Gå til innhold

OK mammografi - kan jeg stole på at alt er bra?

Anbefalte innlegg

Gjest bluegirl61

Jeg er en jente på 47, fortsatt menstruerende, har aldri hatt barn. Har hele mitt voksne liv hatt mye sykliske smerter og hevelse i brystene, det venstre har hele tiden vært verst. Siden brystene er ganske store, har jeg tatt mammografiundersøkelser 3-4 ganger de siste ca 10 årene. De siste par årene har jeg hatt mer smerter i venstre bryst, og jeg opplever stikking, "brenning", litt kløe mm bare på v side, og det går ikke i takt med menssyklus. Pga dette fikk jeg foretatt en mammografi for 1,5 år siden. Siden jeg fortsatt var urolig for dette ved et besøk hos min gynekolog for 3 mndr siden, undersøkte han brystene mine med hendene og jeg fikk ny mammografi - også denne med bra resultat. På brystsenteret der mammografien ble tatt forklarte jeg symptomene mine og de sa at jeg har betydelig mer kjertler på v side, og at brystene dermed kunne oppleves ganske forskjellig. MEN - de siste 4-5 ukene (altså etter siste mammografi) har jeg oppdaget at v bryst har forandret litt fasong, og brystvorten er ikke lenger "midt i" den runde pigmentflekken. Har det blitt en liten hevelse på oversiden av brystvorten, tro? Jeg kan ikke kjenne noen kul, og kan heller ikke påstå at brystene har vært helt like før, men jeg er bekymret når jeg har begynt å legge merke til dette. Jeg har ikke kjente tilfeller av brystkreft i fam, - men likevel? Mitt spm er egentlig om en mammografi er trygg nok i et sånt tilfelle, og hvor lenge etter en slik jeg kan føle meg passe trygg? Min lege har jo flere ggr forsikret meg at brystene er ok, - men det var FØR jeg oppdaget dette med forandret utseende..... Eller er det vanlig at vevet bare forandrer seg i min alder og at brystene får mer og mer ulikt utseende med alderen? Når jeg leser dette virker jeg som en skikkelig hypokonder, jeg ser det, selvom jeg er ganske avslappet til sykdommer sånn ellers.... Burde jeg ta det med ro et års tid og bare observere YTTERLIGERE forandringer, eller bør jeg be om en ultralyd med en gang?

Fortsetter under...

Gjest solvårXXX

Jeg hadde en kul i det ene brystet som ikke viste seg på mammografien. Stoler ikke på det i det hele tatt. Du burde ta ultralyd. (Kulen var heldigvis ikke farlig)

Litt roligere kan du være siden legen din har undersøkt brystene. Stoler mer på det enn på mammografi.

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Beklager sent svar. En kul , hevelse eller smerte som ikke sees på mammografi skal som hovedregel undersøkes nærmere. Da skal man ta ultralyd, og eventuelt en nåleprøve fra "mistenkelig område". Jeg er sikker på at fastlegen din vil henvise deg dersom du forklarer at du er urolig, og at du beskriver plagene slik du gjør her. Når det gjelder kuler eller ubehag i brystene skal man undersøke til man er helt sikker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...