Gå til innhold

NHD: Superspesialist mot tvang

Anbefalte innlegg

marlenexxx27

Hvorfor må man være superspesialist for å behandle personer med tvang?

Man trenger åpenbart ikke være superspesialist for å behandle depresjon og (andre typer) angst, det er visst noe alle (allmennelger, sykepleiere, osv) kan ta seg et lite kurs i for deretter å begi seg igang med helbredelse.

Hvorfor er det så stor forskjell på kompetansen som trengs for disse lidelsene? Er det noe i tvangens natur som gjør den spesiell sammenlignet med depresjon og annen angst?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328809-nhd-superspesialist-mot-tvang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det ene er at det kreves en spesiell teknikk som må læres. Vanlig "terapeutisk prat" er totalt uvirksomt.

Det andre er volumkompetanse. Mens vi oversvømmes av angst og depresjon, er tvangspasientene svært sjeldne. Den tid jeg var poliklinikkleder (opptaksområde 90.000), hadde vi til enhver tid kun 1-3 pasienter med OCD i behandling. Skal en bli god på noe, må en gjøre det ofte. Derfor må denne behandlingen sentraliseres til et lite antall behandlere.

Selv noe så enkelt som medisineringen erfarer jeg at erferne kolleger ikke behersker.

Gjest Siriius

Det ene er at det kreves en spesiell teknikk som må læres. Vanlig "terapeutisk prat" er totalt uvirksomt.

Det andre er volumkompetanse. Mens vi oversvømmes av angst og depresjon, er tvangspasientene svært sjeldne. Den tid jeg var poliklinikkleder (opptaksområde 90.000), hadde vi til enhver tid kun 1-3 pasienter med OCD i behandling. Skal en bli god på noe, må en gjøre det ofte. Derfor må denne behandlingen sentraliseres til et lite antall behandlere.

Selv noe så enkelt som medisineringen erfarer jeg at erferne kolleger ikke behersker.

Det høres jo veldig rart ut når det er så mange som har ocd, eller tvang i en eller annen grad.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det høres jo veldig rart ut når det er så mange som har ocd, eller tvang i en eller annen grad.

Ja, det er svært mange som lider av OCD, men utrolig få som søker behandling. Antagelsen er at pasientene føler skam for å ha sykdommen og derfor ikke søker hjelp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...