Gå til innhold

1 av 3 får en alvorlig psykisk lidelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

marlenexxx27

Ikke flere? Jeg er sikker på at om få tiår vil det være 3 av 3. Ikke fordi vi blir psykere, men fordi folk i stadig større grad tror det er noe feil en plass hvis de ikke er "lykkelig". Så går de til fastlegen og tar noen prøver som alle er negative. Så da konkluderes det med at det må være "psykisk", noe som automatisk fører en eller annen diagnose, med påfølgende samtaleterapi, medisin og tiltak av ymse slag.

Eller for å bruke ett eneste ord på det hele: Dekadent.

Ikke flere? Jeg er sikker på at om få tiår vil det være 3 av 3. Ikke fordi vi blir psykere, men fordi folk i stadig større grad tror det er noe feil en plass hvis de ikke er "lykkelig". Så går de til fastlegen og tar noen prøver som alle er negative. Så da konkluderes det med at det må være "psykisk", noe som automatisk fører en eller annen diagnose, med påfølgende samtaleterapi, medisin og tiltak av ymse slag.

Eller for å bruke ett eneste ord på det hele: Dekadent.

Psykisk sykdom = dekadense?

Jeg tror ikke jeg forstod helt hva du mener.

marlenexxx27

Psykisk sykdom = dekadense?

Jeg tror ikke jeg forstod helt hva du mener.

Nå til dags er folk så opptatt av å være lykkelig, og tror at lykkefølelsen er menneskets normaltilstand. At hvis man ikke er lykkelig, så er det noe galt en plass. Men et menneskeliv handler mye om smerte, smerte på alle slags vis. Jeg synes det er en dekadent tid vi lever i, for vi har det så bra (historisk sett, og hvis vi sammenligner oss med andre land), men er likevel så miserable. Vi klarer ikke å forstå og akseptere det faktum at livet ER vanskelig og vondt OFTE. Når vi kjenner det, mener vi at vi har en slags sykdom som vi trenger å bli kurert for. Jeg er sikker på at om ikke så lenge vil alle ha sin egen psykolog.

Dette er ikke en kritikk av enkeltindivider, men av en SAMFUNNSSTRUKTUR. Og jeg kommer ikke med denne kritikken bare for å surmule, men fordi jeg tror at den inneholder en slags løsning. Dessuten snakker jeg ikke om alvorlige psykiatriske lidelser (f.eks. schizofreni), men om mer milde psykiske plager (angst, depresjon) - fordi det er omfanget av de milde psykiske plagene som har økt vanvittig de senere årene.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...