Gå til innhold

1 klasse og leseferdigheter


waxo

Anbefalte innlegg

Hvordan er det med deres 1 klassinger og leseferdighetene?

1 klassingen her har aldri vært intressert i bokstaver eller å lære de, han har heller aldri vært intressert i håndmotoriske ting som tegning eller skriving.

På skolen han går legger de ikke opp til at 1 klasse skal lære å lese, men de får frivillig leselekser.

I høst og vinter har han vegret seg når det kommer til lekser og det har vært mange tårer for å få gjennomført.

Plutselig for et par uker siden løsnet det, og skrivelekser som før har vært et mareritt går nå som en drøm. Det jeg også merket da det snudde var at han skriver bokstavene mye mer ubesværet, virker som de sitter mer i hånden nå, så han ikke må konsentrere seg så veldig. Da blir de penere og det går raskere :-) Kjempedeilig både for gutten og meg.

Det jeg reagerer på er at han fortsatt blander enkelte bokstaver. B og P, M og N f.eks

Vi trener masse på det, så godt som hver eneste kveld, men det sitter litt langt inne føler jeg, men nå er iallefall interessen mer der :-) Er dette vanlig og vil rette seg tru???

Jentene leste godt på samme alder, så jeg blir så usikker.

Matte synes han er veldig spennende og det går som en lek :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jammen er det forskjell på skoler!

Førsteklassingen vår har nå nesten kommet gjennom hele alfabetet. De har "ukens bokstav" De har leseark med enkeltord og setninger som skal leses hver dag (minimum 3 gangers repetisjon) og signeres for. De har også en "bok", dvs hefte med seg hjem, byttes ukentlig, og vanskeligheten stiger etterhvert som de blir flinkere. Den skal også leses hver dag og signeres for. Ukens mål i lesing er forøvrig: "Eleven skal kunne sette sammen 4 språklyder og lese disse." På norsk betyr det å lese ord på 4 bokstaver. ;-)

Snuppa vår begynte for alvor å forstå hva det dreier seg om rundt juletider. Hun leser greitt å, men fremdeles ikke særlig fort. Og hun liker MYE bedre å skrive, og matematikk. Leseleksene er ikke noe særlig gøy.

''Det jeg reagerer på er at han fortsatt blander enkelte bokstaver. B og P, M og N f.eks''

Jepp, det gjør min førsteklassing også. Spesielt b og d, og i og l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jammen er det forskjell på skoler!

Førsteklassingen vår har nå nesten kommet gjennom hele alfabetet. De har "ukens bokstav" De har leseark med enkeltord og setninger som skal leses hver dag (minimum 3 gangers repetisjon) og signeres for. De har også en "bok", dvs hefte med seg hjem, byttes ukentlig, og vanskeligheten stiger etterhvert som de blir flinkere. Den skal også leses hver dag og signeres for. Ukens mål i lesing er forøvrig: "Eleven skal kunne sette sammen 4 språklyder og lese disse." På norsk betyr det å lese ord på 4 bokstaver. ;-)

Snuppa vår begynte for alvor å forstå hva det dreier seg om rundt juletider. Hun leser greitt å, men fremdeles ikke særlig fort. Og hun liker MYE bedre å skrive, og matematikk. Leseleksene er ikke noe særlig gøy.

''Det jeg reagerer på er at han fortsatt blander enkelte bokstaver. B og P, M og N f.eks''

Jepp, det gjør min førsteklassing også. Spesielt b og d, og i og l.

''Jepp, det gjør min førsteklassing også. Spesielt b og d, og i og l.''

Godt å høre :-)

Her har de skrivelekse en gang i uka, og matte eller ennå en skrivelekse til en annen dag i uka.

Som ukelekse har de det frivillige arket å lese, det er vel en 5 - 6 setninger. Det slaø leses minimum 5 ganger, men er frivillig da :-) Skjønn det den som kan :-)

Han leser leksa prikkfritt, men det er av den enkle grunn at når de har gått igjennom dette på skolen husker han det på rams, så hjemme bruker vi en del tid på at jeg sitter å peker på ord, og han skal si hva det står, ellers kan han bare lukke øynene og lese etter minnet :-) Luringen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mariaflyfly

''Det jeg reagerer på er at han fortsatt blander enkelte bokstaver. B og P, M og N f.eks''

Skriver han små eller store bokstaver? Dette er jo bokstaver som er ganske like, så det er ikke så rart at de blandes litt.

