Gå til innhold

NHD: erfaring med å behandle autister for OCD?

Anbefalte innlegg

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Jeg jobber på en institusjon med en ung gutt som er autist. han har ikke talespråk men kommuniserer via pictogrammer. Han sjekker og kontrollerer alt rundt seg, og får stadig nye "oppheng". selv om vi er der og hindrer han i å gjøre ritualene sine så utvikler han bare nye. Jeg lurer på om dette kan være noe psykiatrien kan hjelpe han med.

Hvis dette er snakk om OCD, hvordan er erfaringene med å sette autister på SSRI? Virker medisinene anderledes på dem? Er det for risikabelt å gjøre det? Er et andre ting enn medisiner som kan hjelpe denne gutten?

Videoannonse
Annonse
Gjest ?!?!?!?!?!?!???!
Skrevet

Har dere ikke fagpersonell der da som kan vurdere dette?

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

Har dere ikke fagpersonell der da som kan vurdere dette?

Ingen som er ekspert på psykiatri, vi har ingen psykiater, ingen psykolog og ingen psykiatrisk sykepleier

Skrevet

Hvis han er deprimert så kanskje, men det må en psykiater vurdere, men ville være forsiktig hvis han ikke kan utrykke seg hvordan han føler seg, eller har det

Skrevet

Hvis han er deprimert så kanskje, men det må en psykiater vurdere, men ville være forsiktig hvis han ikke kan utrykke seg hvordan han føler seg, eller har det

Jeg tror ikke du har fått med deg at AD brukes mot OCD, ikke kun depresjon.

Skrevet

Jeg tror ikke du har fått med deg at AD brukes mot OCD, ikke kun depresjon.

Riktig, jeg fikk ikke med meg det. Da er det vel sikkert enklere å se om han trenger AD

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

'' men ville være forsiktig hvis han ikke kan utrykke seg hvordan han føler seg, eller har det''

Det er det som gjør det så immari vanskelig. Man må vel nesten bare se ann atferden og se om han blir roligere.

Gjest miljøterapeuten
Skrevet

'' men ville være forsiktig hvis han ikke kan utrykke seg hvordan han føler seg, eller har det''

Det er det som gjør det så immari vanskelig. Man må vel nesten bare se an atferden og se om han blir roligere.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Jeg har meget begrenset erfaring med dette. Jeg tenker slik:

Tvangssymptomene skaper betydelig ubehag/funksjonsnedsettelse. Prøvebehandling med SSRI kan ikke skade. Altså det er mye å vinne og sgs ingenting å tape.

Før behandling må en finne et mål for hvor sterke symptomene er. Deretter må en prøvebehandle med store doser SSRI i minst 3 mnd. Deretter evalueres effekten. Hvis god effekt, fortsetter en behandlingen. Ved liten/ingen effekt vurderer en å legge til Risperdal 2mg. Igjen ny evaluering etter en måned. God effekt - fortsett. Liten/ingen effekt - slutt.

Skrevet

Jeg har flere ganger i det siste sett deg svare på relativt alvorlige saker/medisinering uten at du egentlig har peiling. En smule mer selvkritikk er ønskelig.

Skrevet

Jeg har flere ganger i det siste sett deg svare på relativt alvorlige saker/medisinering uten at du egentlig har peiling. En smule mer selvkritikk er ønskelig.

Beklager det, men jeg vil aldri gi noen konkrete råd om medisinering eller andre ting er jeg er usikker på, der vil jeg henvise til deg eller en annen fogpersonell. Men du må gjerne henvise til andre ting jeg har svart på, som du mener blir galt. Ser også selv at det er mange svar her som jeg og som sikkert du også ser, ikke er så passende ? Men jeg har ikke sett det som en vane at du har korrigert dem ? Men jeg skal ta det som et kompliment at du setter krav til meg om litt selvkritikk på vise fagelige områder

Skrevet

Gutten blir atten til høsten. Kan vi søke om hjelp nå, og regne med at han er myndig når han får tid til vurdering? Eller må han være 18 år på søknadstidspunktet?

Antar at det går greit å søke nå selv om han ikke har fylt 18.

Slik jeg har forstått det, så er det økende fokus på autisme + psykiatri, dvs. at enkelte fagmiljøer er opptatt av at autister trenger svært spesialisert hjelp i forhold til sine psykiske lidelser.

Skrevet

Ingen som er ekspert på psykiatri, vi har ingen psykiater, ingen psykolog og ingen psykiatrisk sykepleier

Finnes der ikke et PU team eller autisme team i kommunen eller ved det sykehuset dere sokner til? De rykker ut på ambulerende oppdrag.

Gjest Rosaria
Skrevet

Skulle ønske at du også hadde litt mer selvkritikk mange ganger. Du uttaler deg ganske bastant titt og ofte ikke bare på psykiatri, men også på andre forum hvor du undertegner med fullt navn og tittel. Det finnes andre faggrupper enn psykiatere som har peiling.

Skrevet

Skulle ønske at du også hadde litt mer selvkritikk mange ganger. Du uttaler deg ganske bastant titt og ofte ikke bare på psykiatri, men også på andre forum hvor du undertegner med fullt navn og tittel. Det finnes andre faggrupper enn psykiatere som har peiling.

Ja, det er fullt av faggrupper som mener de har peiling :-)

Gjest Rosaria
Skrevet

Ja, det er fullt av faggrupper som mener de har peiling :-)

Vi skriver ikke alle sammen under fullt navn og tittel her. Jeg er ikke psykiater, men diskuterer titt og ofte med en som represeneterer andre synspunkter enn du gjør. Jeg forstår at du har andre meninger, men du fremholder dem for mye som de eneste riktige. Det blir vanskelig for meg å svelge...........

Skrevet

Vi skriver ikke alle sammen under fullt navn og tittel her. Jeg er ikke psykiater, men diskuterer titt og ofte med en som represeneterer andre synspunkter enn du gjør. Jeg forstår at du har andre meninger, men du fremholder dem for mye som de eneste riktige. Det blir vanskelig for meg å svelge...........

Du får holde dem opp mot internasjonale retningslinjer for behandling. Om jeg svarer på tvers av disse, vil jeg bli takknemlig for korreksjon.

Gjest Rosaria
Skrevet

Du får holde dem opp mot internasjonale retningslinjer for behandling. Om jeg svarer på tvers av disse, vil jeg bli takknemlig for korreksjon.

Når du svarer slik må du regne med tid for slik korreksjon. Den har jeg rett og slett ikke her og nå på en lørdagskveld, og det mener jeg virkelig at du ikke kan forvente. Men for all del jeg kan ha det i tankene senere.................

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...