Gå til innhold

Hjelp meg og hjelpe psykologen min?!

Anbefalte innlegg

Gjest Fräcka Frida

Hei Håper du kan hjelpe meg. Er frustrert og lei meg og trenger råd for hva jeg kan gjøre. Jeg går til behandling på DPS i bydelen jeg bor i, og er veldig fornøyd med psykologen jeg har der. Hun prøver virkelig å hjelpe meg, men jeg klarer ikke prate særlig mye da jeg er livredd siden hun vet sannheten. Ved flere anledninger har jeg fått kraftige reaksjoner hos henne, sist gang kastet jeg opp. Og hun sier at hun tar det tungt. At hun føler at hun "mishandler" meg da hun spør meg om livet mitt. Jeg klarer ikke dette mye lenger. Og hun sier stadig at jeg bør vurdere å legge meg inn, men jeg kan jo ikke det! Hun viil ha meg på Modum. Hva kan jeg gjøre for å klare å prate med henne så jeg ikke sårer henne? Hvordan kan jeg hjelpe henne for å lette jobben hennes? Jeg er så lei meg, men jeg prøver virkelig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329199-hjelp-meg-og-hjelpe-psykologen-min/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vær åpen med henne om dine bekymringer for henne. Si til henne det du skriver i innlegget ditt. Da kan hun enten si til deg at hun tåler det og at du ikke skal bekymre deg for henne eller hun kan komme med forslag som gjør situasjonen bedre for dere begge. Det viktigste er at hun får vite hva du går og tenker på!

Gjest Fräcka Frida

Hun føler nok at du har vanskeligheter med å takle dette siden du reagerer slik, men du må velge om du forsatt vil dette for din egen del

Takk for svar!

Jeg forstår at det er meg det går på. At det er jeg som må gjøre noe, og at hennes jobb er å hjlpe meg etc. Men det føles vondt da jeg ser at jeg sårer henne, og hun sier hun er redd for meg, bekymra etc...!

Jeg vil jo henne ikke noe vondt, og blir frustrert og sint på meg selv da jeg ikke klarer min del!

Annonse

Gjest Fräcka Frida

Vær åpen med henne om dine bekymringer for henne. Si til henne det du skriver i innlegget ditt. Da kan hun enten si til deg at hun tåler det og at du ikke skal bekymre deg for henne eller hun kan komme med forslag som gjør situasjonen bedre for dere begge. Det viktigste er at hun får vite hva du går og tenker på!

Takk for svar.

Det er ikke noe mere jeg ønsker enn å fortelle henne alt, men jeg er livredd for å si noe. Og jeg ser hun sier hun blir bekymret og redd pga reaksjonene mine. Jeg prøver virkelig av hele mitt hjerte og ikke vise henne hvor redd jeg er.

Men da hun sier hun føler det som "overgrep" da hun spør meg om ting siden jeg blir så redd, da skammer jeg meg virkelig....!

Gjest Pontiac

Du vet du hva, det er faktisk ikke din oppgave som pasient å ivareta din behandlers interesser!

Din behandler skal meget vel selv, hun er godt utdannet til slikt, vurdere om du er en pasient hun skal klare å nå gjennom til.

Båder pasienter og behandlere er mennesker, derfor skjer det også mennesklige feil eller det forekommer mennesklige svakheter. Dvs. at det er slettes ikke alle pasienter og behandlere som kommer over ens eller som klarer å jobbe sammen.

Det er din oppgave å finne ut om du klarer å få jobbet godt nok med den behandleren du har fått, og det er nesten et ennå større ansvar for en behandler å avgjøre om vedkommende pasient er noen h*n klarer å hjelpe på riktig måte.

Hvis din behandler sliter såpass som du sier så er det kanskje på tide at hun tar en avgjørelse på at du ikke er en pasient hun klarer å hjelpe. Så lenge hun "klager" til deg at hun blir lei seg og sliter så legger hun yttligere byrde på dine skuldre, og det skal ikke en behandler gjøre!

Du er pasient og bør ikke sitte med dårlig samvittighet for at din behandler er lei seg. Du bør snarest bytte behandler inntil du finner en som kan nå inn til deg på rette måten ovenfor de problemene du har.

Nils Håvard Dahl, psykiater

"...,men jeg klarer ikke prate særlig mye da jeg er livredd siden hun vet sannheten."

Hva betyr dette? Jeg forstår det ikke.

