Gå til innhold

rosaeca vs keratosis pilaris rubra faceii

Anbefalte innlegg

Gjest gutt 25 år

hei, jeg har siden jeg var rundt 14 år hatt litt lilla aktige skinn, som rødmer lett ved store tempratur forskjeller og hard trening,hovedsaklig om vinteren, virker som sol og varme gjør de bedre, de to siste årene har rødmingen nærmest forsvunnet, men den svake fargen har fremdeles vært der (har keratosis pilaris på overarmene også). Men i det siste har det kommet tilbake igjen og jeg rødmer lett hovedsaklig om vinteren da luften gjør huden tørr, og gir seg ofte etter en kort periode, maks 15 min. var hos min fastlege for å få en diagnose han mente det var rosaeca, etter å ha lest litt på nettet, høres ikke det helt riktig ut, da rosaeca ofte rammer andre deler av anskitet og og kan i enkelte tilfeller også føre til kvise lignende utslett og sol og varme ofte gjør tilstanden værre og ikke bedre slik jeg opplever det, 40 grader og solsteik gjør kinnene bedre, så lenge de er vell fuktet. Jeg oppsøkte en annen lege han mente det var keratosis pilaris rubra faceii, lurer derfor på om du kan skrive kort om forskjeller mellom disse, for etter å ha lest på nettet virker det som en del unge mennesker har fått feil diagnose. Og også om det finnes noen behandling råd om hva man bør gjøre hvis man har keratosis pilaris rubra faceii

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Typisk for rosacea er at den finnes mest sentralt i ansiktet , dvs på nese og indre del av kinn samt hake og midt i pannen. Den består av varierende grad av rødhet og synlige blodkar samt tendens til betente talgkjertler/ kviser. Dessuten er det voksne fra 35-40 års alder og oppover som rammes. Keratosis rubra pilaris kommer tidlig fra barne-ungdomsår med tendens til tilstopning av talgkjertler med tynne hornpropper som f eks på overarmer kjennes som ru hud. Det er ikke kviser eller betennelser , men en diffus rødhet i kinnene og ut mot kjevevinkelen. Ofte finnes ledsagende uttynning av ytre del av øyenbrynene. Mens rosacea kan behandles med kremer og tabletter samt laser , er det vesentlig vanskeligere å behandle keratosis rubra pilaris. I mange tilfeller kan man imidlwertid oppnå en viss avbleking med gjentatte karlaserbehandlinger, dette kan også hjelpe på evt "brenning" som mange opplever i huden. Noen ganger blir det ikke bedre karlaserbehandlingen. Kostendringer og livsstil har mindre betydning , så der er det ikke så mye man kan gjøre . Mvh fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...