Gå til innhold

Kan en bruke belønningsskjema på store barn?


Gjest Belønningsskjema tro????

Anbefalte innlegg

Gjest Belønningsskjema tro????

Har ei jente på 9 år som til tider viser litt dårlig atferd. Går på at hun er veldig sta, gir seg aldri selv om hun har feil. Hun er en mester å igle opp til bråk/kverulerer når hun ikke får det som hun vil (er nok litt bortskjemt), og hun skyver venner fra seg når hun er så påståelig og sta, ikke gir seg.

Kan en bruke noe slags belønningsskjema/system på slike ting? Vil så gjerne hjelpe henne, slik at hun lærer de sosiale kodene, og det å gi seg i tide.

Hun er ellers ei munter jente med mye fart i. Vil helst gjøre noe hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest hadde bedt om hjelp om jeg var dere

Ville i alle fall tatt tak i det tidlig så det ikke får utvikle seg til at hun faller utenfor sosialt. I _verste_ fall kan det være begynnende tegn på personlighetsforstyrrelse. Om dere er rimelig bekymret så be kanskje BUP om råd om hvordan takle dette, kanskje må hun rett og slett lære seg å tenke litt annerledes, snakke annerledes til andre og å se andre sin side av situasjonen. Kan hende hun trenger å øve, snakke, øve og få masse tilbakemeldinger på alle arenaer hun er på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke feil å belønne barn for å klare å oppføre seg slik barn skal oppføre seg da? Det er vel bare noe de må lære uten at de skal ha noen goder igjen for det (annet enn at de blir likt). Hvis dette virkelig er et problem for dere (bortskjemt, sier du - da må dere selv ta tak i det og gå i dere selv), kanskje trenger dere profesjonell hjelp. Ikke bestikk ungen i hvert fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Jeg vet ikke om jeg tror helt på belønningssystem for det problemet du skisserer. Her tror jeg nesten dere må gå fram på en annen måte.

Hjemme:

Når hun kverulerer kan dere melde dere ut av situasjonen og si at dere heller kan snakke sammen når hun har tenkt seg om og kan snakke på en normal måte til dere. Gå deretter bort fra henne.

Samtal om hvordan man oppfører seg mot andre. Spill rollespill der du f.eks. spiller henne og hun spiller en annen gitt person. Dere diskuterer en sak og du viser hvordan hun oppfører seg i situasjonen. Kanskje klarer hun da lettere å se seg selv utenfra?

Jeg tror dette må jobbes aktivt med framover. Det er ikke nok med en eller to ganger med "øving". Det bør jobbes med kontinuerlig og dere kan f.eks. sette av en fast tid hver dag etter skolen der dere tar opp hvordan hun klarte seg på skolen idag.

Jeg er ingen ekspert på dette her, men tror selv jeg ville gjort det omtrent på denne måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jillioppus

Jeg vet ikke om jeg tror helt på belønningssystem for det problemet du skisserer. Her tror jeg nesten dere må gå fram på en annen måte.

Hjemme:

Når hun kverulerer kan dere melde dere ut av situasjonen og si at dere heller kan snakke sammen når hun har tenkt seg om og kan snakke på en normal måte til dere. Gå deretter bort fra henne.

Samtal om hvordan man oppfører seg mot andre. Spill rollespill der du f.eks. spiller henne og hun spiller en annen gitt person. Dere diskuterer en sak og du viser hvordan hun oppfører seg i situasjonen. Kanskje klarer hun da lettere å se seg selv utenfra?

Jeg tror dette må jobbes aktivt med framover. Det er ikke nok med en eller to ganger med "øving". Det bør jobbes med kontinuerlig og dere kan f.eks. sette av en fast tid hver dag etter skolen der dere tar opp hvordan hun klarte seg på skolen idag.

Jeg er ingen ekspert på dette her, men tror selv jeg ville gjort det omtrent på denne måten.

Høres ut som fornuftige tiltak!

