Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt/mann på 24 år, og de siste to månedene har jeg innimellom fått diare/løs mage rett etter jeg har spist.

Jeg har ikke tenkt så fryktelig mye på det, før nå den senere tid, og jeg har forsøkt å finne ut hva som går igjen de gangene jeg har spist. Det virker som det er lyst brød/loff/rundstykker som forårsaker problemet.

Hva kan dette være?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329074-inntolleranse-mot-lyst-br%C3%B8d/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lurer på dette med cøliaki

Jeg ville iallfall ha bedt legen sjekke meg for gluten/hveteintoleranse og cøliaki.

Er det forskjell på de to tingene? altså gluten/hveteintoleranse og cøliaki?

Jeg spør fordi jeg har tatt blodprøver for cøliaki og anti Gliadin Iga prøven slo ut, men ikke anti ttg-iga. Så jeg har antistoffer i blodet mot gliadin som er et protein i hvete, men det er liksom den andre prøven som skal slå ut når man har cøliaki?

Er det forskjell på de to tingene? altså gluten/hveteintoleranse og cøliaki?

Jeg spør fordi jeg har tatt blodprøver for cøliaki og anti Gliadin Iga prøven slo ut, men ikke anti ttg-iga. Så jeg har antistoffer i blodet mot gliadin som er et protein i hvete, men det er liksom den andre prøven som skal slå ut når man har cøliaki?

Man kan være gluten/hveteintolerant uten å ha cøliaki, men jeg har ikke oversikt nok til å redegjøre for de ulike tilstandene eller peiling nok til å mene noe om de prøvene du har tatt. Jeg anbefaler deg å ta en prat med lege/spesialist.

Vi spiser gluten- og melkefritt pga proteinintoleranse(mot gluten og kasein). Det påvises med en urinprøve som sendes bmlab eller neurozym pharma.

Man kan selvfølgelig teste ut selv hva man tåler og ikke tåler.Til syvende og sist er det eneste 100% sikre metoden(man kan være allergisk selv om allergitest ikke slår ut f.eks), men det er lurt å ta de testene som foreligger før man prøver utelukkelse av kosten. Rett og slett fordi det kan bli dyrt(*) å spise glutenfritt f.eks og fordi cøliaki f.eks gir automatisk rett til stønad. -og hvis man prøver ut kosthold uten gluten/hvete og av en eller annen grunn ønsker å få en dokumentasjon på dette i form av prøvesvar, så må man spise seg syk igjen før man kan ta en prøve.

(*) Det trenger ikke å koste en krone ekstra hvis man tenker utenfor brødboksen og spiser andre ting enn glutenfritt brød som erstatning for vanlig brød.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...