Gå til innhold

Mulig spiseforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Urolig- 25

En venninne av meg begynte for snart et halvt år siden på Interferonbehandling for hepatitt. I begynnelsen var hun naturligvis dårlig, men etterhvert gikk det bedre og nå har hun det fint og merker lite til bivirkningene. Etter det jeg har skjønt kun etter at hun har tatt sprøyten, men kvalmen etter måltid er der hvist hver gang. Behandlingen har vært vellykket og hun er nå fri for virus. Alt er vel og bra, men denne cellegiftkuren har gjort at hun etter hvert måltid spyr opp igjen mesteparten av maten. Tidlig i behandlingen snakket vi åpent om at muligheten for at det kan utvikle seg en spiseforstyrrelse er der, og spesielt jeg gjorde uttrykk for min bekymring. På den tiden var det grunn til å tro at hun var kvalm og derav spydde, det var jo en bivirkning ingen kunne forhindre siden hun ikke kunne begynne på kvalmestillende. Hun har vært heldig og sluppet unna sterke bivirkninger, noe som kommer klart frem siden hun nå er begynt å trene ofte, og både leger og alle som kjenner henne sier hun ser utrolig godt ut. Jeg har kjent henne lenge og kan svare for at hun ikke har sett så bra ut på flere år! Grunnen til dette er at hun i tillegg til å trene har noenlunde lagt om kostholdet sitt til et sunnere et, samtidig som selvfølelsen hennes er mye bedre. Trening har hun aldri likt og har vel egentlig alltid vært lat, så det er rett og slett en revolusjon! Alt i alt har dette gjort til at hun har gått ned flere titalls kilo, noe som har hjulpet veldig siden hun i mange år har vært overvektig og vært i veldig dårlig form. Hun har alltid vært glad i mat. Vektreduseringen begynte kjapt siden hun spyr og vekten går fortsatt fort nedover, noe hun er henrykt over. Hun snakker "hele tiden" om hvor mye hun har trent, hva hun har spist, hva hun skal ha til middag, hvordan klærne ikke passer lenger, osv. Jeg har forståelse for alt dette for hun har i alle år hatt lyst å ta av, men aldri gjort noe med det, og nå skjer det. Jeg ser varsellamper når hun stolt forteller at hun ikke har spist mer enn en banan siden da og da, samtidig som hun spiser mye mer enn meg til middag når jeg er på besøk. Men så spyr hun like etterpå... Hovedbekymringen min er den at om en måned er hun ferdig med cellegiften, og jeg er redd hun ikke skal slutte å spy- det er blitt en vane og hun liker det som skjer. Nå spyr hun like etter hun er ferdig å spise, før ventet hun i det minste litt fordi hun ville holde maten der så lenge som mulig. Jeg er også redd for at hvis hun klarer å slutte å spy- noe som klart er en mulighet- så begynner en spiseforstyrrelse fordi hun ikke klarer å holde vekten/ går ikke ned. Det jeg lurer på er hva som kan regnes som varsellamper av det jeg har fortalt, og hva jeg bør være obs på. Hvordan kan jeg forhindre det, og hvis man tror det er utviklet en spiseforstyrrelse- hvordan kan jeg overbevise venninnnen min om at hun bør forandre det hun gjør? Hva er typiske unnskyldninger..? Et siste spørsmål er hvor lenge en kan forvente at denne bivirkningen- spyingen- fortsetter etter endt kur? Jeg er nemlig usikker på hvor kvalm hun egentlig er- og hvor lenge hun kan skylde på at hun er kvalm ETTER kuren- som en ettervirkning... Og, er det mulig at jeg overdriver? Takk!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328821-mulig-spiseforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ja, det er meget mulig at du overdriver.

Det var vel en grunn til denne hepatitten? Nå har hun lagt om livsstilen og er begeistret over at hun mestrer noe hun har drømt om lenge.

Vent i hvert fall med bekymringen til et par måneder etter at hun er ferdig med behandlingen.

Kan du ikke glede deg over den positive endringen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...