Jeg har forresten akkurat lest om at barna i begynnerfasen av skrivinga ikke helt har utviklet objektspermanens enda. :) For å ta et banalt eksempel: En kopp er en kopp uansett hvilken vei hanken på denne peker. Sånn er det jo ikke med en del av bokstavene, særlig de små. De vil jo danne en helt annen bokstav dersom den står opp-ned eller speilvendt. Sånn som f.eks b,d og p. Eller n og u.

Dette retter seg som regel av seg sjøl i løpet av kort tid, men det kan være en fordel at barna holder seg til de store bokstavene, som jo er lettere gjenkjennelige selv om de f.eks skulle stå speilvendt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Jepp, det gjør min førsteklassing også. Spesielt b og d, og i og l.''

Godt å høre :-)

Her har de skrivelekse en gang i uka, og matte eller ennå en skrivelekse til en annen dag i uka.

Som ukelekse har de det frivillige arket å lese, det er vel en 5 - 6 setninger. Det slaø leses minimum 5 ganger, men er frivillig da :-) Skjønn det den som kan :-)

Han leser leksa prikkfritt, men det er av den enkle grunn at når de har gått igjennom dette på skolen husker han det på rams, så hjemme bruker vi en del tid på at jeg sitter å peker på ord, og han skal si hva det står, ellers kan han bare lukke øynene og lese etter minnet :-) Luringen :-)

En tidligere kollega fortalte en gang at hun ikke lærte å lese før ganske så sent, hun lærte bare leseleksene utenat. Hun lærte å lese lenge etter første klasse...

Hun har doktorgrad nå, så jeg tror kanskje det gikk seg til etterhvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Det jeg reagerer på er at han fortsatt blander enkelte bokstaver. B og P, M og N f.eks''

Skriver han små eller store bokstaver? Dette er jo bokstaver som er ganske like, så det er ikke så rart at de blandes litt.

Jeg har forresten akkurat lest om at barna i begynnerfasen av skrivinga ikke helt har utviklet objektspermanens enda. :) For å ta et banalt eksempel: En kopp er en kopp uansett hvilken vei hanken på denne peker. Sånn er det jo ikke med en del av bokstavene, særlig de små. De vil jo danne en helt annen bokstav dersom den står opp-ned eller speilvendt. Sånn som f.eks b,d og p. Eller n og u.

Dette retter seg som regel av seg sjøl i løpet av kort tid, men det kan være en fordel at barna holder seg til de store bokstavene, som jo er lettere gjenkjennelige selv om de f.eks skulle stå speilvendt. :)

Her skrives bare store, de går igjennom de små samtidig, men legger ikke noe jobb i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En tidligere kollega fortalte en gang at hun ikke lærte å lese før ganske så sent, hun lærte bare leseleksene utenat. Hun lærte å lese lenge etter første klasse...

Hun har doktorgrad nå, så jeg tror kanskje det gikk seg til etterhvert :-)

hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Min 1. klassing leser allerede ganske flytende. Vi lekte litt med bokstaver før ha nbegynte på skolen, men det gikk bare to mnd så kunne han lese også de små bokstavene... Da blei mor og far ganske så imponert!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her skrives bare store, de går igjennom de små samtidig, men legger ikke noe jobb i det.

Igjen er "vår" skole forskjellig.

De lærer store og små bokstaver paralellt, men det er de små ungene blir oppmuntret til å bruke, og som er brukt i bøkene de leser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen er "vår" skole forskjellig.

De lærer store og små bokstaver paralellt, men det er de små ungene blir oppmuntret til å bruke, og som er brukt i bøkene de leser.

Store forskjeller ute å går :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 1. klassing leser allerede ganske flytende. Vi lekte litt med bokstaver før ha nbegynte på skolen, men det gikk bare to mnd så kunne han lese også de små bokstavene... Da blei mor og far ganske så imponert!

Ja, det må jeg si :-)

Var barnet selv intressert i å leke med bokstavene?

Vår pjokk, har hatt null interesse. Har prøvd å dra i gang litt, men nei.

Han kunne noen bokstaver, og kunne skrive navnet sitt.

