Gå til innhold

hiv, symptomer, forventet levetid, mm.

Anbefalte innlegg

Gjest engstelige meg

Hei! Jeg er en man i siste halvdel av tyve årene som lider av en del angst som kommer og går, især angst for sykdommer. For 4,5 år siden møtte jeg min eks kjæreste, hvorpå jeg etter et per måneder fikk et mononukleoselignende tilfelle. Gikk til legen som påviste at jeg haddef kyssesyken ved blodprøver, jeg informerte dog om at jeg hadde hatt denne sykdommen et par år tilbake. Han sa, likesom min bror som også er lege, at det i enkelte tilfeller kan komme en reinfeksjon. Dette har jeg envidere lest om på legehadboka.no. Det som bekymrer meg nå er tidspunktet jeg fikk dette på. Min nåværende kjæreste, som jeg har vært sammen med i over to år, har hatt generaliserte hovne lymfeknuter omkring halsregionen, både omkring sternocleiodomastoideus og submandibulart. Dette har hun hatt i mange måneder, uten noen påvisning av hverken CMV eller annet. Jeg har envidere den siste tiden hatt nattesvette, og har litt problemer med svelget til tider, det siste kommer og går en del. Nå har jeg sjekket at mange av disse symptomene er relatert til hiv infeksjon, og envidere til progresjon av infeksjonen. Dette bekymrer meg veldig, og jeg klarer ikke konsentrere meg om noe annet. Jeg har ikke hatt ubeskyttet sex med andre enn min eks kjæreste og min nåværende kjæreste. Min far mener at det er angsten jeg skal jobbe med, og at det er bortkastet å gå og teste seg for hiv smitte. Jeg er dog usikker på hva jeg skal gjøre. Har heller ikke testet meg for andre infeksjoner, såsom klamydia og lignende, så jeg tenkte jeg skulle teste meg for det hele så vi eventuelt kan få behandling hvis det skulle være noe. Jeg har ikke vært utro, og det er jeg sikker på at min kjæreste heller ikke har vært. Vi er som du forstår heterosexuelle, og har aldri forsøkt noe annet. Har bestilt BP på mandag hos egen lege, men trenger svar fra deg om hva du tror så jeg får sove bedre om natten denne helgen. Går utover både søvn og studier det her. Dersom man har hatt smitte i 4,5år, vil det ikke så være flere symptomer? Og at det føles som om det er "lukket" i halsen, er dette et symptom sammen med nattesvette som skal gi meg bekymringer? Og hvordan er det i dagens Norge å leve med HIV som kjærestepar. Kan man med riktig behandling forvente omtrent normal levetid, og tror du det vil kunne finnes en kur mot sykdommen på sikt? og hvordan er det å få barn dersom begge er smittet? jeg er særdeles bekymret og håper på hurtig svar! mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329267-hiv-symptomer-forventet-levetid-mm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Det var mange problemer og mange spørsmål. Noe kan jeg svare på andre kan jeg ikke og noen av dine prob lemer kan jeg diskutere uten endelig fast svar.

De fleste tilfeller av mononukleose forårsakes av et virus som kalles Epstein-Barr virus (forkortes EBV). Hvis en smittes i de første løeveårene gjennomgår man infeksjoner stort sett uten symptomer. Smittes man i voksen alder, mest som unge voksene, får man symptomer som mononukleose. I alle tilfeller så forblir viruset i kroppen for resten av livet. Viruset er stort sett inaktivt, men i perioder kan de fleste bærere skille ut virus. Derfor kan de fleste være smittekilde, selv uten symptomer. Det kan påvises om du har vært infisert med EBV. Sk. reaktivering av det inaktive viruset forekommer ganske ofte, men det er b are sjelden at det gir syhmptomer. Et mindretall av mononukleose sykdom forårsakes av et annet virus, som heter cytomegalovirus (CMV) symptomene er det samme, og viruset oppfører seg i store trekk på samme måte. Det kan hende at en som har hatt kyssesyke pga. EBV får lignende sykdom etter infeksjon med CMV (eller omvendt). Det er derimot vanskelig å si NÅR di har hatt infeksjon. Hovne lymfeknyter kan forårsakes av flere forskjellige ting, deriblant infeksjon med EBV eller CMV, men også andre ting, deriblant ganske alvorlige forhold. Det er derfor lurt å få det undersøkt om man kan påvise noen årsak til det. (Det er slett ikke alltid en greier det.

Andre problemer du nevner, som smerter i svelget og nattesvette kan være bagateller, men også enkelte mer alvorlige ting. Jeg ville ikke tenke på klamydia "og lignende", hva du nå mener med det. HIV har du testet deg for, og et negativt resultat kan du stole på i meget høy gvrad. Testsystemene som brukes i norske laboratorier er av meget god kvalitet.

Jeg synes at det er riktig at du får utført de testene som er tilgjengelig. Når de er negative bør du forsøke å bli kvitt de tankene du strever med. Når jeg leser innlegget ditt får jeg bestemt førelsen av at hovedproblemet ditt sitter mellom ørene. Men det hjeper uten tvil å få det på papiret at du ikke har disse infeksjonene du tenker på så meget.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...