Gå til innhold

NHD - efexor (trenger hjelp)

Anbefalte innlegg

Håper du kan svare meg på noen spørsmål......

Etter ca. 2 år på fontex er det visst på tide å prøve noe annet. Har riktignok fått hjelp med lett depresjon og angst (ikke alvorlig, men absolutt plagsomt nok! )

Problemet er at hodet føles litt som pakket inn i bomull hele tiden. jeg føler meg liksom aldri helt "klar".....

Mangler energi og arbeidslyst....og er veldig mye trøtt.

Må legge er tvilende til at dette skyldes fontex - ettersom det er like ille om jeg tar 40 mg. eller 10....

Går på 10 mg. nå, men kjenner at tristheten og oppgittheten siger tilbake på meg. Også generell angst....

Legen mener jeg kan prøve efexor, men for meg som har medisin angst er det utrolig vanskelig å skifte over.

Vet bare at jeg ikke vil la livet gå forbi lenger. Føler det nemlig slik nå.

Selv om jeg klarer å jobbe 100 % - så er det lite annet jeg orker / har lyst til å gjøre.

Spm: Kan jeg skifte rett over ? Evt skifte rett tilbake ( om jeg får panikk...) Hva er lurest?

Har fått 37,5 mg til oppstart. Kan jeg dele denne i 2 ? ( Er så redd )

Har lest endel om efexor ( dumt ) og fått inntrykk av at dette er en "skumlere" medisin....som man foreløpig vet litt lite om. Er det riktig?

Mange sier de sliter med tilvenning i uker og måneder...

Uff....hva gjør jeg når da??

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329071-nhd-efexor-trenger-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

Hei!

Kan dessverre ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg tror ikke Efexor er noe skumlere enn andre antidepressiva. Brukte denne medisinen i flere år selv, og hadde svært god effekt både mot depresjon, panikkangst og generalisert angst. Jeg hadde ikke bivirkninger utover at jeg mista matlysta for en periode rett etter oppstart. På den andre siden kan det gdt ha kommet av depresjonen jeg sleit med.

Da jeg begynte på Efexor, så gikk jeg rett over fra Cipramil (forløperen til Cipralex). Jeg husker ikke riktig om det var opptrapping, men jeg tror faktisk det var eg "bråbytte." Psykiateren mente at det gikk greit fordi de gjorde mye av det samme. Mulig jeg hadde ett opptrappingstrinn på Efexor når jeg tenker etter. Men akkurat dette får NHD si mere sikkert om enn jeg kan.

Jeg opplevde det heller ikke som vanskelig å slutte med Efexor, bare man trapper forsiktig ned. Selv sluttet jeg med det rett og slett fordi effekten av det forsvant. Men sånn behøver det ikke være for alle. Vi er helt individuelle på medisiner.

Og - ikke les for mye om alle tenkelige bivirkninger. Hør med legen din hva som er vanlig. Alt som står lista opp i Felleskatalogen er myyyye mer enn det som kan være vanlig. Der lister de opp alt som har vært rapportert. Enkelte kan dette virke veldig skremmende på. Konsentrer deg om å være mest redd for bivirkningene det står >1/100 på, og glem resten.

Hei!

Kan dessverre ikke svare på alle spørsmålene dine, men jeg tror ikke Efexor er noe skumlere enn andre antidepressiva. Brukte denne medisinen i flere år selv, og hadde svært god effekt både mot depresjon, panikkangst og generalisert angst. Jeg hadde ikke bivirkninger utover at jeg mista matlysta for en periode rett etter oppstart. På den andre siden kan det gdt ha kommet av depresjonen jeg sleit med.

Da jeg begynte på Efexor, så gikk jeg rett over fra Cipramil (forløperen til Cipralex). Jeg husker ikke riktig om det var opptrapping, men jeg tror faktisk det var eg "bråbytte." Psykiateren mente at det gikk greit fordi de gjorde mye av det samme. Mulig jeg hadde ett opptrappingstrinn på Efexor når jeg tenker etter. Men akkurat dette får NHD si mere sikkert om enn jeg kan.

Jeg opplevde det heller ikke som vanskelig å slutte med Efexor, bare man trapper forsiktig ned. Selv sluttet jeg med det rett og slett fordi effekten av det forsvant. Men sånn behøver det ikke være for alle. Vi er helt individuelle på medisiner.

Og - ikke les for mye om alle tenkelige bivirkninger. Hør med legen din hva som er vanlig. Alt som står lista opp i Felleskatalogen er myyyye mer enn det som kan være vanlig. Der lister de opp alt som har vært rapportert. Enkelte kan dette virke veldig skremmende på. Konsentrer deg om å være mest redd for bivirkningene det står >1/100 på, og glem resten.

Tusen takk for et utfyllende og godt svar!

Det var virkelig til stor nytte for meg!! Nå ble jeg faktisk litt oppløftet :-)

Klem fra

Gjest Risotta

Jeg går på efexor depot og merker ingenting uvanlig unntatt at jeg kan svette mye innimellom om natten når jeg drømmer.. har merkelige drømmer det er alt.. Tror jeg er blitt noe bedre med efexor..Men er enda under opptrapping på 300 mg efexor...

Om et par uker er jeg nådd 6 uker på opptrapp og da skal man visst merke enda mer bedring..

Skulle ønske jeg ble følelsesmessig flat av disse medisinene men det blir jeg ikke... Jeg tror ikke man kan forvente å bli helt bra av medisiner, man må jobbe seg bra... MEn uansett hvor mye jeg har prøvd og prøvd kommer jeg aldri helt i mål...

Får være glad man blir bedre på medisiner iallfall.. Det er jo noe å være glad for:-)

Lykke til:-)

Jeg går på efexor depot og merker ingenting uvanlig unntatt at jeg kan svette mye innimellom om natten når jeg drømmer.. har merkelige drømmer det er alt.. Tror jeg er blitt noe bedre med efexor..Men er enda under opptrapping på 300 mg efexor...

Om et par uker er jeg nådd 6 uker på opptrapp og da skal man visst merke enda mer bedring..

Skulle ønske jeg ble følelsesmessig flat av disse medisinene men det blir jeg ikke... Jeg tror ikke man kan forvente å bli helt bra av medisiner, man må jobbe seg bra... MEn uansett hvor mye jeg har prøvd og prøvd kommer jeg aldri helt i mål...

Får være glad man blir bedre på medisiner iallfall.. Det er jo noe å være glad for:-)

Lykke til:-)

Takk for svar!

Jeg tilhører de som IKKE ønsker å bli følelsesmessig flat....men om man ønsker det så anbefaler jeg fontex :-)))

Nils Håvard Dahl, psykiater

Skiftet er fornuftig. Du kan gå rett over til 37,5 eller 75 mg. I løpet av 1-2 uker kan du trappe opp til 150 mg. Du bør trappe videre opp til maksdosen 375 mg, om du ikke får tilfredsstillende effekt på en lavere dose.

Annonse

Skiftet er fornuftig. Du kan gå rett over til 37,5 eller 75 mg. I løpet av 1-2 uker kan du trappe opp til 150 mg. Du bør trappe videre opp til maksdosen 375 mg, om du ikke får tilfredsstillende effekt på en lavere dose.

Takk for svar....

Det var en del spørsmål du ikke svarte på, men....

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...