Gå til innhold

Lov å være anonym?

Anbefalte innlegg

Gjest morshjerte

Etter at vi i mange år har opplevd mye tull fra en fyr, har dette igjen tilspisset seg.

Jeg vet han har våpen og at det i denne situasjonen kan skje noe. Har-blitt- litt sånn feig etter mange år med trusler og tørr ikke ringe politiet med fullt navn i frykt for at vedkommende skal få enda mere imot oss.

Så: Kan man ringe og være anonym, vil politiet gjøre noe da el.? Evt. andre kloke svar/gode råd? Det er så ille at jeg tørr ikke være hjemme snart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329258-lov-%C3%A5-v%C3%A6re-anonym/
Del på andre sider

Fortsetter under...

tunglettlett

Jeg er ikke så inne på det, men jeg antar at politiet vil ta det mer på alvor om du oppgir personalia og også - i tillegg til at de lettere kan gripe fatt i saken. Men jeg har en formening om at du kan ønske at navnet ditt ikke blir oppgitt, hvis du begrunner det slik du gjør her.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er selvsagt lov å være anonym. På den annen side er det lite Politiet kan gjøre pga en anonym telefon.

Å ha våpen er en tillitssak som krever god vandel. Om Politiet får en konkret sak som viser at en person ikke oppfyller kravene fo å ha våpen, kan de inndra det raskt. Men det kan selvsagt ikke være slik at folk får våpen inndratt kun pga anonyme henvendelser som ikke inneholder noen form for dokumentasjon.

Gjest morshjerte

Det er selvsagt lov å være anonym. På den annen side er det lite Politiet kan gjøre pga en anonym telefon.

Å ha våpen er en tillitssak som krever god vandel. Om Politiet får en konkret sak som viser at en person ikke oppfyller kravene fo å ha våpen, kan de inndra det raskt. Men det kan selvsagt ikke være slik at folk får våpen inndratt kun pga anonyme henvendelser som ikke inneholder noen form for dokumentasjon.

Hadde det vært bare meg jeg hadde å ta hensyn til så hadde jeg nok stått fram med både "hud og hår." Jeg bryr meg egentlig katten i hvordan det måtte gå med meg selv etter så mange år.

MEN, jeg har dessverre? barn boende hjemme og jeg ønsker å ligge veldig lavt i terrenget i håp om å ikke framprovosere flere trusler og "episoder." Jeg vil skåne dem om du skjønner.

Dette mennesket er forøvrig fratatt våpen tidligere og fått dem tilbake igjen. Skjønner meg egentlig ikke på dette systemet jeg :-(

Gjest morshjerte

Hadde det vært bare meg jeg hadde å ta hensyn til så hadde jeg nok stått fram med både "hud og hår." Jeg bryr meg egentlig katten i hvordan det måtte gå med meg selv etter så mange år.

MEN, jeg har dessverre? barn boende hjemme og jeg ønsker å ligge veldig lavt i terrenget i håp om å ikke framprovosere flere trusler og "episoder." Jeg vil skåne dem om du skjønner.

Dette mennesket er forøvrig fratatt våpen tidligere og fått dem tilbake igjen. Skjønner meg egentlig ikke på dette systemet jeg :-(

Kunne det foresten være en ide å kontakte fastlegen hans og få denne til å reagere? Vet jeg er "feig" oppe i alt dette og at jeg rømmer unna istedet for å gjøre noe. Men tidligere erfaringer gjør meg meget skeptisk, da hjelper det ikke å tenke sånn meta-kognitivt heller :-(. Dette er jo en reell trussel !

Gjest xbellax

En lege kan gjøre lite med mindre det er sykdom (og selv da ville jeg gått til politiet). Her må du gå til politiet. Saken din vil bli tatt langt mer alvorlig når du står frem med navn, og jeg tror heller ikke politiet forteller dette videre- usikker på taushetsplikt og slikt hos dem men det kan du jo bare være tydelig på. Nevn for all del dette med barn og våpen om dette er en reell trussel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...