Gå til innhold

NHD : Personlighetsforstyrrelse

Anbefalte innlegg

Gjest forvirret og rådløs

Hei

Jeg er en gjenganger her inne på dol,ikke så avhengig att jeg ikke klarer å la være å titte innom en dag eller to,men synes det er veldig fint å kunne lese om erfaringer å utalelser fra deg Nhd .

Jeg har diagnosene personlighetsforstyrrelse å tilbakevendende depresjon.

For tiden er jeg ikke medisinert,men har liggende både truxal og wellbutrin i skapet...en trygghet bare å vite att de er der..he he.

Jeg er i ett attføringsløp å utdanner meg til ett yrke innen helsevesenet,og har i det siste tenkt en del på dette med autorisasjon og det å være egnet som helsepersonell,er det noe jeg må tenke på som kan gi meg problemer med denne autorisasjonen? .

Jeg har i det siste etter å lest meg til en del psykiatri stoff blitt oppmerksom på enkelte ting ved meg selv,som biting av skinnfiller på tommler..har gjort dette i mange år å klarer ikke stoppe med det.Biter ofte av skinnfiller til det begynner å blø.

Begge tommlene bærer preg av dette og gjør att det ser ut som jeg har noen utvekster der...

Har du noen tanker om hva dette er å kan jeg gjøre noe med dette?

Har også etter bemerkninger fra familiemedlemmer en merkelig oppførsel når jeg står å snakker med andre mennesker,jeg drar opp genseren å ser på armen min..akuratt som om det skulle vært en klokke der..og det er rart fordi det har jeg ikke hatt siden ca 2 klasse på skolen ?

Kan dette være snakk om noen form for tvangshandling?

Jeg er 33 år og har aldrig fungert ordentlig i arbeidslivet,nå er jeg inne i min andre attføringsperiode og har bestemt meg for å sette ned benet og kalle en spade for en spade,da tenker jeg på

uførepensjon i størelseorden 50 % .

Jeg takler ikke stress å motgang (desverre) ,men kan ha noen gode perioder i løpet av året hvor ting går på skinner og jobb er helt ok .

Men så pluttselig kommer en nede periode med depresjon og angst og jobben blir helvete på jord .

Bør jeg kunne argumentere ovenfor Nav att med en attføringsperiode som ikke ga resultater,mine mange korte arbeidsforhold og min sykdomshistorie kunne be om en uføreytelse?

Det som er det rare her er att jeg har søkt men ble bett om å trekke tilbake søknaden min da den rådgivende legen ikke mente att jeg var prøvd ut nok...da tenkte han på det yrket jeg utdanner meg til nå.

Så han overkjørte totalt utalelsene fra min lege og så sikkert på min søknad i 5 min før han utalte seg.

Så nå skal jeg altså prøves ut i ca nye tre år med usikkerhet i stedet for å gitt meg tidsbegrenset tu i den perioden slik att jeg kunne leve litt mere forutsigbart en nå...og det er ikke akuratt noen som er heldig for min psyke.

Hva synes du om dette NHD ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329402-nhd-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Det første jeg tenker er at du nok ikke har så mye innen helsefaget å gjøre og da tenker jeg nær pasientkontakt, men der er selvsagt mye annet du kan drive med. Har du vurdert å spørre NAV om hjelp til omskolering evt? Jeg aner ikke hvordan NAV fungerer på akkurat dette, men kanskje verdt å sjekke ut. Du strever åpenbart endel uavhengig av jobb/utdanning, men jeg tviler på at 2-4 år uten å ha absolutt noe å gjøre vil være godt for deg, (tenker da på tidsbegrenset uføre).

Gjest forvirret og rådløs

Det første jeg tenker er at du nok ikke har så mye innen helsefaget å gjøre og da tenker jeg nær pasientkontakt, men der er selvsagt mye annet du kan drive med. Har du vurdert å spørre NAV om hjelp til omskolering evt? Jeg aner ikke hvordan NAV fungerer på akkurat dette, men kanskje verdt å sjekke ut. Du strever åpenbart endel uavhengig av jobb/utdanning, men jeg tviler på at 2-4 år uten å ha absolutt noe å gjøre vil være godt for deg, (tenker da på tidsbegrenset uføre).

Takk for svar

Nå er jeg jo allerede inne i min omskolering nr to så jeg føler jeg har brukt nok tid på det og fremdeles er i omskolering.

Når det gjelder helseyrket så synes jeg nok att i noen sittuasjoner kan jeg nok kanskje ikke være egnet som helsepersonell.

Men i de tilfeller hvor jeg kommer til psykisk syke,som meg selv så kan jeg jo noen fordeler med att jeg faktisk har opplevd psykiske problemer på kroppen selv.

I noen kommuner blir faktisk dette sett på som er ressurs innen psykiatrien.