Det har heldigvis løsnet litt nå så da håper jeg at han får lyst til å lese, det hjelper så ille når motivasjonen er der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Ja, det må jeg si :-)

Var barnet selv intressert i å leke med bokstavene?

Vår pjokk, har hatt null interesse. Har prøvd å dra i gang litt, men nei.

Han kunne noen bokstaver, og kunne skrive navnet sitt.

Det har heldigvis løsnet litt nå så da håper jeg at han får lyst til å lese, det hjelper så ille når motivasjonen er der :-)

Ja, han viste litt interesse, men ikke så voldsom. Defor ble vi overrasket over at han tok det så innmari fort.Til og med småbokstaver..

I

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Store forskjeller ute å går :-)

Tydeligvis. :o)

Kunne godt tenkt meg å vite litt om begrunnelsen for at de velger så forskjellig. Til syvende og sist skal jo ungene lære omtrent det samme uavhengig av hva skole de går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er langt i fra alle førsteklassinger som leser. Noen leser bra, andre leser litt og noen henger bare litt med på "samlesing". De har hatt mye leselekser av den typen i klassen til min førsteklassing. Dvs at foreldre leser mens barnet følger med på bokstavene. Man håper at barna på den måten lærer seg ordbilder og blir trygge på sammenheng bokstav/lyd. Min førsteklassing har alltid vært glad i tegning/skriving/bokstaver. Han knakk nok lesekoden før han var fire men det er ikke før nå han leser sånn noenlunde sammenhengende. Men må gi han utfordringer på egenhånd da leksene i klassa selvsagt blir altfor lette.

Jeg etterlyser helt klart større nivåinndeling på leselekser, men dette er visst ikke så lett ser det ut til. Han er en gutt som setter seg og leser med meg når jeg finner andre småbøker til han men jeg vet mange som dette ikke fungerer for, de vil ikke lese annet enn det som er lekse. For at alle skal få en utvikling så stiller jo det ganske store krav til lærer og tilpassning.

Men jeg ville heller ikke vært særlig bekymret om barnet ikke lærte seg å lese og skrive noenlunde i førsteklasse. Dette har mye både med interesse og modning å gjøre. Mine har elsket tegneaktiviteter fra de var små.Da kommer ogå interessen for bokstaver ofte tidlig. I tillegg har de en godt utviklet finmotorikk, noe som er nødvendig for å kunne holde blyanten riktig og dermed beherske skrivingen. Jeg har sett mange, spesielt gutter , som har strevd her ja... Men når finmotorikken blir bedre så går alt så mye lettere, både med skriving og tegning.-)

Å blande bokstaver, som du nevner, er også helt vanlig. Jeg har et tips til hvordan du kan hjelpe han på dette området. Om det er slik at han stadig blander M og N så er jo det fordi disse bokstavene både ser like ut og høres ganske like ut også. Her er det fint å få automatisert noen ordbilder med lyden i. Du kan henge opp to ark/plakater med bokstavene M og N på, ett sted hvor han ser dem ofte i løpet av dagen.Sammen kan dere finne navn eller ord som begynner med de aktuelle bokstavene: Mona og Nina, mus og nål...osv. Disse ordene kan du skrive opp på det aktuelle arket eller la barnet skrive dem på pc for så å skrive dem ut og lime dem opp. Dette gjør kanskje at han får et større eiendomsforhold til hele plakaten og dermed blir mer interessert. Pass på at du ikke tar altfor mange ord men noen som ligger i interessefeltet til gutten. Etter å ha sett disse ordbildene ofte over en kortere tid så skal du se at bokstavene og lydene automatiseres. Han trenger ikke tenke for å vite at Mona har M...

Liker han å tegne kan dere også tegne et M-hus og et N-hus der ordene limes inn...mange muligheter for den kreative:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er langt i fra alle førsteklassinger som leser. Noen leser bra, andre leser litt og noen henger bare litt med på "samlesing". De har hatt mye leselekser av den typen i klassen til min førsteklassing. Dvs at foreldre leser mens barnet følger med på bokstavene. Man håper at barna på den måten lærer seg ordbilder og blir trygge på sammenheng bokstav/lyd. Min førsteklassing har alltid vært glad i tegning/skriving/bokstaver. Han knakk nok lesekoden før han var fire men det er ikke før nå han leser sånn noenlunde sammenhengende. Men må gi han utfordringer på egenhånd da leksene i klassa selvsagt blir altfor lette.

