Gå til innhold

Gravid, hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Gjest litt i sjokk

Har akkurat oppdaget at jeg er uplanlagt gravid!! Er litt i sjokk, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre.. Er det noen som har en slags sjekkliste over hva jeg må gjøre framover? Sånn praktisk med legetimer og permisjon og jeg vet ikke hva.. Og må informere kjæresten min om at han skal bli pappa... Ikke akkurat en samtale jeg gleder meg til å ta, han har akkurat fått vite at han har fått internship i utlandet et halvt år, dette er virkelig drømmen hans.. Ser for meg at jeg blir alene om hele graviditeten, han blir sikkert veldig opptatt. Og synes ikke jeg kan be han bli igjen bare på pga dette.. Uff, klarer vel å være gravid alene men ser ikke akkurat fram til det, den siste tida har jeg følt meg skikkeli dårlig og vært veldig glad han har vært her for meg.. Men jeg klarer vel det også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/328974-gravid-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sjøstjerna

Gratulerer!

Spennende tid dere går i møte. :-)

Unn din kjærest å dra- av kjærlighet til han. Når alt kommer til alt så er det ikke så mye en vordrende pappa kan gjøre i forhold til deg og graviditeten- men han er til stor hjelp når babyen er kommet. :-)

Ta kontakt med legen, og du får all info om kontroller etc. Permisjon osv har du GOD tid til å tenke på. Kan sikkert vente noen mnd før dere avgjør lengde på permisjon/deling av denne.

Første runde har dere nå. Bare å venne dere til tanken osv. Dette går fint, skal du se. Lykke til

Gjest litt i sjokk

Sitat: "Uff, klarer vel å være gravid alene"

Du har intet annet valg, uansett om han er her eller der, for han kan ikke dele graviditeten med deg.

Gratulerer!

Du har et poeng der..;)

Men det jeg mente er at han ikke er der for å holde rundt meg hvis jeg er bekymret og føler meg dårlig, eller kan kjenne på magen når det sparket og glede seg sammen med meg eller gjøre praktiske ting som å ordne og handle inn, regner med at det er mye som må ordnes! Istedet kommer han til å være begravd i arbeid og sikkert så vidt orke å ringe meg når dagen er over:(

Gjest høstløv

Du har et poeng der..;)

Men det jeg mente er at han ikke er der for å holde rundt meg hvis jeg er bekymret og føler meg dårlig, eller kan kjenne på magen når det sparket og glede seg sammen med meg eller gjøre praktiske ting som å ordne og handle inn, regner med at det er mye som må ordnes! Istedet kommer han til å være begravd i arbeid og sikkert så vidt orke å ringe meg når dagen er over:(

Nei, det har du jo rett i, og det blir litt ensomt for deg. Men uansett så er en graviditet for mannen en noe uforståelig greie. For det er kvinnen, som kjenner alle følelsene, fra den første sjokkartede oppdagelsen og alle forandringene i kroppen, det er henne som kjenner at psyken forandres fra å være i sjokk til å glede seg over det lille frøet som vokser inni magen, og til å begynne å glede seg og til sist utålmodig å vente på at barnet blir født.

Mannen kan uansett bare følge med fra utsiden og være der til hjelp og støtte, som du sier.

Gratulerer! Jeg syns du skal unne kjæresten å dra, det er etter at barnet kommer at du virkelig trenger ham.

Ellers er det vel ikke så mye å ordne nå i begynnelsen. Ikke røyke, ikke drikke, spis sunt og følg andre kostholdsråd. Bestill time hos fastlegen etterhvert (det haster ikke så veldig). Permisjonssøknad kan du vente med i flere måneder ennå.

Annonse

Først av alt: Gratulerer!

Prat med kjæresten din!

Dernest: Ring legen for å få time. De vil spørre når første dag av siste mens var, og sette opp time etter dette.

Gå på apoteket og kjøp folsyretabletter. Ta anbefalt dose for gravide hver dag.

Jeg bodde alene da jeg ble gravid med eldstemann - kjæresten jobbet på en annen kant av landet. Det gikk egentlig veldig greit! Har du noen andre som kan støtte deg, dersom du har det vanskelig/er usikker innimellom, (foreldre/søsken/ei god venninne?) så blir det enklere både for deg og din kjære...

Gjest det går så bra

Gå på apoteket og kjøp folsyre/folat og ta også tilskudd av omega 3 / tran.

Ring legen og bestill time, de vil sette opp første time når de synes det passer med første kontroll.

Bor du i Oslo eller andre steder med stor rift om fødeplass, er det bra å være til føste kontroll så fort som mulig, slik at legen kan bestille fødeplass på det sykehuset du ønsker. Bestiller du sent, kan du bli sendt langt av gårde..

ta med kjæresten på føste kontroll (eller en annen legetime), slik at han får et litt mer konkret inntrykk av at han skal bli far før han reiser. Så blir også legen din gjort oppmerksom på at du vil være alene i svangerskapet, det kan være greit at hun/han vet hvis du blir syk i svangerskapet osv.

Jeg har vært gravid to ganger, den ene gangen var jeg alene det meste av svangerskapet, den andre gangen var pappaen tilstede både fysisk og mentalt, og det var utrolig mye koseligere. Så jeg er ikke helt enig i at du er alene om svangerskapet uansett.

Men det gikk helt greit den gangen jeg var alene også!

Vær uansett tydelig på hva du ønsker av kjæresten din, særlig hvis han befinner seg i et annet land vil det være vanskelig for ham å fange opp dine øsnker hvis du ikke sier noe.

Hvis du ønsker at dere skal ta dere råd til et visst antall besøk hos hverandre denne perioden, at han skal være med på milepæler som ultralyd, svangerskapskurs, vognkjøp eller hva det er som du tror kan være viktig, så si det tydelig. Og fordi det er nytt område for deg også, må du si fra underveis hvis du føler behov for å snakke om ting, du er redd for ting osv. Eller hvis det er ting du ønsker han skal lese / sette seg inn i. Men be om det som en vennetjeneste fordi det er viktig for deg at dere deler dette,, ikke anta at han selv søker opp denne typen kunnskap av egeninteresse. Noen gjør det, de fleste gjør det ikke.

Du og de som lager/kjøper inn mat du spiser, kan godt lese dette:

http://matportalen.no/Emner/Gravide

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...