Gå til innhold

1.møte med gruppeanalytiker idag;råd ønskes

Anbefalte innlegg

Ja. en må det. Men det er lurt at det tar tid. Fordi det tar tid og bli trygg på seg selv og de andre i gruppa. Og terapeutene. En må rett og slett bli kjent. Og det er en prosess det også.Nå er det jo mulig å slutte eller hoppe av da. Men det at en må skal forplikte seg over lengre tid er jo fordi at behandlingen er tidkrevende. Jeg tror du vil sette pris på gruppeterapi.

Noenganger kan det minne om dol faktisk. Bare at det er enda nærere og vanskeligere til tider. Det er veldig lærerikt men også krevende og beintøft til tider. Særlig å få sånne ærlige vonde tilbakemeldinger som sårer en. Og noe av det jeg likte aller mest gruppeterapi var det å kunne vise flere sider av seg selv. Lette på sløret og vise noen av de sidene som en ikke tør vise til andre fordi at de blir en redd for å bli mislikt. Også oppdage at en blir akseptert og godtatt likevel. Endel tenker at "hvis de virkelig viste hvordan jeg var " da ville de ikke like meg lenger. .

Men å oppdage at sånn er det ikke. En kan sette grenser og være selvstendig, være mer genuin og ekte slippe å føle at en har på seg en maske hele tiden. Å bli akseptert som den en er, trene seg på å ta plass i en gruppe.

Nå fikk jeg helt skrivekrampe nesten. Men oppfordrer deg på det sterkeste til å gå inn i dette med et åpent sinn og virkelig gi det et ærlig forsøk. Samt at du kanskje kunne trent på å være litt mer tålmodig før du bestemmer deg for at det er bra eller dårlig. Som regel er det vel et sted midt i mellom : =)

Tusen takk for at du delte noen tanker og erfaringer. Det setter jeg stor pris på, for det er tyeldig at du vet hva dette dreier seg om :-)

Jeg er veldig usikker på en ting.. Kansje du har noen tanker rundt det også?

Og det er ikke bare ift gruppa, men også ift de individuelle samtalene jeg går til; for etter at jeg fikk vite at nhd har irritert seg over og følt oppgitthet over meg, så har jeg blitt litt skeptisk.. Begynt å ta meg sammen/lukke meg, kan du si..

.. her inne har jeg jo vært 100%åpen og ærlig mtp det jeg tenker og føler. Men om det er så konstruktivt at jeg er det i terapien i RL, er jeg nå usikker på..

Nå vet jeg selvsagt om det og har muligheten til å gjøre noe med det, men jeg ble veldig lei meg for det, og er det fortsatt enda. For jeg har jo ikke gjort det han skrev med vilje.. Og jeg vil jo ikke at en behandler blir irritert på meg, og kansje har lyst til å gi meg opp tilogmed..

Så jeg tenker at jeg må ta meg sammen også i terapirommet. Men da blir jeg jo på den annen side ikke helt ærlig igjen. Så som du du ser, jeg er veldig usikker på dette. Og ikke minst skammer jeg meg over at jeg har valgt å være så ærlig.. Så ja, det gjorde desverre noe med meg :-(

Har du noen tanker rundt dette?

Ps. det har ikke noe med "flink pike" å gjøre..

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Colette

5

• mariaflyfly

4

• Nils Håvard Dahl, psykiater

2

• Glimtipper

2

Tusen takk for at du delte noen tanker og erfaringer. Det setter jeg stor pris på, for det er tyeldig at du vet hva dette dreier seg om :-)

Og det er ikke bare ift gruppa, men også ift de individuelle samtalene jeg går til; for etter at jeg fikk vite at nhd har irritert seg over og følt oppgitthet over meg, så har jeg blitt litt skeptisk.. Begynt å ta meg sammen/lukke meg, kan du si..

.. her inne har jeg jo vært 100%åpen og ærlig mtp det jeg tenker og føler. Men om det er så konstruktivt at jeg er det i terapien i RL, er jeg nå usikker på..

Nå vet jeg selvsagt om det og har muligheten til å gjøre noe med det, men jeg ble veldig lei meg for det, og er det fortsatt enda. For jeg har jo ikke gjort det han skrev med vilje.. Og jeg vil jo ikke at en behandler blir irritert på meg, og kansje har lyst til å gi meg opp tilogmed..