Og når hun løser situasjoner godt og rollespill godt så kan hun gjerne få tilbakemelding om hva en likte med måten hun håndterte det på. At hun feks fikk fram sin mening samtidig som hun hørte på hva andre hadde å si. At den hun snakket med følte at den ble hørt og sett og ikke ble lei seg. Også fint å gi tilbakemeldinger på det som er konkret i dårlige situasjoner, men det er mest effektivt å forsterke/belønne det positive.

Belønning trenger vel ikke være penger eller klistremerker? Ros og annerkjennelse for positiv endring må være bra nok! I tillegg kommer det at andre kanskje også legger merke til endringene. Men en kan jo gi et klistremerke hver dag for gjennomført "rollespill/diskusjon" og feks en belønning i etterkant av dette, dersom det er nødvendig for å holde motivasjonen oppe. En 9åring kan kanskje syns det er pyton å snakke så mye og jobbe så mye med foreldra.

Syns foreldrene må introdusere tiltakene for ungen og få ungen med på dette opplegget, at ungen ser nytten av det selv. Om dette blir en tvang fra foreldrene til barnet så er det nok mindre sjans for å lykkes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Høres ut som fornuftige tiltak!

Og når hun løser situasjoner godt og rollespill godt så kan hun gjerne få tilbakemelding om hva en likte med måten hun håndterte det på. At hun feks fikk fram sin mening samtidig som hun hørte på hva andre hadde å si. At den hun snakket med følte at den ble hørt og sett og ikke ble lei seg. Også fint å gi tilbakemeldinger på det som er konkret i dårlige situasjoner, men det er mest effektivt å forsterke/belønne det positive.

Belønning trenger vel ikke være penger eller klistremerker? Ros og annerkjennelse for positiv endring må være bra nok! I tillegg kommer det at andre kanskje også legger merke til endringene. Men en kan jo gi et klistremerke hver dag for gjennomført "rollespill/diskusjon" og feks en belønning i etterkant av dette, dersom det er nødvendig for å holde motivasjonen oppe. En 9åring kan kanskje syns det er pyton å snakke så mye og jobbe så mye med foreldra.

Syns foreldrene må introdusere tiltakene for ungen og få ungen med på dette opplegget, at ungen ser nytten av det selv. Om dette blir en tvang fra foreldrene til barnet så er det nok mindre sjans for å lykkes.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lykke til;)

ja du kan bruke det men når ungene begynner å komme i tenårene er dem nok for store til det så bare kjør på du!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Jeg vet ikke om jeg tror helt på belønningssystem for det problemet du skisserer. Her tror jeg nesten dere må gå fram på en annen måte.

Hjemme:

Når hun kverulerer kan dere melde dere ut av situasjonen og si at dere heller kan snakke sammen når hun har tenkt seg om og kan snakke på en normal måte til dere. Gå deretter bort fra henne.

Samtal om hvordan man oppfører seg mot andre. Spill rollespill der du f.eks. spiller henne og hun spiller en annen gitt person. Dere diskuterer en sak og du viser hvordan hun oppfører seg i situasjonen. Kanskje klarer hun da lettere å se seg selv utenfra?

Jeg tror dette må jobbes aktivt med framover. Det er ikke nok med en eller to ganger med "øving". Det bør jobbes med kontinuerlig og dere kan f.eks. sette av en fast tid hver dag etter skolen der dere tar opp hvordan hun klarte seg på skolen idag.

Jeg er ingen ekspert på dette her, men tror selv jeg ville gjort det omtrent på denne måten.

Enig med deg. Jeg syns ikke belønningssystem har noe med oppdragelse å gjøre, men ser på det som et verktøy overfor barn med atferdsproblemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

Enig med deg. Jeg syns ikke belønningssystem har noe med oppdragelse å gjøre, men ser på det som et verktøy overfor barn med atferdsproblemer.

Delvis enig i det, men jeg tenker også at man kan bruke belønningssystem til ting som ikke nødvendigvis dreier seg om atferdsforstyrrelser? Man kan bruke det for å få barnet til å lære seg å legge seg uten problemer om kvelden, eller når man vil få barnet til å slutte med å tisse seg ut osv.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

Delvis enig i det, men jeg tenker også at man kan bruke belønningssystem til ting som ikke nødvendigvis dreier seg om atferdsforstyrrelser? Man kan bruke det for å få barnet til å lære seg å legge seg uten problemer om kvelden, eller når man vil få barnet til å slutte med å tisse seg ut osv.?

