Gjest Anonym bruker Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 hei. har et vanskelig spørsmål: hvordan få en person til å innse at han har store psykiske problemer? mannen min har en merkelig oppførsel, som lager store bekymringer (og skam ) hos meg, og andre i familien. jeg har lett mye på internett, og det som kan passe best for å beskrive ham, er å kalle tilstanden "paranoid personlighetsforstyrrelse". alt som står av symptomer der, passer for ham. jeg trenger jo ikke gå mer inn på hans oppførsel og psyke, da du vel vet hvordan symptomene er for denne "diagnosen". da han svinger i humør opp til flere ganger om dagen, er det vanskelig å få en samtale med ham om dette. men jeg leste opp symptomene for ham i går, og spurte om han ikke kjente seg igjen. han ble sur, som vanlig, og mente at det er alle andre som gjør at han blir slik. han er tidligere blitt medisinert for depresjon, men det hjalp ham ikke. hvis jeg klarer å få ham til lege, hva slags behandling kan han vente da? eller vil han alltid være slik? han har blitt verre de siste 10 årene, han nærmer seg 50 år. 0 Siter
FGT Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 NHD kan nok gi deg et bedre svar en jeg, men når en voksen person ikke vil innse at han har psykiske problemer, når du tydelig ser de, da mangler han enten innsikt i seg selv, eller evnen til å forstå seg selv. Eller er han sta og ikke bryr seg om omgivelsene sine. Det kan også virke som om han kan ha en bipolar lidelse, en mixed state, siden han skifter så mye i humøret. Men dette er selvfølgelig bare antagelser. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 18. mai 2009 Skrevet 18. mai 2009 Det (eneste) som hjelper ved paranoid pf er antipsykotisk medisin i små til moderate doser. Effekten kan komme etter alt fra noen dager til et par måneder. Behandlingen er livslang. Vanligvis er nødvendig dose så liten at det nesten aldri er plagsomme bivirkninger. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.