Så jeg tenker at jeg må ta meg sammen også i terapirommet. Men da blir jeg jo på den annen side ikke helt ærlig igjen. Så som du du ser, jeg er veldig usikker på dette. Og ikke minst skammer jeg meg over at jeg har valgt å være så ærlig.. Så ja, det gjorde desverre noe med meg :-(

Først en klem og varme tanker, har tenkt mye på deg! Jeg har valgt å ikke svare deg etter at du tok pause fra forumet, for jeg hadde håpet at du skulle gjøre et nytt forsøk. Jeg tror du kan klare det selvom det ikke gikk første gangen.

Men - har bare lyst å si at NHD _ikke_ har skrevet st han har vært irritert på deg. Du velger å tolke han slik, og det kan man gjøre, med veldig negative briller på. Men jeg synes ikke du skal forholde deg til det som et fakta, men noe du tror, all den tid han ikke har skrevet dette.

_Om_ han skulle være irritert, så det ikke ditt problem - det er hans. Han takler nok litt irritasjon helt fint og gir ikke opp mennesker av den grunn. Som pasient/klient så er det din jobb å være litt "sær og vanskelig". Det vil bare si at man prøver seg frem, jobber.

Det samme gjelder din behandler i RL. Irritasjon er ikke farlig. Jeg kan bli fryktelig irritert på mine elever iblant (og de blir nok MINST like irritert på meg... *s*), men det går over og vi jobber nå videre sammen likevel.

Jeg håper du igjen klarer å se tilbake på rådet om å konsentrere deg om behandling i RL i minst tre måneder - jeg tror du kan klare det.

Kommer ikke til å svare deg igjen nå, jeg vil ikke være med å bygge oppunder destruktive mønstre, men ønsker deg masse lykke til og du kommer til å være i tankene mine!

Og ja, det går bra med meg for tiden! *klem*

Gjest Nå må du gi deg snart!

''Og det er ikke bare ift gruppa, men også ift de individuelle samtalene jeg går til; for etter at jeg fikk vite at nhd har irritert seg over og følt oppgitthet over meg, så har jeg blitt litt skeptisk.''

Hvor i all verden ha du fått vite dette?

Hva er det egentlig du prøver å provosere frem? Du har NHD fullstendig på hjernen og inntrykket mitt er at du prøver å provosere frem irritasjon.

For å være ærlig. Om jeg hadde bodd sammen med noen som hadde holdt på slik med meg, hadde jeg blitt fullstendig gal. Jeg hadde gått fra forstanden. Den fiskinga di og gnålet etter å få et svar på at han ikke er irritert går over stokk og stein.

Holder du på slik i RL også? Du må virkelig gjøre noe med dette snart. Du oppfører deg som en liten unge. Dette kommer rett fra hjertet og nå kommer sikkert frosken og co og høvler meg ned fordi jeg er så slem og ærlig, men det skal jeg da saktens tåle. Jeg har ingen sans for den dillinga enkelte driver med deg. Er det noe du ikke lærer av, så er det ihvertfall det.

''Og det er ikke bare ift gruppa, men også ift de individuelle samtalene jeg går til; for etter at jeg fikk vite at nhd har irritert seg over og følt oppgitthet over meg, så har jeg blitt litt skeptisk.''

Hva er det egentlig du prøver å provosere frem? Du har NHD fullstendig på hjernen og inntrykket mitt er at du prøver å provosere frem irritasjon.

For å være ærlig. Om jeg hadde bodd sammen med noen som hadde holdt på slik med meg, hadde jeg blitt fullstendig gal. Jeg hadde gått fra forstanden. Den fiskinga di og gnålet etter å få et svar på at han ikke er irritert går over stokk og stein.

Holder du på slik i RL også? Du må virkelig gjøre noe med dette snart. Du oppfører deg som en liten unge. Dette kommer rett fra hjertet og nå kommer sikkert frosken og co og høvler meg ned fordi jeg er så slem og ærlig, men det skal jeg da saktens tåle. Jeg har ingen sans for den dillinga enkelte driver med deg. Er det noe du ikke lærer av, så er det ihvertfall det.

Du vrir dette om til noe helt annet du :-(

Hadde det faktisk ganske bra jeg, helt til du måtte spy utav deg dette.

mariaflyfly

''høvler meg ned fordi jeg er så slem og ærlig, men det skal jeg da saktens tåle. Jeg har ingen sans for den dillinga enkelte driver med deg. Er det noe du ikke lærer av, så er det ihvertfall det.''