''Man kan bruke det for å få barnet til å lære seg å legge seg uten problemer om kvelden, eller når man vil få barnet til å slutte med å tisse seg ut osv.?'' Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel.

Naboen vår hadde en ordning for ukelønn som var belønningsbasert, der ungene skulle krysse av hver gang de vasket trappen/ satte inn/ut av oppvaskmaskina, bar ut søppel etc, og få betalt etter innsats når uka var over. Vi prøvde også dette, men jeg syns fort det ble helt feil. Jeg prøver jo å få jr til å forstå at det er en rekke oppgaver i et hjem som bidrar til at vi alle har det bra, og at alle medlemmer må bidra for at ting skal være i orden. Dette er ulønnet arbeid, og noe vi gjør for fellesskapet, og slik er det bare. Minsteinnsatsen er at alle tar sitt rot, men i tillegg må vi dele på oppgaver som ikke kan addresseres direkte. Det at han skulle lønnes for slike oppgaver ble helt feil, og undergravde budskapet om at "slik funker prosjektet (Familie)fellesskap".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest togli

''Man kan bruke det for å få barnet til å lære seg å legge seg uten problemer om kvelden, eller når man vil få barnet til å slutte med å tisse seg ut osv.?'' Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel.

Naboen vår hadde en ordning for ukelønn som var belønningsbasert, der ungene skulle krysse av hver gang de vasket trappen/ satte inn/ut av oppvaskmaskina, bar ut søppel etc, og få betalt etter innsats når uka var over. Vi prøvde også dette, men jeg syns fort det ble helt feil. Jeg prøver jo å få jr til å forstå at det er en rekke oppgaver i et hjem som bidrar til at vi alle har det bra, og at alle medlemmer må bidra for at ting skal være i orden. Dette er ulønnet arbeid, og noe vi gjør for fellesskapet, og slik er det bare. Minsteinnsatsen er at alle tar sitt rot, men i tillegg må vi dele på oppgaver som ikke kan addresseres direkte. Det at han skulle lønnes for slike oppgaver ble helt feil, og undergravde budskapet om at "slik funker prosjektet (Familie)fellesskap".

''Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel.''

Hos oss fungerte det veldig godt mht å legge seg om kvelden. Et av barna styra fælt om kveldene og vi begynte med klistremerkeskjema. Et klistremerke hver morgen dersom hun la seg til riktig tid kvelden før. Etter noen dager var dette innarbeidet:) Jeg anså det ikke som noen "straff" dersom hun ikke klarte det (forøvrig visste jeg hun ville klare det dersom hun fikk klistremerker ;))

''Naboen vår hadde en ordning for ukelønn som var belønningsbasert, der ungene skulle krysse av hver gang de vasket trappen/ satte inn/ut av oppvaskmaskina, bar ut søppel etc, og få betalt etter innsats når uka var over. Vi prøvde også dette, men jeg syns fort det ble helt feil. Jeg prøver jo å få jr til å forstå at det er en rekke oppgaver i et hjem som bidrar til at vi alle har det bra, og at alle medlemmer må bidra for at ting skal være i orden. Dette er ulønnet arbeid, og noe vi gjør for fellesskapet, og slik er det bare. Minsteinnsatsen er at alle tar sitt rot, men i tillegg må vi dele på oppgaver som ikke kan addresseres direkte. Det at han skulle lønnes for slike oppgaver ble helt feil, og undergravde budskapet om at "slik funker prosjektet (Familie)fellesskap".''

Det er jeg helt enig med deg i!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kayia

''Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel.''

