Gå til innhold

Kviser og uren hud i pannen

Anbefalte innlegg

Gjest Godt voksen gutt

Hei! Jeg er en "godt voksen" gutt i 30-årene som de siste par årene har begynt å få mye plager med uren hud og hissige kviser i pannen. Kvisene kommer gjerne som "utbrudd", og når de først setter i gang kommer det gjerne 4-5 om gangen. De er ganske hissige og godt synlige i mange dager. "Utbruddene" kommer såpass tett at det knapt begynner å se bra ut før neste runde er på vei. Jeg har forsøkt det meste, alt fra å vaske med reint vann ofte til å bruke mer dyptrensende sepe som serien fra "Proactive" som jeg leser mange andre har hatt stor suksess med. Problemene har pågått såpass lenge, og er såpass sjenerende, at jeg mer eller mindre har gitt opp at dette skal gå over av seg selv. Jeg lever ikke verdens sunneste hverdag, og røyker, og er jo oppmerksom på at dette kan spille inn, men synes det er rart at det skal være så ekstremt konsentrert rundt pannen og i den grad jeg har det. Jeg har også vært inne på tanken at det kan ha med hårprodukter å gjøre, men problemene er faktisk størst lengst nede på pannen, og har vært påpasselig med å ikke legge igjen rester av hårvoks osv. i et forsøk på om dette skulle hjelpe. Finnes det noen åpenbar grunn til hva som kan forårsake dette? Hadde også vært fint med et tips eller to på hva jeg bør forsøke for å løse problemene. :-)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329311-kviser-og-uren-hud-i-pannen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! Dessverre er kviser i voksen alder ganske hyppig. det kan være både hos dem som har vært plaget tidligere og hos dem som aldri har hatt noe slikt. Vi vet ikke hva som er årsaken til den forskjellige lokaliseringen i hvert enkelt tilfelle. I din alder kan det også være overgangsformer mellom vanlige kviser og noe som kalles rosacea. Det er fint om du slutter å røyke , men ikke sikkert at det gjør disse hudproblemene bedre. Det er vanligvis også relativt liten sammenheng med kost og talgkjertelsykdom selv om det er en utbredt oppfatning at det forverres f eks av melkeprodukter, Forskjellige typer keremer kan virke litt , men slik det høres ut bør du nok ta deg en tur til legen , helst hudlegen for å diskutere en mer effektiv behandling. De 2 mest aktuelle alternativene er tetracyclin som kan lindre og holde det i sjakk, eller Roaccutane som kanskje kan virke helbredende. Begge typer tabletter har fordeler og ulemper i forhold til effekt og bivirkninger så det må gjennomgås og diskuteres for å finne den løsningen som passer best for deg. Ved vedvarende og uttalte plager i voksen alder , er det nok en tendens til å foretrekke Roaccutane for å kunne bli varig bra. Med hilsen fra Hudlegen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...