Gå til innhold

Kløe og svie i analopning etter avføring

Anbefalte innlegg

Gjest katten81

Hei! Jeg har et problem jeg håper du kan hjelpe meg med. De siste månedene har jeg hatt det sånn at etter avføring begynner det å klø. Det ender som oftest med at jeg går på do en gang til for å tørke meg, og stille kløen litt, og da er det alltid litt på papiret selv om jeg tørket ordentlig første gangen. Må jeg på do flere ganger i løpet av en dag begynner det også å svi litt. Det går over etter en stund, men det er veldig ubehagelig der og da. Jeg har lurt på om det kunne være hemoroider, har prøvd å se etter men kan ikke se noe unormalt. Dette har som sagt vært tilfelle de siste mnd, har ikke eksakt tall, men har aldri opplevd det før, så noe unormalt må det være. Jeg merker det ikke hver eneste dag, men veldig ofte. Jeg har lite lyst til å gå til fastlegen med dette, er et litt pinlig problem liksom. Jeg har ikke sett noe blod el. annet unormalt. Jeg har ikke spesielt hard el. løs avføring, mer midt i mellom. Går heller ikke noe oftere eller skjeldnere på do en før. Jeg er forøvrig en jente på snart 28 år. Har ikke født barn. Ikke anal sex... Jeg klarer ihvertfall ikke å se noen sammenhenger, alt er som før, bortsett fra kløen og svien. Hilsen en som vil bli kvitt dette fort!

Fortsetter under...

Gjest selvprøving

Hemmoroider kan sitte innvendig i tarmen også, ikke bare utvendig. Du bør nok ta en tur til legen selv om jeg skjønner at du synes bare tanken på akkurat det er ubehagelig. :o)

Eller en kan gå på apoteket og prøve ut litt selv først. Av kremer og slikt.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Høres mest ut som du har fått en sprekkdannelse i huden ( analfissur; les litt om dette her i doktoronline). Dette vil både kunne klø, og gi smerter etter avføring. Du kan prøve en salve som heter Scheriproct. Den vil virke både kløe- og smertestillende. Bruk den hver kveld i 2 uker. Dersom du ikke kommer til målet med dette, kan du bruke en soppdrepende krem ( klotrimazol) i noen uker. Men lite sannsynlig at du har sopp-infeksjon hvis du ikke samtidig har kløe i skjeden. Kløe i endetarm kan også være forårsaket av småmark, men da er kløen værst om natten, og den er oftest smittet via småbarn.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...