Hos oss fungerte det veldig godt mht å legge seg om kvelden. Et av barna styra fælt om kveldene og vi begynte med klistremerkeskjema. Et klistremerke hver morgen dersom hun la seg til riktig tid kvelden før. Etter noen dager var dette innarbeidet:) Jeg anså det ikke som noen "straff" dersom hun ikke klarte det (forøvrig visste jeg hun ville klare det dersom hun fikk klistremerker ;))

''Naboen vår hadde en ordning for ukelønn som var belønningsbasert, der ungene skulle krysse av hver gang de vasket trappen/ satte inn/ut av oppvaskmaskina, bar ut søppel etc, og få betalt etter innsats når uka var over. Vi prøvde også dette, men jeg syns fort det ble helt feil. Jeg prøver jo å få jr til å forstå at det er en rekke oppgaver i et hjem som bidrar til at vi alle har det bra, og at alle medlemmer må bidra for at ting skal være i orden. Dette er ulønnet arbeid, og noe vi gjør for fellesskapet, og slik er det bare. Minsteinnsatsen er at alle tar sitt rot, men i tillegg må vi dele på oppgaver som ikke kan addresseres direkte. Det at han skulle lønnes for slike oppgaver ble helt feil, og undergravde budskapet om at "slik funker prosjektet (Familie)fellesskap".''

Det er jeg helt enig med deg i!!

''Hos oss fungerte det veldig godt mht å legge seg om kvelden. Et av barna styra fælt om kveldene og vi begynte med klistremerkeskjema. Et klistremerke hver morgen dersom hun la seg til riktig tid kvelden før. Etter noen dager var dette innarbeidet:) Jeg anså det ikke som noen "straff" dersom hun ikke klarte det (forøvrig visste jeg hun ville klare det dersom hun fikk klistremerker ;))'' Det spiller nok en vesenlig rolle hvordan man gjennomfører dette, og det høres jo ut som det har vært en fin løsning hos dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Man kan bruke det for å få barnet til å lære seg å legge seg uten problemer om kvelden, eller når man vil få barnet til å slutte med å tisse seg ut osv.?'' Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel.

Naboen vår hadde en ordning for ukelønn som var belønningsbasert, der ungene skulle krysse av hver gang de vasket trappen/ satte inn/ut av oppvaskmaskina, bar ut søppel etc, og få betalt etter innsats når uka var over. Vi prøvde også dette, men jeg syns fort det ble helt feil. Jeg prøver jo å få jr til å forstå at det er en rekke oppgaver i et hjem som bidrar til at vi alle har det bra, og at alle medlemmer må bidra for at ting skal være i orden. Dette er ulønnet arbeid, og noe vi gjør for fellesskapet, og slik er det bare. Minsteinnsatsen er at alle tar sitt rot, men i tillegg må vi dele på oppgaver som ikke kan addresseres direkte. Det at han skulle lønnes for slike oppgaver ble helt feil, og undergravde budskapet om at "slik funker prosjektet (Familie)fellesskap".

''Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel. ''

I utgangspunktet er jeg enig med deg og det bør ikke brukes ukritisk. Men i tilfeller hvor det er viktig å få snudd en adferd/trend, tror jeg det kan være lurt å ha en ytre motivasjonsfaktor. Vi har med hell brukt metoden et par ganger der den "indre" motivasjonen ikke har vært god nok til å oppnå den ønskede endringen. Når målet/belønningen er nådd er også endringen så innarbeidet at det ikke trengs noen ytterligere belønning på det området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kayia

''Jeg har ikke sansen for det egentlig. Jeg er tilhenger av at man skal lære seg hvordan ting er, henger sammen og hvordan vi ter oss uten at man skal straffes eller belønnes for gal/ riktig oppførsel. ''

I utgangspunktet er jeg enig med deg og det bør ikke brukes ukritisk. Men i tilfeller hvor det er viktig å få snudd en adferd/trend, tror jeg det kan være lurt å ha en ytre motivasjonsfaktor. Vi har med hell brukt metoden et par ganger der den "indre" motivasjonen ikke har vært god nok til å oppnå den ønskede endringen. Når målet/belønningen er nådd er også endringen så innarbeidet at det ikke trengs noen ytterligere belønning på det området.

Selv har vi ikke hatt behov for å bruke metoden, og har syntes det høres litt overpedagogisk og dramatisk ut når folk har snakket om det. Men som jeg sa til togli handler det nok like mye om hvordan man gjennomfører dette, og togis erfaring hørtes jo hverken voldsom eller dramatisk ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...