Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjæresten min er superflink til å lage mat, og han elsker det. Heldig var jeg der. Men, han er et av de desidert mest rotete mennesker jeg har opplevd, og han er 31. Det dreier seg om de fleste aspekter i hjemmet. Der han bodde før vasket han leiligheten kanskje en gang i halvåret (seriøst), kopper og kar med centimetertykt lag med mugg sto stablet på stuebordet, sammen med brukt tanntråd (på stuebordet, ja), halvannen meter med møkkete tøy på gulvet osv. Han synes det er helt greit å vaske tøy en gang i måneden, og videre er det helt greit å ha en proppfull skittentøyskurv stående i ukesvis. Han føler ikke for å rydde dersom det kommer gjester, kopper med mugg og brukt tranntråd på stuebordet bryr ham ikke. Nå er ikke ståa slik her vi bor sammen, da jeg vasker opp hver dag, vasker leiligheten en gang i uka og vasker, henger opp, bretter sammen og legger tøyet hans inn i skapet. Dersom jeg legger det fram til ham og sier at det kan legges inn i skapet, blir det bare liggende til han bruker tøyet på nytt. Han blir fryktelig provosert når jeg ber ham hjelpe til, selv om han har sagt mange ganger at han foretrekker at jeg ber ham om slikt framfor å hinte om det, for det skjønner han ikke. Nå har jeg prøvd å være like tiltaksløs som han for å se om det er tak i ham, og det er det altå ikke. Til nød, hvis det ikke er flere tekopper igjen, kan han vaske noen kopper. Hadde det ikke vært for at resten av familien hans er veldig ryddige, hadde jeg virkelig begynt å lure på hva slags hjem han er fra. Men han er altså fra et bra hjem. Er det noen som har forslag til hvordan jeg på mest mulig taktiske måte kan få ham til å slutte å være slik en rotekopp? Jeg føler at det må litt kvinnelist til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke så sikker på hvor langt du kommer med kvinnelist...:o)

Jeg foreslår at du tenker over hva du mener er minimumsnivå av husarbeid som burde gjøres hver dag/uke, og bruke det som et utgangspunkt for en samtale med din kjære. Forklar at nå som dere bor sammen er det enkelte ting det er viktig å gjøre i et hjem, og for at du skal kunne trives i din egen leilighet må dere bli enige om en arbeidsfordeling som begge kan leve med.

Det må ikke på død og liv være helt likt fordelt. Listen må heller ikke nødvendigvis inneholde absolutt alt med en gang. Legg listen lavt, og vær overstrømmende positiv over alt som blir gjort. Så kan du kanskje føye til et punkt eller ti når den nye rutinen har humpet og gått en stund. :o)

Jeg har også en relativt rotete mann. Jeg har lært meg å leve med at han begrenser seg til å vaske kasseroller + ta inn/ut av oppvaskmaskinen når han "tar kjøkkenet". Javel, det tar meg 20 minutter å få det skikkelig etter at han har ryddet, men det er tross alt hyggelig at han faktisk gjør det han gjør. Når jeg syter og klager gidder han ikke, etter som "det tydeligvis ikke er bra nok". Hehe. For å ha det sagt: Han har mange andre elskelige kvaliteter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755331
Del på andre sider

Kanskje du kan spørre om dere kan sette av felles tid til å gjøre slike ting. Da må BEGGE TO gjøre noe samtidig. Dersom han går med på det så kan du jo spørre han om hva han foretrekker å gjøre.

Noe slikt som: Nå har vi avtalt at vi skal rydde/vaske sammen i 1 time. Hva vil du begynne med? Da blir han på et vis tvunget til å gjøre noe. For han kan jo ikke akkurat bare sette seg i sofaen da.

I tillegg kan du plukke ut noen få men viktige ting for deg. F.eks. at det alltid skal ryddes av stuebordet før dere legger dere.

Fortell han at dette er en svært viktig sak for deg, og spør han om han vil hjelpe deg med dette. At du vil bli veldig glad for det. Og ros han når han gjør det, og minn han vennlig på det dersom han glemmer det. Denne metoden er vel på en måte kvinnelist, men det fungerer ofte bedre enn kjefting. (Både på barn og mannfolk)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755559
Del på andre sider

Så lenge han trives like godt i møkk og skitt som i rent hus er det lite håp tror jeg. Hvis du satser på en framtid med han tror jeg du først som sist må innse at det innebærer at du gjør det meste av husarbeid.

Han har sikkert ikke lært å gjøre slikt i sin oppvekst. Foreldre som er ekstremt ryddig av seg kan glemme å lære det bort, de er mer opptatt å få vekk rot og skitt så fort som mulig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755562
Del på andre sider

Gjest Elextra

''Der han bodde før vasket han leiligheten kanskje en gang i halvåret (seriøst), kopper og kar med centimetertykt lag med mugg sto stablet på stuebordet, sammen med brukt tanntråd (på stuebordet, ja), halvannen meter med møkkete tøy på gulvet osv''

Når du blir sammen med en som har det sånn må du jo regne med både å gjøre det aller meste av husarbeid OG senke terskelen for hvordan du skal ha det hjemme.