Jeg opplever overhodet ikke at noen diller med J31 her inne. Tvert imot har hun fått ganske mange surmaga innlegg, samt veldig mye kostruktiv kritikk.

Dersom du føler så sterkt behov for å og slenge dritt til J31 hver gang du har muligheten, kan du i det minste ha baller nok til å undertegne med eget nick.

Jeg har sjøl kommet meg ganske mange direkte innlegg til J31, og står for det jeg sier. Men når det begynner å bli direkte mobbing over svarene hun får, reagerer jeg faktisk.

Gjest Noe må du........

''høvler meg ned fordi jeg er så slem og ærlig, men det skal jeg da saktens tåle. Jeg har ingen sans for den dillinga enkelte driver med deg. Er det noe du ikke lærer av, så er det ihvertfall det.''

Jeg opplever overhodet ikke at noen diller med J31 her inne. Tvert imot har hun fått ganske mange surmaga innlegg, samt veldig mye kostruktiv kritikk.

Dersom du føler så sterkt behov for å og slenge dritt til J31 hver gang du har muligheten, kan du i det minste ha baller nok til å undertegne med eget nick.

Jeg har sjøl kommet meg ganske mange direkte innlegg til J31, og står for det jeg sier. Men når det begynner å bli direkte mobbing over svarene hun får, reagerer jeg faktisk.

Så mye surmaga kritikk har hun faktisk ikke fått fra meg. Tvert i mot. Fast nick har jeg ikke.

Annonse

''Jeg har sjøl kommet meg ganske mange direkte innlegg til J31, og står for det jeg sier. Men når det begynner å bli direkte mobbing over svarene hun får, reagerer jeg faktisk.''

Ja, det har du faktisk gjort. Og jeg har tenkt mange ganger at hadde jeg eller andre skrevet ordrett det samme som deg til J31 - så ville det ha blitt karakterisert som mobbing. Men ikke når du skriver det du mener, av en eller annen grunn. Da er det plutselig bare en ærlig og direkte tilbakemelding. Forstå den som kan:-)

Gjest Nå må di gi deg snart.

Du mener jeg vrir om det du sier. Javel? Du skal få vite hvordan jeg leser det du skriver.

Jeg tolker deg slik at du på en inndirekte måte sier dette: -Hvis NHD ikke snart står frem og sier at han ikke er er irritert på meg, er han skyld i at jeg blir usikker og skeptisk og ikke tør være ærlig i terapien og jeg har dermed ingen nytte av den.

Jeg synes det er sleipt og slemt og komme med slike hentydninger. Det er veldig fint om jeg tar feil av deg, men slik har jeg dessverre tolket innleggene dine over lengre tid nå.

Andre får mene det de vil. Det er slik jeg har tolket deg og det synes jeg du skal få vite.

Gjest Nå må du gi deg snart.

''Jeg har sjøl kommet meg ganske mange direkte innlegg til J31, og står for det jeg sier. Men når det begynner å bli direkte mobbing over svarene hun får, reagerer jeg faktisk.''

Ja, det har du faktisk gjort. Og jeg har tenkt mange ganger at hadde jeg eller andre skrevet ordrett det samme som deg til J31 - så ville det ha blitt karakterisert som mobbing. Men ikke når du skriver det du mener, av en eller annen grunn. Da er det plutselig bare en ærlig og direkte tilbakemelding. Forstå den som kan:-)

Deilig at du kom på banen Colette og skriver akkurat hva jeg tenker:-)

Du mener jeg vrir om det du sier. Javel? Du skal få vite hvordan jeg leser det du skriver.

Jeg tolker deg slik at du på en inndirekte måte sier dette: -Hvis NHD ikke snart står frem og sier at han ikke er er irritert på meg, er han skyld i at jeg blir usikker og skeptisk og ikke tør være ærlig i terapien og jeg har dermed ingen nytte av den.

Jeg synes det er sleipt og slemt og komme med slike hentydninger. Det er veldig fint om jeg tar feil av deg, men slik har jeg dessverre tolket innleggene dine over lengre tid nå.

Andre får mene det de vil. Det er slik jeg har tolket deg og det synes jeg du skal få vite.

