Gå til innhold

Hypokondri eller psykdomsinnsikt?

Anbefalte innlegg

Gjest Hoggormen

Jeg er ikke meg selv om dagen. Føler depresjonssymptomer som kryper over meg. Begynte med at jeg bare var utilpass og lite opplagt, men så kom det søvnproblemer og svært vonde netter. Mer destruktive tanker, en overveldede følelse av håpløshet. Etter hvert tanker om døden, tanker om selvskading (heldivgvis ikke sprukket på det). Konsentrasjonsvansker, følelse av interessen for hobbyer/det som gleder meg tappes. Nå forsvinner matlysta. Ting som vanligvis ikke går inn på meg gjør det nå. Noen litt skeive ord fra noen. F.eks. sa en fyr til meg her om dagen at han hadde sett samme mobiltelefon som jeg hadde betalt x tusen for tusen kroner billigere på en annen butikk. Det var rart, for jeg hadde vært i butikken han refererte til. Vanligvis ville jeg bare tenkt "faen så typisk, men skjedd er skjedd..." Men denne gangen tok jeg meg nær av det fordi jeg følte at vedkommende ville insinuere at jeg hadde gjort noe teit. lLunta mi er generelt sett kortere også, så jeg har holdt meg unna fellesaktiviteter (har egen leilighet i et kommunalt bofellesskap. Dette er INGEN INSTITUSJON, men det er tilbud om fellesmiddager to ganger i uka f.eks.Har rett og slett vært redd for å være med fordi jeg har nerver for å skape dårlig stemning. Merker at jeg snakker saktere. Jeg kan sitte i en sammenheng med flere folk til stede og bare føle meg utilpass, har opplevd å måtte forlate situasjoner fordi gråten bare har kommet. Jeg kan sitte hjemme å grine uten å ha noen åpenbar grunn til det. Dette er ikke meg. Jeg kjenner lusa på gangen - dette er depresjonssymptomer. Men jeg blir redd av dette fordi jeg ikke helt vet når jeg skal slå "alarm." Er jeg heldig har jeg bare en forbigående blues... Men jeg er bipolar (2), og er redd for at dette kan være starten på noe som vil forverre seg til noe mer alvorlig. Dette også fordi jeg ser et mønster med 2-3 år mellom hver svingning. Siste runde var i 05/06. Dette har tiltatt over et par-tre uker. Vet jo at "toukersgrensa" er diagnosetid, men likevel...

Dette skremmer meg. Er dette hypokondri eller sykdomsinnsikt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329104-hypokondri-eller-psykdomsinnsikt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Hoggormen

"Dette er ikke meg. Jeg kjenner lusa på gangen - dette er depresjonssymptomer." Riktig. Du kjenner deg selv, stol på det du selv skriver. Slå alarm, søk hjelp.

Jeg er bare usikker - for jeg har hatt litt sånn smak på svingninger både den ene og den andre veien... Jeg har en innleggelse ved DPS om ei uke. Slår alarm da tenker jeg - hvis ikke ting føles lettere for meg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...