Behandlere tåler det pasienten forteller. Du skal ikke tenke på henne, men på deg. Hun har et helt apparat av veiledere, kolleger etc som hjelper henne med vanskelige ting i terapier.

Gjest Fräcka Frida

"...,men jeg klarer ikke prate særlig mye da jeg er livredd siden hun vet sannheten."

Hva betyr dette? Jeg forstår det ikke.

Behandlere tåler det pasienten forteller. Du skal ikke tenke på henne, men på deg. Hun har et helt apparat av veiledere, kolleger etc som hjelper henne med vanskelige ting i terapier.

Takk for svar!

Ja hun har sikkert et bra apparat rundt seg. Men jeg blir så lei meg da hun sier at hun føler at hun utfører nye "overgrep" mot meg da hun prater med meg siden jeg reagerer så hardt,prøver å skjerpe meg,men jeg blir bare livredd.

Legen min som har sendt meg til DPS pga vold og overgrep, og jeg er redd for konsekvenser derfor jeg ikke klarer å gjøre min del av jobben - å prate med henne. Jeg vil så gjerne, men klarer ikke. Hva kan jeg gjøre - trenger ditt ekspert råd her. Vær så snill.

Annonse

Takk for svar!

Jeg forstår at det er meg det går på. At det er jeg som må gjøre noe, og at hennes jobb er å hjlpe meg etc. Men det føles vondt da jeg ser at jeg sårer henne, og hun sier hun er redd for meg, bekymra etc...!

Jeg vil jo henne ikke noe vondt, og blir frustrert og sint på meg selv da jeg ikke klarer min del!

Har litt vanskelig å tro at du sårer henne, men at hun kan føle at hun sårer deg, ja. Du må vise deg sterk hvis du skal fortsette, og spør henne gjerne om hun syntes hun kan hjelpe deg over videre, slik at dere også kan komme over denne kneiken som du har problemer med.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Takk for svar!

Ja hun har sikkert et bra apparat rundt seg. Men jeg blir så lei meg da hun sier at hun føler at hun utfører nye "overgrep" mot meg da hun prater med meg siden jeg reagerer så hardt,prøver å skjerpe meg,men jeg blir bare livredd.

Legen min som har sendt meg til DPS pga vold og overgrep, og jeg er redd for konsekvenser derfor jeg ikke klarer å gjøre min del av jobben - å prate med henne. Jeg vil så gjerne, men klarer ikke. Hva kan jeg gjøre - trenger ditt ekspert råd her. Vær så snill.

Overgrepsutsatte lar seg lettere enn andre ledes inn i situasjoner hvor de tøyer sine egne grenser langt for andres del. Evnen til selvhevding er oftest svekket.

Pga dette må terapeuten legge arbeid i å finne balansen mellom mildt og nødvendig press for å komme videre og samtidig ikke presse mer enn det pasienten tåler. Dette opplever mange terapeuter hver dag. Det er vanskelig, men ikke uhåndterbart, og det skader ikke terapeuten.

Igjen blir din oppgave å motivere deg selv. Behandleren skal du ikke tenke på.

Gjest Fräcka Frida

Overgrepsutsatte lar seg lettere enn andre ledes inn i situasjoner hvor de tøyer sine egne grenser langt for andres del. Evnen til selvhevding er oftest svekket.

Pga dette må terapeuten legge arbeid i å finne balansen mellom mildt og nødvendig press for å komme videre og samtidig ikke presse mer enn det pasienten tåler. Dette opplever mange terapeuter hver dag. Det er vanskelig, men ikke uhåndterbart, og det skader ikke terapeuten.

Igjen blir din oppgave å motivere deg selv. Behandleren skal du ikke tenke på.

Tusen takk for svar, setter virkelig pris på dine synspunkter.

Jeg stoler på at du har rett. Jeg skal virkelig prøve å gå inn for å tenke på meg og mitt.

Men en liten ting. Finnes det noen måter jeg kan trene på å bli tøffere - ikke være så feig?

Gjest sånn er det

Har litt vanskelig å tro at du sårer henne, men at hun kan føle at hun sårer deg, ja. Du må vise deg sterk hvis du skal fortsette, og spør henne gjerne om hun syntes hun kan hjelpe deg over videre, slik at dere også kan komme over denne kneiken som du har problemer med.

Å gå i terapi er ikke noe en gjør sammen med sin terapeut på denne måten. En har vidt forskjellige roller. Forskjellige ansvarsområder. En tar vare på seg selv. Terapeuten tar ansvar for seg. Vanntette skott.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...