Vet du - dette har ikke vært i mine tanker i hele tatt!!! :-(:-(

Jeg synes du er litt urettferdig her :-(

''Jeg tolker deg slik at du på en inndirekte måte sier dette: -Hvis NHD ikke snart står frem og sier at han ikke er er irritert på meg, er han skyld i at jeg blir usikker og skeptisk og ikke tør være ærlig i terapien og jeg har dermed ingen nytte av den.

Jeg synes det er sleipt og slemt og komme med slike hentydninger. Det er veldig fint om jeg tar feil av deg, men slik har jeg dessverre tolket innleggene dine over lengre tid nå.''

Det er slik jeg har tolket innleggene også - dessverre. Det virker som det skal framtvinges et svar fra NHD hvor han sier at han ikke er irritert på henne. Fordi det nevnes om igjen om og igjen - i innlegg etter innlegg.

Jeg synes du er litt urettferdig her :-(

Urettferdig? Hvordan da? Det er ikke noe jeg slenger ut av meg etter å ha sett det et par ganger - men noe jeg har lagt merke til over lenger tid. Det virker som om det er stor forskjell på hvem som kan få lov til å si sin mening til deg.

Annonse

Gjest Never ending story

Jeg er enig med deg, du setter ord på noe jeg lenge har tenkt.

Gjest har aldri hatt nick

Men kan du ikke fortelle oss hvordan du har fått vite at nhd er irritert, lei osv?

Vi må jo forholde oss til det du skriver her og jeg kan ikke se at han noe sted har uttrykt det.

Gjest Never endig story

Vet du - dette har ikke vært i mine tanker i hele tatt!!! :-(:-(

Hva tenker du om at du i innlegg etter innlegg forteller de du opplever kommer med tilbakemeldinger du ikke liker at du nå har blitt skeptisk, redd, trekker deg tilbake osv?

Det er temmelig tøft å være skyld i at et annet menneske tyr til slike drastiske skritt. Jeg mener du bruker dette som en slags straff, ellers har det ingen hensikt å skrive det.

Du har gått temmelig hardt ut med denne saken med NHD. Truet med å slutte i terapi, bli skeptisk til mennesker osv, for hvis NHD har gitt meg, skriver du igjen og igjen. Han har selvfølgelig ikke gitt deg opp, bare for å klarlegge det,

Vel, jeg forteller deg her hvordan jeg opplever det du skriver.

Gjest Never ending story

Hva tenker du om at du i innlegg etter innlegg forteller de du opplever kommer med tilbakemeldinger du ikke liker at du nå har blitt skeptisk, redd, trekker deg tilbake osv?

Det er temmelig tøft å være skyld i at et annet menneske tyr til slike drastiske skritt. Jeg mener du bruker dette som en slags straff, ellers har det ingen hensikt å skrive det.

Du har gått temmelig hardt ut med denne saken med NHD. Truet med å slutte i terapi, bli skeptisk til mennesker osv, for hvis NHD har gitt meg, skriver du igjen og igjen. Han har selvfølgelig ikke gitt deg opp, bare for å klarlegge det,

Vel, jeg forteller deg her hvordan jeg opplever det du skriver.

For hvis NHD har gitt meg opp, skulle det stå.

mariaflyfly

Bullshit.

Gjest Nå må du gi deg snart

Bullshit.

Det er ikke bullshit. Du får tåle å høre dette Colette sier til deg her. Det stemmer på en prikk. Du er ikke av den som er av de mest runde i svaren dine til J31 eller andre

Det er ikke veldig mange ukene siden J31 selv sa at hun ble slått i bakken av svarene fra nettopp deg og frosken.

Akkurat nå vil hun sikkert selv avkrefte dette, men det står blått på hvitt noen innlegg lengre tilbake i tid.

mariaflyfly

Det er ikke bullshit. Du får tåle å høre dette Colette sier til deg her. Det stemmer på en prikk. Du er ikke av den som er av de mest runde i svaren dine til J31 eller andre

Det er ikke veldig mange ukene siden J31 selv sa at hun ble slått i bakken av svarene fra nettopp deg og frosken.

Akkurat nå vil hun sikkert selv avkrefte dette, men det står blått på hvitt noen innlegg lengre tilbake i tid.

Jeg har ettertrykkelig presisert gang på gang til J31 at jeg er direkte i mine tilbakemeldinger til henne, men at jeg ikke mener å såre henne.

Jeg har ikke vært ufin med henne, og nå avslutter jeg denne diskusjonen for min del.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...