Gå til innhold

Temperament som prediktor for uføretrygd

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

I en skotsk studie har men sammenholdt data fra begynnelsen av 1960-årene om hvordan lærere oppfattet sin elever med spørreskjemasvar fra elevene samlet inn over 30 år senere (Br J Psychiatry 2009; 194:220-3). Deltagerne skulle opplyse om de var permanent arbeidsuføre.

Sannsynligheten for å være permanent arbeidsufør var øktover seks ganger hos dem som lærerne hadde betegnet som "klagere" og over tre ganger hos dem som i følge lærerne ofte var borte fra skolen uten gyldig grunn.

Disse kan ha et temperament som gjør at de senere i livet lettere enn andre føler at de ikke strekker til i arbeidslivet eller fører til at de velger en unnvikende strategi når de møter problemer.

Fortsetter under...

Annonse

Ok.

Jeg har ikke klart for meg hvem de er, men jeg registrerer at du er opptatt av dem.

Klager og syter for alt. De har vondt over alt, tåler lite, litt sånn som menn som blir forkjølet.....eller sånne som duller veldig med seg selv. Må legge seg for ting som andre tåler. Vil ikke utfordre seg selv til å tåle mer. Sensitive. Porselen.

Jeg tror ikke du skal ta den undersøkelsen personlig, Cathlin ;o)

Jeg gjør jo ikke det, da:-) Jeg ble bare nysgjerring på hvem de stakkars klagerne er, og hva som ligger bak all klagingen i så fall. Jeg hadde bare et øyeblikk der interesse, og har lagt merke til at nhd før har vært opptatt av klagerne. I tillegg syns jeg det var rart at de kan spottes allerede i skolealder og at det fins et eget klager-temperament.

Klager og syter for alt. De har vondt over alt, tåler lite, litt sånn som menn som blir forkjølet.....eller sånne som duller veldig med seg selv. Må legge seg for ting som andre tåler. Vil ikke utfordre seg selv til å tåle mer. Sensitive. Porselen.

Er det en kjent sak at sånn er klagere?

Gjest profile

To kommentarer:

Vi vet ikke noe om hvorfor de "klagde". Det kan jo ha vært fordi de hadde sykdommer/lidelser eller eksterne belastninger som gjorde livet tyngre.

En annen ting er at det nok for 30 år siden var mindre toleranse for hva som var godkjennt fraværsgrunn i skolen enn nå.

Gjest profile

Interessant tema. Hvor mye vet en egentlig om forskjellen på forskjellige mennsker. En vet mye om vekt og høyde og slike ting, men hva med nervesystemets oppbygning? "Klagde" f.eks. menneskene mye fordi de hadde det ekstra vanskelig eller fordi de var engstelige for ting eller fordi nervesystemet deres er bygget opp på en slik måte at påkjenninger som for andre virker overkommelige blir større for dem?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Kan du utdype "klagere" ?

Jeg kan utdype "klagere". Jeg kan ta et eksempel med barn/ungdom og et med voksne.

Barn/ungdom: Jeg har en lang karriere som korpsmusiker både barn og voksen og som dirigent og korpsleder. En legger merke til at det er de samme barna som klager hele tiden og om det meste: Numrene er for kjedelige, steder vi skal dra til er for dårlige/kjedelige/store/små, maten som serveres er ikke bra nok, det er for varmt/kaldt på bussen, setene er ubehagelige, uniformen er for stor/liten/varm/kald etc etc.

Nåtid med voksne på jobben: Det er hele tiden de samme få som opplever at: Kaffen er for sterk/svak/kald/varm, været i helga har alltid vært dårlig, de på lønningskontoret gjør alltid feil, sjefen er dum/unnvikende/streng, de tillitsvalgte er udugelige/selvopptatte, pasientene er vanskelg, det samme er de pårørende, dessuten er luften for dårlig, det er for varmt inne, det trekker fra ventilasjonsanlegget, gulvbelegget er vondt å gå på, kantineprisene er for høye etc etc

Annonse

Gjest minnah

Interessant tema. Hvor mye vet en egentlig om forskjellen på forskjellige mennsker. En vet mye om vekt og høyde og slike ting, men hva med nervesystemets oppbygning? "Klagde" f.eks. menneskene mye fordi de hadde det ekstra vanskelig eller fordi de var engstelige for ting eller fordi nervesystemet deres er bygget opp på en slik måte at påkjenninger som for andre virker overkommelige blir større for dem?

Bra svar. Virker litt overfladisk og lettvint på meg dette.

Jeg kan utdype "klagere". Jeg kan ta et eksempel med barn/ungdom og et med voksne.

Barn/ungdom: Jeg har en lang karriere som korpsmusiker både barn og voksen og som dirigent og korpsleder. En legger merke til at det er de samme barna som klager hele tiden og om det meste: Numrene er for kjedelige, steder vi skal dra til er for dårlige/kjedelige/store/små, maten som serveres er ikke bra nok, det er for varmt/kaldt på bussen, setene er ubehagelige, uniformen er for stor/liten/varm/kald etc etc.

Nåtid med voksne på jobben: Det er hele tiden de samme få som opplever at: Kaffen er for sterk/svak/kald/varm, været i helga har alltid vært dårlig, de på lønningskontoret gjør alltid feil, sjefen er dum/unnvikende/streng, de tillitsvalgte er udugelige/selvopptatte, pasientene er vanskelg, det samme er de pårørende, dessuten er luften for dårlig, det er for varmt inne, det trekker fra ventilasjonsanlegget, gulvbelegget er vondt å gå på, kantineprisene er for høye etc etc

Ok.

Gjest svarteste natta

men det er vel forskjell på å klage over sånt,enn å faktisk ha det jævlig?? (overgrep,vold,mobbing,angst,depresjon etc) Og ja,jeg er uføretrygdet,men synes ikke jeg ellers passer inn i nevnte kategori. det var trygdekontoret(som det het da) som nevnte ung ufør...ikke noe jeg selv oppsøkte. jeg var mest opptatt av å skade meg selv:(

men det er vel forskjell på å klage over sånt,enn å faktisk ha det jævlig?? (overgrep,vold,mobbing,angst,depresjon etc) Og ja,jeg er uføretrygdet,men synes ikke jeg ellers passer inn i nevnte kategori. det var trygdekontoret(som det het da) som nevnte ung ufør...ikke noe jeg selv oppsøkte. jeg var mest opptatt av å skade meg selv:(

Det høres veldig forskjellig ut i mine øre i alle fall.

Gjest litt nyanser her

NHD har da aldri sagt at alle som er uføretrygdet er klagere.

Gjest svarteste natta

NHD har da aldri sagt at alle som er uføretrygdet er klagere.

nei da,men at jeg har klaget mye vet jeg jo...har jo hatt det jævlig!! og synes igrunn jeg fortjener trygda mi,siden jeg er for syk til noe anna...:/

mente ikke påstå noe feil,sorry isåfall

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...