Gå til innhold

Hvordan medisin på bipolar

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest disse f.eks

Stemningsstabiliserende medisiner som litium og antiepileptika som lamictal, orfiril, tegretol eller antipsykotiske medisiner som også virker angst,depresjons og mani-dempende som seroquel, zyprexa, abilify etc.

Så den medisinen som er for bipolare er litium, og ellers bruker en samme typer medisin som epileptikere og schizofrene.

Noen bipolare bruker antidepressive medisiner også, som cipralex, zoloft, fontex, men da helst ikke alene, men isåfall sammen med et stemningsstabiliserende eller anti psykotisk medikament. (Ellers kan man svinge mer eller bli manisk)

Gjest Hoggormen

Som allerede sagt av disse f eks så er dette forskjellig.

Selv er jeg bipolar og har prøvd litt her og der. For min del fungerer en kombinasjon av Lamictal og Seroquel bra. Kan i perioder trenge antidepressiva i tillegg eller å øke dosen med Seroquel en tid. For meg fungerer dette veldig fint. Lite bivirkninger, og tilfresstillende effekt innen rimelig tid om jeg må ha antidep eller mer seroquel en periode.

Lithium er noe jeg oppfatter som gammeldags med masse bivirkninger. Samtidtig vet jeg at det er folk som har kjempeeffekt av litium, så medisinering er alltid svært så individuelt. Generelt vil jeg anbefale at man holder et øye med blodkonsentrasjonen av medisinen man står på. Da ser man med en gang om det er greit å stå på eksisterende dose hvis den er innen referanse og og man er symptomfri, eller evt. om man har for høy eller lav konsentrasjon (hhv. med tanke på bivirkninger, og virkning i det hele tatt.

Kommer man borti en nevrolog som sier om lamictal at "10 er nok," så er dette feil innen psykiatrien. Blodverdien skal ligge over 15 mmol/l når det er snakk om psykiske problemer. 10 er riktig for epilepsibehandling.

Jeg vet at em del har fin effekt på litium, men siden jeg har god effekt av det jeg br\uker ville jeg ikke tatt noe annet om ikke noe av det jeg brukte sviktet. Personlig i mine tanker forbinder jeg litium med masse bivirkninger og noe jeg lett tenker på som en gammeldags medisin. Samtidig vet jeg at man absolutt ikke skal avskrive litium, for det hjelper fortsatt mange mennesker. Søvnproblemer er en individuell ting som hver enkelt må ta med sin lege. Selv om en viss dose med Imovane virker for meg, så er det ikke sikkert det er slik for alle.

Gjest disse f.eks

Som allerede sagt av disse f eks så er dette forskjellig.

Selv er jeg bipolar og har prøvd litt her og der. For min del fungerer en kombinasjon av Lamictal og Seroquel bra. Kan i perioder trenge antidepressiva i tillegg eller å øke dosen med Seroquel en tid. For meg fungerer dette veldig fint. Lite bivirkninger, og tilfresstillende effekt innen rimelig tid om jeg må ha antidep eller mer seroquel en periode.

Lithium er noe jeg oppfatter som gammeldags med masse bivirkninger. Samtidtig vet jeg at det er folk som har kjempeeffekt av litium, så medisinering er alltid svært så individuelt. Generelt vil jeg anbefale at man holder et øye med blodkonsentrasjonen av medisinen man står på. Da ser man med en gang om det er greit å stå på eksisterende dose hvis den er innen referanse og og man er symptomfri, eller evt. om man har for høy eller lav konsentrasjon (hhv. med tanke på bivirkninger, og virkning i det hele tatt.

Kommer man borti en nevrolog som sier om lamictal at "10 er nok," så er dette feil innen psykiatrien. Blodverdien skal ligge over 15 mmol/l når det er snakk om psykiske problemer. 10 er riktig for epilepsibehandling.

Jeg vet at em del har fin effekt på litium, men siden jeg har god effekt av det jeg br\uker ville jeg ikke tatt noe annet om ikke noe av det jeg brukte sviktet. Personlig i mine tanker forbinder jeg litium med masse bivirkninger og noe jeg lett tenker på som en gammeldags medisin. Samtidig vet jeg at man absolutt ikke skal avskrive litium, for det hjelper fortsatt mange mennesker. Søvnproblemer er en individuell ting som hver enkelt må ta med sin lege. Selv om en viss dose med Imovane virker for meg, så er det ikke sikkert det er slik for alle.

Hva er egentlig vitsen med å skrive at "litium er noe jeg forbinder med masse bivirkninger" når du ikke en gang har prøvd den? Alle medisiner kan ha masse bivirkninger, litium er ingen versting der, er ikke cellegift akkurat. Jeg har ingen bivirkninger av litium, men hadde uholdbare bivirkninger av det du bruker. Jeg skriver ikke sånne kommentarer på nett om lamictal og seroquel for det fordi det er inviduel...:) Generelt sett har da litium lite bivirkninger og er helt trygg å bruke så lenge en følger legens anvisning og ikke tar overdoser osv.

mvh meg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...