OG tidsbegrenset uføretrygd hvar det snak om i 50 % og da er jeg jo fremdeles yrkesaktiv,men har da insett att noe mere en det er urealistisk for meg etter egenlærte erfaringer i flere år.

Gjest xbellax

Takk for svar

Nå er jeg jo allerede inne i min omskolering nr to så jeg føler jeg har brukt nok tid på det og fremdeles er i omskolering.

Når det gjelder helseyrket så synes jeg nok att i noen sittuasjoner kan jeg nok kanskje ikke være egnet som helsepersonell.

Men i de tilfeller hvor jeg kommer til psykisk syke,som meg selv så kan jeg jo noen fordeler med att jeg faktisk har opplevd psykiske problemer på kroppen selv.

I noen kommuner blir faktisk dette sett på som er ressurs innen psykiatrien.

OG tidsbegrenset uføretrygd hvar det snak om i 50 % og da er jeg jo fremdeles yrkesaktiv,men har da insett att noe mere en det er urealistisk for meg etter egenlærte erfaringer i flere år.

Beklager, jeg fikk ikke med meg dette med omskolering fra før. Skjønner at det da kan virke lite fristende å gyve på nr 3. Når det gjelder psykisk syke mener jeg bestemt at der har du ingenting å gjøre når du sliter slik du beskriver, beklager jeg vet det kan være brutalt å høre det. Ja, du har helt klart et poeng med at du har kjent det på kroppen, du kjenner nok også veiene i systemet (med NAV feks) langt bedre enn mange, det er desverre ikke godt nok. Alt du går igjennom, og ikke minst har gått igjennom, har du ikke avstand til per i dag til å gjøre en god jobb med feks. et menneske som selv sliter psykisk. Men dette kan snu, du kan bli bedre, du kan bli langt mer stabil, men når du sliter så tungt som det du gjør nå i perioder, og vurderer å søke midl. uføre nettopp pga dette, vil jeg fraråde deg til å ha noe med nær pasientkontakt å gjøre. Du har uten tvil enormt mye å bidra med når det gjelder mennesker, men du må bli bedre.

Har du vurdert noe annet enn pasientkontakt, nå vet ikke jeg konkret hvilket yrke du forsøker deg på, men for hjelpepleiere, sykepleiere, er mulighetene store for å fortsatt jobbe innen helse om enn ikke akkurat nær pasienten.

50 prosent midelrtidige uføre (beklager, jeg trodde du mente full midlt. uføre), kan så absolutt være en god løsning for deg. Det viktige her er at du lytter til signaler kroppen gir deg, DU kjenner deg selv best, kun du vet hvor grensene dine går. Har du lagt inn søknad på dette?

Beklager, jeg fikk ikke med meg dette med omskolering fra før. Skjønner at det da kan virke lite fristende å gyve på nr 3. Når det gjelder psykisk syke mener jeg bestemt at der har du ingenting å gjøre når du sliter slik du beskriver, beklager jeg vet det kan være brutalt å høre det. Ja, du har helt klart et poeng med at du har kjent det på kroppen, du kjenner nok også veiene i systemet (med NAV feks) langt bedre enn mange, det er desverre ikke godt nok. Alt du går igjennom, og ikke minst har gått igjennom, har du ikke avstand til per i dag til å gjøre en god jobb med feks. et menneske som selv sliter psykisk. Men dette kan snu, du kan bli bedre, du kan bli langt mer stabil, men når du sliter så tungt som det du gjør nå i perioder, og vurderer å søke midl. uføre nettopp pga dette, vil jeg fraråde deg til å ha noe med nær pasientkontakt å gjøre. Du har uten tvil enormt mye å bidra med når det gjelder mennesker, men du må bli bedre.

Har du vurdert noe annet enn pasientkontakt, nå vet ikke jeg konkret hvilket yrke du forsøker deg på, men for hjelpepleiere, sykepleiere, er mulighetene store for å fortsatt jobbe innen helse om enn ikke akkurat nær pasienten.

50 prosent midelrtidige uføre (beklager, jeg trodde du mente full midlt. uføre), kan så absolutt være en god løsning for deg. Det viktige her er at du lytter til signaler kroppen gir deg, DU kjenner deg selv best, kun du vet hvor grensene dine går. Har du lagt inn søknad på dette?

Hei igjen

Nei det er ikke brutalt å høre det du sier,har tenkt på det en del selv og tenkt på om det vil bli problemer med å få en autorisasjon med min sykdomshistorie.

Er inne i min 2 omskolering nå og skal i løpet av denne tiden bli hjelpepleier.

Problemet mitt er jo det att nav ikke skjønner selv att jeg ikke kan fungere i mere en 50 % stilling uansett yrke eller tilrettelegging,det har også legen sagt noe om når jeg søkte om 50%uførepensjon.

Men den søknaden sa de jeg bare kunne trekke fordi rådgivende lege hadde tittet på den å sagt att jeg først måtee prøves ut i det nye yrket som jeg omskoleres til.

