Gå til innhold

Hva skal til for å få sovetabletter?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

sort som natta

samme som skrev innlegg på åpent? Tror legene vil vurdere det ulikt. Kjenner t.o.m en lege som selv går fast på Imovane,så der er det bare å spørre. men min vanlige lege synes også sovetabl er bedre enn søvnløse netter! Målet er da å fungere best mulig i hverdagen:)

Hvis det er deg fra åpent,så var jeg den som svarte med "insomnia_26".

Lykke til uansett:)

Gjest Hoggormen

Om du har hatt en periode med dårlig søvn, og fortsatt sliter med å sove så er min erfaring at det ikke er så vanskelig å få noe å sove på. Du vil antagelig få medisin for en kort periode (minstepakning) og beskjed om å ta kontakt igjen hvis ikke plagene er forbigående. Søvnproblemer er jo ofte forårsaket av psykisk stress.Slle og enhver kan slite med dette i perioder, mens andre har mer omfattende problemer.

Søvnproblemer over tid prøver man gjrene å se etter andre måter å behandle for enn de vanlige sovemedisinene på det norske markedet. Sovepiller er i utgangspunktet ikke noe god løsning. Beste løsning er å tat tak i de problemene som medfører stress og søvnløshet om man kan se noe av det. Ellers gjelder det å se litt på de forskjellige mulighetene. Vi har sovemedisiner som er såkalte b-preparater (potensielt misbrukbare), hvilket innebefatter det meste av norsk marked på området. Imovane, Stilnoct og Apodorm er de dominerende. De to førstnevnte selges også under hhv navnet Zopiclon/Zopiclone, og Zolpidem. Det generiske navnet på Apodorm er nitrazepam - men dette har jeg ikke sett.

All in all er min oppfatning at dette hovedsakelig er innsovningsmedisiner til bruk over korte perioder av gangen. Har man kroniske problemer med søvn, og trenger hjelp for det så finnes der noen alternativer. Disse er ikke vanedannende, men kan ha bivirkninger. Medikamenter som kan være aktuelle å diskutere med legen: Tolvon. Vallergan, Nozinan, Sarotex. Har selv best erfaring med Sarotex (en eldre form for antidepressiva), men dette er individuelt så snakk med lege/psykiater.

sort som natta

Om du har hatt en periode med dårlig søvn, og fortsatt sliter med å sove så er min erfaring at det ikke er så vanskelig å få noe å sove på. Du vil antagelig få medisin for en kort periode (minstepakning) og beskjed om å ta kontakt igjen hvis ikke plagene er forbigående. Søvnproblemer er jo ofte forårsaket av psykisk stress.Slle og enhver kan slite med dette i perioder, mens andre har mer omfattende problemer.

Søvnproblemer over tid prøver man gjrene å se etter andre måter å behandle for enn de vanlige sovemedisinene på det norske markedet. Sovepiller er i utgangspunktet ikke noe god løsning. Beste løsning er å tat tak i de problemene som medfører stress og søvnløshet om man kan se noe av det. Ellers gjelder det å se litt på de forskjellige mulighetene. Vi har sovemedisiner som er såkalte b-preparater (potensielt misbrukbare), hvilket innebefatter det meste av norsk marked på området. Imovane, Stilnoct og Apodorm er de dominerende. De to førstnevnte selges også under hhv navnet Zopiclon/Zopiclone, og Zolpidem. Det generiske navnet på Apodorm er nitrazepam - men dette har jeg ikke sett.

All in all er min oppfatning at dette hovedsakelig er innsovningsmedisiner til bruk over korte perioder av gangen. Har man kroniske problemer med søvn, og trenger hjelp for det så finnes der noen alternativer. Disse er ikke vanedannende, men kan ha bivirkninger. Medikamenter som kan være aktuelle å diskutere med legen: Tolvon. Vallergan, Nozinan, Sarotex. Har selv best erfaring med Sarotex (en eldre form for antidepressiva), men dette er individuelt så snakk med lege/psykiater.

tolvon(og remeron) kan medføre økt vekt,så det er sagt!! selv spiste jeg i søvne:(

Gjest Jeg vil ha.

Det avhenger av mange faktorer. Søvnløshet er selvsagt en av dem. Alder, tidligere medisinhistorie, tendenser til rusmisbruk, årsaken til søvnproblemene etc.

Ingen historie som skulle tilsi et negativt svar. Jeg spør fordi en del på åpent mente at jeg ikke ville få det.

Jeg er frisk, ingen pykdomshistorie eller sykdomshistorie. Tror ikke fastlegen kjenner meg, annet enn at jeg har stått på lista hans i flere år.

Ellers kan jeg nevne at jeg tar et glass vin i snitt kanskje annehver måned eller noe der omkring.

Det ligger et innlegg på åpent, hvis du vil ta deg tid til å lese:-)

Annonse

Gjest Jeg vil ha

Det avhenger av mange faktorer. Søvnløshet er selvsagt en av dem. Alder, tidligere medisinhistorie, tendenser til rusmisbruk, årsaken til søvnproblemene etc.

Forresten hadde jeg en historie med 14 dager på Sobril for ett og et halt år siden, men dette kom av utenforliggende ting og det hjalp der og da, men etter 14 dager hadde jeg ikke behov for dem mer og kastet dem. Dette ska vel ikke bety noe vil jeg tro?

Bortsett fra det har legen knapt sett meg på 10 år, utenom da jeg skulle fjerne en fløflekk og en fotvorte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...