Gå til innhold

Passiv-aggressiv

Anbefalte innlegg

LostInTranslation
Skrevet

Heisann

Jeg er mitt i et samlivsbrudd og mye av årsaken er min væremåte og problemener. Jeg er konfliktsky, innesluttet og "deprimert". Har ofte blitt fortalt av min samboer at jeg er passiv-aggressiv men har aldri godtatt dette fordi jeg aldri er bevisst på de tingene en passiv-aggressiv persjon ofte gjør. Som det å gjøre passive ting for å oppnå fordeler/straffe folk, f.eks. å bevisst komme forsent, bevisst bli stille i en diskusjon for å vinne den. Sabotere bevisst økonomien for å ha en anledning til å være deprimert.

Men jeg gjør mye av disse tingene, men føler absolutt at jeg vil dette bevisst. F.eks. det å bli stille i en krangel. Når vi krangler kan jeg bli helt stum. Det låser seg inni meg, klarer ikke å finne ord, det bobler inni meg, blir deprimert. Men absolutt ingen ønske om ikke å si noe.

Kan noen med denne diagnosen fortelle meg hvor bevisst disse handlingene gjøres?

Videoannonse
Annonse
LostInTranslation
Skrevet

Rettelse...

"Men jeg gjør mye av disse tingene, men føler absolutt IKKE at jeg vil dette bevisst."

Gjest xbellax
Skrevet

Rettelse...

"Men jeg gjør mye av disse tingene, men føler absolutt IKKE at jeg vil dette bevisst."

Hvordan er både du og forholdet deres når dere _ikke_ krangler/diskutere. Snakker dere sammen? Er det rom for å ta opp ting? Din konfliktskyhet kan bedres, så sant du vil men det krever at du øver deg i vanlige situasjoner også; at du tar ordet, at du våger, at du pusher deg selv selv om du har mest lyst til å gå.

Det er vanskelig å være i et forhold hvor den ene parten reagerer slik du gjør/har gjort, man blir livredd for å ta opp/ diskutere noe, fordi den andre parten bare går. Man går til slutt på tå, og et forhold krever at man kan snakke sammen. Når det er sagt -du virker bevisst din væremåte, bare det i seg selv er enormt stort, deretter opplever jeg det som at du ønsker en forandring, - flott.

Du sier du gjør mye av dette passiv-aggressive tingene du nevner, - øver du deg? Øver du deg på å ikke sabotere? Møter du opp selv om du har mest lyst til å la være? Øver du deg på å ta ansvar? Du sier du ikke vil gjøre dette, at det ikke er bevisst, - har du kommet inn i en sirkel her eller er dette noe du har strevd med hele ditt liv? Er du deprimert, -går du i behandling?

Et siste spørsmål,- hvorfor går du. Du sier det knytter seg, du blir taus, deprimert, -hvorfor? Hva er du redd for?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...