(..og ha en fin 17 mai!)

Du har nok rett i det, må ikke ta "sorgene" på forskudd..

Men du, jeg bare lurer på en ting, vet jeg har spurt om noe lignende før, men:

For å oppleve fremgang - er det viktig eller lurt at jeg følger terapeutens råd til punkt og prikke, til tross for at jeg (evnt) ikke skjønner hvorfor det har noen hensikt osv?

Jeg er nå bare sånn; prøver å forstå meg ihjel tror jeg.. (og så blir jeg litt irritert på meg selv innimellom fordi jeg stadig må komplisere ting, det gjelder ikke bare i terapien, men arbeidsoppgaver eller bare det å finne frem til et sted..).

En annen ting er at jeg må bruke eks herfra, fordi jeg ikke har særlig erfaring med det det viser seg at jeg sliter med, i rl.. det blir jo på en måte å forberede seg til det som KAN skje når jeg begynner å slippe andre innpå meg, kan du si.

Fin 17.mai ønskes deg og :-)

Gjest xbellax

Du har nok rett i det, må ikke ta "sorgene" på forskudd..

Men du, jeg bare lurer på en ting, vet jeg har spurt om noe lignende før, men:

For å oppleve fremgang - er det viktig eller lurt at jeg følger terapeutens råd til punkt og prikke, til tross for at jeg (evnt) ikke skjønner hvorfor det har noen hensikt osv?

Jeg er nå bare sånn; prøver å forstå meg ihjel tror jeg.. (og så blir jeg litt irritert på meg selv innimellom fordi jeg stadig må komplisere ting, det gjelder ikke bare i terapien, men arbeidsoppgaver eller bare det å finne frem til et sted..).

En annen ting er at jeg må bruke eks herfra, fordi jeg ikke har særlig erfaring med det det viser seg at jeg sliter med, i rl.. det blir jo på en måte å forberede seg til det som KAN skje når jeg begynner å slippe andre innpå meg, kan du si.

Fin 17.mai ønskes deg og :-)

"For å oppleve fremgang - er det viktig eller lurt at jeg følger terapeutens råd til punkt og prikke, til tross for at jeg (evnt) ikke skjønner hvorfor det har noen hensikt osv?"

Ja. Fordi du har ikke hele oversikten. Fordi dette mennesket er skolert til å hjelpe deg med å mestre denne vanskelige fasen du er inne i. Nå er selvsagt ikke dette som å levere en bil på verksted, det er sjelen man legger i hendene på en annen, men du må, om du vil bli bedre, ha ro. Jeg er ufattelig klar over at det er en prøvelse, men forsøk ha ro til at vedk som er utdannet til å hjelpe deg, kan det han/hun gjør.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...