Jeg etterlyser helt klart større nivåinndeling på leselekser, men dette er visst ikke så lett ser det ut til. Han er en gutt som setter seg og leser med meg når jeg finner andre småbøker til han men jeg vet mange som dette ikke fungerer for, de vil ikke lese annet enn det som er lekse. For at alle skal få en utvikling så stiller jo det ganske store krav til lærer og tilpassning.

Men jeg ville heller ikke vært særlig bekymret om barnet ikke lærte seg å lese og skrive noenlunde i førsteklasse. Dette har mye både med interesse og modning å gjøre. Mine har elsket tegneaktiviteter fra de var små.Da kommer ogå interessen for bokstaver ofte tidlig. I tillegg har de en godt utviklet finmotorikk, noe som er nødvendig for å kunne holde blyanten riktig og dermed beherske skrivingen. Jeg har sett mange, spesielt gutter , som har strevd her ja... Men når finmotorikken blir bedre så går alt så mye lettere, både med skriving og tegning.-)

Å blande bokstaver, som du nevner, er også helt vanlig. Jeg har et tips til hvordan du kan hjelpe han på dette området. Om det er slik at han stadig blander M og N så er jo det fordi disse bokstavene både ser like ut og høres ganske like ut også. Her er det fint å få automatisert noen ordbilder med lyden i. Du kan henge opp to ark/plakater med bokstavene M og N på, ett sted hvor han ser dem ofte i løpet av dagen.Sammen kan dere finne navn eller ord som begynner med de aktuelle bokstavene: Mona og Nina, mus og nål...osv. Disse ordene kan du skrive opp på det aktuelle arket eller la barnet skrive dem på pc for så å skrive dem ut og lime dem opp. Dette gjør kanskje at han får et større eiendomsforhold til hele plakaten og dermed blir mer interessert. Pass på at du ikke tar altfor mange ord men noen som ligger i interessefeltet til gutten. Etter å ha sett disse ordbildene ofte over en kortere tid så skal du se at bokstavene og lydene automatiseres. Han trenger ikke tenke for å vite at Mona har M...

Liker han å tegne kan dere også tegne et M-hus og et N-hus der ordene limes inn...mange muligheter for den kreative:-)

Takk for gode råd :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Tydeligvis. :o)

Kunne godt tenkt meg å vite litt om begrunnelsen for at de velger så forskjellig. Til syvende og sist skal jo ungene lære omtrent det samme uavhengig av hva skole de går på.

Nå vet jo ikke jeg hvorfor din skole har valgt som den har gjort, men her fant jeg en interessant artikkel om temaet:

http://www.barnetmitt.com/barnetmitt/innhold/tema/barnehage_og_skole/store_eller_smaa_bokstaver_i_begynneropplaeringen

Min eldste lærte for øvrig de store og nr to lærte de små... :-) Samme skole, forskjellig lærer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis. :o)

Kunne godt tenkt meg å vite litt om begrunnelsen for at de velger så forskjellig. Til syvende og sist skal jo ungene lære omtrent det samme uavhengig av hva skole de går på.

På vår skole er det store bokstaver i 1. klasse og små bokstaver i 2. klasse. Skjønner ikke helt vitsen, jeg.

Vår 2.klassing lærte både store og små bokstaver parallelt - og kunne det meste før skolestart. Likevel er hun ingen racer i lesing, men det går greit. Når det kommer til skriving er det derimot noe helt annet - hun skriver lange historier både for hånd og på PC. Morsomt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brilleslangen

det er store individuelle forskjeller på når ungene lærer å lese, og det å blandesammen boksstaver hender det noen gjør langt oppi trinnene, så det kommer nok.

Min førsteklassing kunne lese i april i fjor, men viste null interesse for lesing selv om lesekoden var knekt. Det er først nå ho frivillig leser ting.feks overskrifter i avisen o.l . De siste 1,5 mnd har leseleksa bestått i å lese noen sider fra en selvvalgt bok. og det er lettere å motivere til lesing nå med den type lekse merker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Hun leser nivå 3 bøker i lekse, men har lest vanskeligere bøker hjemme.

Det hender hun blander b og d, men det er sjeldnere etterhvert.

Hun kunne lese før hun begynte på skolen da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...