Gå til innhold

Nok en idiotisk eu-regel

Anbefalte innlegg

Gjest brooom
Skrevet

Jeg har førerkort klasse C1(opptil 7500 tonn), og har inntil nå måtte fornye førerkortet hvert 10 år - etter en bestått legekontroll.

Jeg fikk i dag mitt nye førerkort i posten og vedlagt stod det at nå begynner man med en kode på førerkortet. Fra og med i høst må man fornye førerkortet(for lett eller større lastebil) hvert 5 år etter et etterutdanningskurs på 35 timer!!

Ordningen med fornyelse omfatter både eksisterende og nye sjåfører. Dette er selvfølgelig nok en idiotisk eu-regel som vi blir dyttet på via eøs-avtalen.

Skrevet

''Jeg har førerkort klasse C1(opptil 7500 tonn),''

Jøss - hva i all verden er det du skal føre? Tankbåt? ;o)

Gjest brooom
Skrevet

He he, nei - romskip. Var vel litt irritert da jeg skrev innlegget og kom til å blande kg og tonn. Det fikk meg til å tenke på han harepusen i Hakkebakkeskogen som tok feil av oppskriften på pepperkaker - godt han ikke tok så feil som av kg og tonn ;)

Skrevet

Forstår at du er irritert, men tenk på alle de positive reglene vi får via EU! Miljøstandarder feks! Synes det er et altfor negativt fokus, også i media er det bare de negative reglene vi hører om, ikke rart folk blir negative da!

matildes mor
Skrevet

Ja dette er en forbanna dritt regel som kom ifjor en gang. Ble " snikinnført" uten noen som helst informasjon. Men så lenge du kun skal ha lappen "til eget" forbruk trenger du ikke noe etterutdannelse kurs. Men jobber du som sjåfør er du nødt å ta kurs hvert femte år.

Skrevet

hehe, stemmer det der, irriterer det vettet av mange nordmenn. ;-)

Det er jo ikke lenge siden at EØS-avtalen gjorde av vi må godta dyremishandling ved halal-slakt...

Skrevet

For å kjøer en av mine biler må du har førerkort for 7500 kg:-)

Skrevet

Jeg har utvidet førerkort og fikk vite dette først i går. Har ikke satt meg helt inn i dette ennå, men skal se på det etterhvert. Det gjelder både meg og kona dette, så det er viktig å lese meg litt opp på det.

Gjest høstløv
Skrevet

Sitat: "et etterutdanningskurs på 35 timer"

Er det mulig?

Det er jo mer etterutdanning for garvede sjåfører enn det 18 åringer med fersk sertifikat i lommen, har fått før de får lov til å kjøre bil i trafikken.

Sønnen min brukte ikke 35 timer på den obligatoriske delen av kjøreropplæringen.

Skrevet

For å kjøer en av mine biler må du har førerkort for 7500 kg:-)

7500 kg ja, men trådstarter skrev 7500 tonn og så stor bil har ikke du heller. ;o)

Skrevet

7500 kg ja, men trådstarter skrev 7500 tonn og så stor bil har ikke du heller. ;o)

Det er sant, det så jeg ikke. Nei jeg har ikke så stor bil, hadde det vært utstyret mitt vi snakket om så hadde det vært noe annet, hehe.

Skrevet

Det er sant, det så jeg ikke. Nei jeg har ikke så stor bil, hadde det vært utstyret mitt vi snakket om så hadde det vært noe annet, hehe.

*s* Fikk opp et komisk bilde på netthinna... ;-)

Skrevet

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1242217053' post='4148623]

*s* Fikk opp et komisk bilde på netthinna... ;-)

Det tviler jeg ikke på, du har god fantasi:-)

Gjest kræsjtestdukke
Skrevet

Ja dette er en forbanna dritt regel som kom ifjor en gang. Ble " snikinnført" uten noen som helst informasjon. Men så lenge du kun skal ha lappen "til eget" forbruk trenger du ikke noe etterutdannelse kurs. Men jobber du som sjåfør er du nødt å ta kurs hvert femte år.

Sitat "Men så lenge du kun skal ha lappen "til eget" forbruk trenger du ikke noe etterutdannelse kurs. Men jobber du som sjåfør er du nødt å ta kurs hvert femte år".

Hvis jeg har lappen på 7500 kg og ikke jobber som yrkessjåfør så kan jeg altså fornye den uten å ta kurs, men de som kjører biler i den vektklassen må inn å ta 35 timers kurs hvert 5 år fordi de jobber med sjåfører - høres merkelig ut....!?

• 3 uker senere...
matildes mor
Skrevet

Sitat "Men så lenge du kun skal ha lappen "til eget" forbruk trenger du ikke noe etterutdannelse kurs. Men jobber du som sjåfør er du nødt å ta kurs hvert femte år".

Hvis jeg har lappen på 7500 kg og ikke jobber som yrkessjåfør så kan jeg altså fornye den uten å ta kurs, men de som kjører biler i den vektklassen må inn å ta 35 timers kurs hvert 5 år fordi de jobber med sjåfører - høres merkelig ut....!?

Vel sånn er det ihvertfall. http://www.vegvesen.no/Forerkort/Yrkessjafor/Utdanning+og+krav/Nye+utdanningskrav

Helt typisk eu er ihvertfall. For oss med fagbrev som yrkessjøfører innebærer dette ihvertfall at vi hvert femte år skal inn å terpe på det samme opp att og opp att som vi allerede har fått med oss under fagtdannelsen..........

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...