Så da skal vi prøve i ca 3 år til og så blir jeg så sliten å nedtrykt av alt sammen att jeg blir for syk til å fortsette å havner da på rehalibiteringspenger en stund og så på attføring igjen.

Det er slik ballen har rullet for meg de siste ti årene .

Men kanskje det er bedre for systemet att man blir så syk att vi snakker om 100 % uførepensjon i stedet og da er det jo nav selv som gjør seg en bjørnetjeneste.

Gjest xbellax

Hei igjen

Nei det er ikke brutalt å høre det du sier,har tenkt på det en del selv og tenkt på om det vil bli problemer med å få en autorisasjon med min sykdomshistorie.

Er inne i min 2 omskolering nå og skal i løpet av denne tiden bli hjelpepleier.

Problemet mitt er jo det att nav ikke skjønner selv att jeg ikke kan fungere i mere en 50 % stilling uansett yrke eller tilrettelegging,det har også legen sagt noe om når jeg søkte om 50%uførepensjon.

Men den søknaden sa de jeg bare kunne trekke fordi rådgivende lege hadde tittet på den å sagt att jeg først måtee prøves ut i det nye yrket som jeg omskoleres til.

Så da skal vi prøve i ca 3 år til og så blir jeg så sliten å nedtrykt av alt sammen att jeg blir for syk til å fortsette å havner da på rehalibiteringspenger en stund og så på attføring igjen.

Det er slik ballen har rullet for meg de siste ti årene .

Men kanskje det er bedre for systemet att man blir så syk att vi snakker om 100 % uførepensjon i stedet og da er det jo nav selv som gjør seg en bjørnetjeneste.

Dette "Men den søknaden sa de jeg bare kunne trekke fordi rådgivende lege hadde tittet på den å sagt att jeg først måtee prøves ut i det nye yrket som jeg omskoleres til." virker veldig rart. Det er tross alt viktig å lytte til hva du sier og hva du klarer før du møter veggen og går ned for telling fullstendig og spesielt med din sykdomshistorie. Har du vært til psykiater? Hadde jeg vært deg ville jeg fått en god vurdering fra en psykiater (psykolog holder som regel ikke, ei heller primærlege) og slengt inn en ny søknad (uttalelsen fra psyk samt en forklaring også fra deg selv) og forlangt at de lyttet til dette. Nav har tendenser til å lukke ørene i blant og tro at de handler i brukerens beste. Jeg vet ikke hvordan 50% uføre stiller seg mht utdanning, men det må kunne være mulig å få til en løsning på dette. Både vk1 og vk2 hj.pl kan man, så vidt jeg vet, også ta på deltid, mao der er muligheter her, det handler bare om å tenke kreativt.

Annonse

Dette "Men den søknaden sa de jeg bare kunne trekke fordi rådgivende lege hadde tittet på den å sagt att jeg først måtee prøves ut i det nye yrket som jeg omskoleres til." virker veldig rart. Det er tross alt viktig å lytte til hva du sier og hva du klarer før du møter veggen og går ned for telling fullstendig og spesielt med din sykdomshistorie. Har du vært til psykiater? Hadde jeg vært deg ville jeg fått en god vurdering fra en psykiater (psykolog holder som regel ikke, ei heller primærlege) og slengt inn en ny søknad (uttalelsen fra psyk samt en forklaring også fra deg selv) og forlangt at de lyttet til dette. Nav har tendenser til å lukke ørene i blant og tro at de handler i brukerens beste. Jeg vet ikke hvordan 50% uføre stiller seg mht utdanning, men det må kunne være mulig å få til en løsning på dette. Både vk1 og vk2 hj.pl kan man, så vidt jeg vet, også ta på deltid, mao der er muligheter her, det handler bare om å tenke kreativt.

Ja jeg har vært utredet i fra psykiater og det er der jeg har min diagnose fra.

Når det gjelder skolegang så går jeg helsefagarbeiderlinja på deltid dvs to dager i uka og tidligere mens jeg gikk på denne linja jobbet jeg også to dager i uka,dette ble for mye og nav ga beskjed om att de ville jeg skulle konsentrere meg om skolen resten av tiden,dvs de skjønte hvem vei det gikk mot .

Men altså alikevel så sa dem dette med uføresøknaden og ba meg trekke den da det ikke var noe vits fordi den kom til å bli avslått med argumentet om att alt ikke er prøvd enda.

Da skjønner jeg ikke helt hva de mener jeg skal prøve for noe mere jeg da.

I dag fikk jeg også vite att jeg kan ha krav på å bli beregnet ut fra ung ufør regelen også når de regnet ut attføringspengene...

Og sann mine ord det var det ikke noen fra nav som gjorde meg oppmerksom på i allefall .

Egentlig så tror jeg att jeg kan jobben bedre en de som sitter bak skranken på nav...kanskje de kunne gitt meg 50% stilling der?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...