philma Skrevet 8. august 2001 Del Skrevet 8. august 2001 Takk for svar. Du spør om jeg har smerter, jeg hadde store smerter i magen i tenårene fra jeg var ca 15 år og det var slik endometriosen til slutt ble oppdaget. Jeg ble operert første gang da jeg var 23 år og sist da jeg var 24 (nå er jeg 26) Etter siste operasjon har jeg gått sammenhengende på p-pillen microgynom, dvs ikke hatt menstruasjon og smertene har blitt mindre. Ved samleie hender det noen ganger at vi må avbryte pga at jeg får vondt, og det er visse stillinger vi ikke kan gjøre. Etter at jeg sluttet på pillen og bestemte meg for å bli gravid har jeg hatt regelmessige menstruasjoner; 25 - 28 dagers syklus. I mai var jeg på sykehus og fjernet litt av livmorhalsen pga unormal celledeling og gynekologen der mente at jeg burde sette igang en utredning om ikke så lenge pga at jeg har hatt endo så lenge. Har målt eggløsning og vi har hatt samleie på "riktige" tidspunkt. Jeg synes det er litt påfallende at jeg alltid blør litt 7 dager etter eggløsning og tenkte derfor at det var egget som ikke klarte å klore seg fast. Det stemmer altså ikke? Jeg har forstått det slik at jeg har mest sannsynlig ikke kan bli gravid på vanlig måte, stemmer ikke det? Må jeg allikevel vente 1 år med utredning? Er litt utolmodig... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32947-endometriosegraviditet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 9. august 2001 Del Skrevet 9. august 2001 60-70% av de med endometriose har ikke noe problem med å bli gravide (noen bruker kanskje litt lengre tid på å få resultat). Hvis du ikke oppnår graviditet, vil eneste mulighet sannsynligvis være prøverørsbehandling, og da krever man at dere skal ha forsøkt i noen år. Så ha tålmodighet litt enda. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/32947-endometriosegraviditet/#findComment-128898 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.