Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tri82

Hei! Jeg er en jente på 27 år som etter barnefødsel for 16 mnd siden, ikke har fått tilbake menstruasjonen. Jeg ammet jenta mi i 13 mnd, fullammet i nesten 5 mnd. Før jeg ble gravid, hadde jeg lange perioder uten menstruasjon, alt ifra 3 til 10 mnd. Det tok 6 mnd ifra vi begynte å prøve å bli gravid, til jeg ble det. Jeg hadde normal månedtlig menstruasjon frem til jeg va ca 20 år. Da begynte jeg på p-piller, og gikk på det i ca 1 1/2 år. Det tok flere måneder før menstruasjonen kom tilbake etter dette, og den var uregelmessig. Jeg fikk satt inn nuva-ring da jeg var 24 år, og hadde den i 4- 5 mnd. Jeg hadde menstruasjon 1-2 ganger før jeg ble gravid. Etter fødselen hadde jeg sterke blødninger i mange uker, og det viste seg at det låg endel hinner igjen i livmoren som ikke hadde blitt støtt ut. Etter 2 tablett- kurer ordnet dette seg, og jeg sluttet å blø. Var til gyn. sjekk ca 8 uker etter fødselen, da såg alt normalt ut. Hva kan være grunnen til at jeg ikke får tilbake menstruasjonen? Er det normalt å gå så lenge uten etter graviditet? Kan det være hormonelt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329214-manglende-menstruasjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har tilsynelatende i lengre tid hatt forstyrrelse i dine hormoner så du ikke få eggløsning og dermed ikke menstruasjon. Det kan være forskjellige årsaker til det. Vanligst er tilstanden PCOS hvor det er spesielle forandringer på eggstokken og ofte forandringer i mengden av de mannlige kjønnshormoner. Det kan også være andre hormonforstyrrelser. Jeg synes du skal vurderes av en gynekolog, så be din fastlege om henvisning.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...