Gå til innhold

Ad/hd - Ritalin

Anbefalte innlegg

Gjest Redd jente 28

Hei. Jeg fikk diagnosen Ad/hd for bare noen mnd siden. Startet på ritalin i midten av Mars. Siden da har jeg gått ned 13kg. (Noe som er veldig mye på så kort tid) Matlysten har ikke minsket, tvert i mot. Spiser mer enn jeg noen sinne har gjort. Men har fått diare. Psykiateren min mener at dette skyldes et virus å ikke ritalinen. Jeg er veldig skeptisk. Nå vil han at jeg skal øke dosen fra 80mg i døgnet til 120mg så jeg kan få den effekten av ritalinen jeg skal ha. Jeg er litt redd for dette. Siden mange mener at 80mg er en stor dose. Å nå skal jeg da opp til 120mg. Å siden jeg har fått di bivirkningene jeg har fått så blir jeg redd. Hva skal jeg gjøre? Jeg vurderer sterkt å bare slutte på medisnene. Finnes det andre medisiner som har bedre effekt og ikke har den type bivikning som ritalin? Eneste som er bedre med tanke på ritalin er tanke gangen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328872-adhd-ritalin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ritalin kan påvirke stoffskiftet ditt slik at det øker. Du vil da kunne få diarè og økt eller manglende matlyst + vektnedgang.

Du står på en høy dose, ja. Tommelfingerregelen er at man kan ta 1 mg Methylphenidat (virkestoffet i Ritalin) pr kg kroppsvekt pr døgn. Med andre ord burde du veie 80 kg, eller mer, med en dose på 80 mg Ritalin. 120 kg = max 120 mg Ritalin pr døgn.

Du burde fortelle legen din at du er redd. Håper dere finner ut av hva som er til det beste for deg. Lykke til. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328872-adhd-ritalin/#findComment-2750206
Del på andre sider

Gjest redd jente 28

Ritalin kan påvirke stoffskiftet ditt slik at det øker. Du vil da kunne få diarè og økt eller manglende matlyst + vektnedgang.

Du står på en høy dose, ja. Tommelfingerregelen er at man kan ta 1 mg Methylphenidat (virkestoffet i Ritalin) pr kg kroppsvekt pr døgn. Med andre ord burde du veie 80 kg, eller mer, med en dose på 80 mg Ritalin. 120 kg = max 120 mg Ritalin pr døgn.

Du burde fortelle legen din at du er redd. Håper dere finner ut av hva som er til det beste for deg. Lykke til. :-)

Ja jeg veier jo nå 65kg. Så med tanke på det du sier så er 120mg ekstremt mye.

Jeg pratet med min psykiater i dag igjen. Å nå ble det tatt blodprøver i dag.

Han syns fremdeles at vi skal gå opp til 120mg. Vis ikke dette fungerer som det skal, ville han prøve med noen andre medisiner. Jeg sa til han at jeg ble litt skremt av dette. Med tanke på hva jeg har lest og bi virkningene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328872-adhd-ritalin/#findComment-2750247
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...