Gjest prust Skrevet 19. mai 2009 Skrevet 19. mai 2009 Nå har jeg snart 5 mnd erfaring som avdelingsleder med personalansvar, og det er spennende! MEN - det kan være vanskelig å fordele tiden mellom ledelse i forhold til de ansatte på avdelingen min (som jeg er sjef for) og ledelse i forhold til min sjef - altså mer overordnet planlegging og strategi - samt de løpende driftsoppgavene jeg har. Prøver å sette av ca 20% tid til ledelse - og av dette har jeg prioritert "mine ansatte" fremfor min sjef. Har noen noen gode tips til fordeling av min tid, og råd om hvor mye jeg bør snakke med min sjef (han har sagt han skulle ønske jeg tok mer tid med ham) Prøver å finne min rolle som leder, men det tar sin tid... Tror imidlertid jeg fungerer godt nå på avdelingen min, at de andre er fornøyd med hvordan jeg leder. Moro! 0 Siter
fjuppi Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Skjønner du har et lite dilemma der. Det her med strategi og overordnede mål er jo også en viktig del. Har du snakket med sjefen din om dette? Personalledelse ser jeg på som det viktigste (fordi jeg er tillitsvalgt kanskje..), men samtidig skal du styre og lede avdelingen sånn at den utvikler seg der det er behov og oppfyller de krav som er der i dag. Så det er en kompleks jobb du har fått deg. Flott at du trives da! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. mai 2009 Skrevet 20. mai 2009 Skjønner du har et lite dilemma der. Det her med strategi og overordnede mål er jo også en viktig del. Har du snakket med sjefen din om dette? Personalledelse ser jeg på som det viktigste (fordi jeg er tillitsvalgt kanskje..), men samtidig skal du styre og lede avdelingen sånn at den utvikler seg der det er behov og oppfyller de krav som er der i dag. Så det er en kompleks jobb du har fått deg. Flott at du trives da! Ja, jeg har snakket mye med sjefen min om det, dvs det er mest han som snakker til meg om det - at jeg MÅ prioritere ledelse og strategi, og være flink til å delegere og rydde tid. Og han har jo rett i det. MEN i mitt hode så er prioriteten slik: 1: Mine pri1 driftsoppgaver (som trolig på sikt må legges over på noen andre, som ikke egentlig tilhører avdelingsleder) 2: Å støtte mine ansatte i det de jobber med - ledelse overfor dem 3: Samarbeid med min sjef - ledelse og strategi 4: Mine pri2 og evt pri3 driftsoppgaver Sjefen vil gjerne at jeg kommer inn til ham noen ganger i løpet av arbeidsdagen og legger frem ting og diskuterer med ham. Jeg synes arbeidsdagen går sånn i ett - at jeg helst tar slike ting på mail og muntlig i de faste møtene vi har 1-2 ganger i uka. Takk for svar forresten! Jeg la merke til det du sa om viktigheten av å være leder for de i min avdeling :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.