Gå til innhold

HASTER!! Skriver oppgave...


Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen hjelpe meg med hvordan jeg justerer setningene på høyre side i et dokument (gjelder oppgavens innholdsfortegnelse)?!! Det blir skjevt selv om jeg prøver å plassere tallene rett under hverandre!!

(Skal straks levere, derfor haster det litt..)

Skrevet

dersom du bruker word så har du en funksjon som heter innholdsfortegnelse. Denne kan være litt kranglete, men når du først forstår prinsippet så går det rimelig greit, og resultatet blir pent.

Vet ikke om du har norsk eller engelsk utgave, jeg har engelsk, så dermed blir fremgangsmåten følgende:

LAGRE DOKUMENTET!!! (bare i tilfelle det blir rot, noe det en sjelden gang blir)

Sett markøren der du vil ha innholdsfortegnelse, velg insert - reference- index and tables. I denne menyen velger du så table of contents, deretter hvor mange undernivåer du vil ha, jeg bruker å sette den til tre, du trenger ikke bruke alle tre.

Trykk så på knappen nede til venstre i menyvinduet "show outlining toolbar". Da får du opp en "meny" blandt ikonene dine øverst i word, med fire grønne piler, to på hver side av en nedtrekksboks, og to knapper til høyre for menyen. Valgene på engelsk for nedtrekksmenyen er "body text", "level1", "level2" osv. Deretter markerer du overskriftene dine rundtom i dokumentet og setter disse til level1, mens resten av teksten fortsatt skal stå som "body text". Når du nå trykker på index and tables igjen, og trykker "ok", så vil du automatisk få opp en innholdsfortegnelse der markøren står plassert.

Får du masse som ikke skal være i innholdsfortegnelsen, så er dette fordi du har markert mer enn bare overskriftene som "level1". Det kan være litt knoting for å få word til å forstå hva som skal være bodytext og hva som er overskrift, men det er bare å krangle litt, så bruker det å komme. Et tips kan være å ha en tom linje mellom overskrift og tekst, evt ikke markere punktumet etter overskriften.

Skrevet

dersom du bruker word så har du en funksjon som heter innholdsfortegnelse. Denne kan være litt kranglete, men når du først forstår prinsippet så går det rimelig greit, og resultatet blir pent.

Vet ikke om du har norsk eller engelsk utgave, jeg har engelsk, så dermed blir fremgangsmåten følgende:

LAGRE DOKUMENTET!!! (bare i tilfelle det blir rot, noe det en sjelden gang blir)

Sett markøren der du vil ha innholdsfortegnelse, velg insert - reference- index and tables. I denne menyen velger du så table of contents, deretter hvor mange undernivåer du vil ha, jeg bruker å sette den til tre, du trenger ikke bruke alle tre.

Trykk så på knappen nede til venstre i menyvinduet "show outlining toolbar". Da får du opp en "meny" blandt ikonene dine øverst i word, med fire grønne piler, to på hver side av en nedtrekksboks, og to knapper til høyre for menyen. Valgene på engelsk for nedtrekksmenyen er "body text", "level1", "level2" osv. Deretter markerer du overskriftene dine rundtom i dokumentet og setter disse til level1, mens resten av teksten fortsatt skal stå som "body text". Når du nå trykker på index and tables igjen, og trykker "ok", så vil du automatisk få opp en innholdsfortegnelse der markøren står plassert.

Får du masse som ikke skal være i innholdsfortegnelsen, så er dette fordi du har markert mer enn bare overskriftene som "level1". Det kan være litt knoting for å få word til å forstå hva som skal være bodytext og hva som er overskrift, men det er bare å krangle litt, så bruker det å komme. Et tips kan være å ha en tom linje mellom overskrift og tekst, evt ikke markere punktumet etter overskriften.

Du er en knupp! Tuuusen takk!

Skrevet

dersom du bruker word så har du en funksjon som heter innholdsfortegnelse. Denne kan være litt kranglete, men når du først forstår prinsippet så går det rimelig greit, og resultatet blir pent.

Vet ikke om du har norsk eller engelsk utgave, jeg har engelsk, så dermed blir fremgangsmåten følgende:

LAGRE DOKUMENTET!!! (bare i tilfelle det blir rot, noe det en sjelden gang blir)

Sett markøren der du vil ha innholdsfortegnelse, velg insert - reference- index and tables. I denne menyen velger du så table of contents, deretter hvor mange undernivåer du vil ha, jeg bruker å sette den til tre, du trenger ikke bruke alle tre.

Trykk så på knappen nede til venstre i menyvinduet "show outlining toolbar". Da får du opp en "meny" blandt ikonene dine øverst i word, med fire grønne piler, to på hver side av en nedtrekksboks, og to knapper til høyre for menyen. Valgene på engelsk for nedtrekksmenyen er "body text", "level1", "level2" osv. Deretter markerer du overskriftene dine rundtom i dokumentet og setter disse til level1, mens resten av teksten fortsatt skal stå som "body text". Når du nå trykker på index and tables igjen, og trykker "ok", så vil du automatisk få opp en innholdsfortegnelse der markøren står plassert.

Får du masse som ikke skal være i innholdsfortegnelsen, så er dette fordi du har markert mer enn bare overskriftene som "level1". Det kan være litt knoting for å få word til å forstå hva som skal være bodytext og hva som er overskrift, men det er bare å krangle litt, så bruker det å komme. Et tips kan være å ha en tom linje mellom overskrift og tekst, evt ikke markere punktumet etter overskriften.

Du er en knupp! Tuuusen takk!

Skrevet

dersom du bruker word så har du en funksjon som heter innholdsfortegnelse. Denne kan være litt kranglete, men når du først forstår prinsippet så går det rimelig greit, og resultatet blir pent.

Vet ikke om du har norsk eller engelsk utgave, jeg har engelsk, så dermed blir fremgangsmåten følgende:

LAGRE DOKUMENTET!!! (bare i tilfelle det blir rot, noe det en sjelden gang blir)

Sett markøren der du vil ha innholdsfortegnelse, velg insert - reference- index and tables. I denne menyen velger du så table of contents, deretter hvor mange undernivåer du vil ha, jeg bruker å sette den til tre, du trenger ikke bruke alle tre.

Trykk så på knappen nede til venstre i menyvinduet "show outlining toolbar". Da får du opp en "meny" blandt ikonene dine øverst i word, med fire grønne piler, to på hver side av en nedtrekksboks, og to knapper til høyre for menyen. Valgene på engelsk for nedtrekksmenyen er "body text", "level1", "level2" osv. Deretter markerer du overskriftene dine rundtom i dokumentet og setter disse til level1, mens resten av teksten fortsatt skal stå som "body text". Når du nå trykker på index and tables igjen, og trykker "ok", så vil du automatisk få opp en innholdsfortegnelse der markøren står plassert.

Får du masse som ikke skal være i innholdsfortegnelsen, så er dette fordi du har markert mer enn bare overskriftene som "level1". Det kan være litt knoting for å få word til å forstå hva som skal være bodytext og hva som er overskrift, men det er bare å krangle litt, så bruker det å komme. Et tips kan være å ha en tom linje mellom overskrift og tekst, evt ikke markere punktumet etter overskriften.

Ehh, hvor finner jeg denne funksjonen?

Skrevet

Du er en knupp! Tuuusen takk!

du kan si det sånn at jeg banna rimelig stygt rimelig mange ganger selv før jeg fikk vite om funksjonen... egentlig teit at man ikke lærer om alle de funksjonene der når man tilogmed har det berømte datakortet i word og har klart å komme seg igjennom høyere utdanning..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...