Tror ikke kvinnelist er tingen her, det må nok mye hardere lut til. Vet ikke om det virkelig vil hjelpe, men kanskje dere bør ta en alvorsprat om temaet og kanskje sette opp lister over hvilke deler av husarbeidet/ryddingen han skal ha ansvaret for? Har dessverre ingen gode råd :/.

Selv er jeg nok den mest rotete parten i vårt forhold, hvilket til tider kan irritere litt, men tror heldigvis det kompenseres ved at jeg gjør mer av andre ting. Og forsøker dessuten stadig å skjerpe meg :P.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755565
Del på andre sider

Gjest solstice

Jeg er ganske rotete av meg, men ikke like ille som du beskriver din samboer. Samboeren min liker helst at det er ryddig hele tiden. Derfor er det nok han som rydder mest. Men det betyr ikke at jeg synes jeg kan la det skure og gå fordi han allikevel rydder etter meg. Jeg prøver å ta tak i ting som jeg vet er viktige for ham, rydder av stuebordet, legger brukte aviser i papiroppsamlingen og slike småting. Etterhvert har jeg faktisk klart å gjøre en vane av det. Men det har med vilje å gjøre. Din samboer må faktisk ØNSKE å gjøre disse tingene fordi han innser at det er viktig å jenke seg litt etter hverandre når man bor sammen. Derfor må du snakke med ham direkte. List fungerer ikke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755572
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg er nok veldig ryddig av meg, mens mannen min er litt mer normal ;-)

Hos oss funker det ikke dersom vi ikke har en felles vaskedag i uka. I motsatt fall hadde vi nok krangla fælt om når vi skulle vaske (dersom han skulle delta på vaskingen). Jeg har faste rom i huset som er mitt ansvar (soverommene, loftsstua, hallen, stua og spiserommet. Han har ansvar for kjøkkenet og begge bad (litt færre rom enn meg fordi han også tar ansvar for handling samme dag som vi vasker, samt kveldsstellet av barna). Når vi gjør det på denne måten, er vi ferdige omtrent samtidig.

Vi pleier å vaske huset på torsdag ettermiddag eller kveld, men kan godt gjøre det på fredag, så sant vi blir ferdige til 18-19 fredag. Da har mannen min litt slingringsmonn ;) Det er altså ikke jeg som har bestemt dette på egen hånd, men siden også han liker å ha det rent og ryddig (men har vanskelig for å få ut finger'n), og vi ønsker å unngå krangling pga husarbeid, så har vi begge funnet ut at dette er den beste metoden for oss!

Jeg tror du må våge å ta en skikkelig samtale med samboeren din og at dere lager noen "kjøreregler" for hvordan det bør være i huset deres.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755576
Del på andre sider

Jeg er nok veldig ryddig av meg, mens mannen min er litt mer normal ;-)

Hos oss funker det ikke dersom vi ikke har en felles vaskedag i uka. I motsatt fall hadde vi nok krangla fælt om når vi skulle vaske (dersom han skulle delta på vaskingen). Jeg har faste rom i huset som er mitt ansvar (soverommene, loftsstua, hallen, stua og spiserommet. Han har ansvar for kjøkkenet og begge bad (litt færre rom enn meg fordi han også tar ansvar for handling samme dag som vi vasker, samt kveldsstellet av barna). Når vi gjør det på denne måten, er vi ferdige omtrent samtidig.

Vi pleier å vaske huset på torsdag ettermiddag eller kveld, men kan godt gjøre det på fredag, så sant vi blir ferdige til 18-19 fredag. Da har mannen min litt slingringsmonn ;) Det er altså ikke jeg som har bestemt dette på egen hånd, men siden også han liker å ha det rent og ryddig (men har vanskelig for å få ut finger'n), og vi ønsker å unngå krangling pga husarbeid, så har vi begge funnet ut at dette er den beste metoden for oss!

Jeg tror du må våge å ta en skikkelig samtale med samboeren din og at dere lager noen "kjøreregler" for hvordan det bør være i huset deres.

Takk for mange bra tips. Jeg har tatt temaet opp med ham mange ganger, og det er ikke enkelt det heller. Han mener at jeg har støv på hjernen, hvilket er helt latterlig å si om en person som vasker leiligheten en gang i uka. Tror vi må prøve å lage en imaginær liste over hva som MÅ gjøres, f.eks. rydde stuebordet hver kveld, samt legge klær til vask. Eller i hvertfall ta de opp fra gulvet. Det er i grunnen det som er det verste, at ting bare blir stående på bordet og klærne liggende på gulvet, i sofaen...ja, overalt. Vi har kommet ett steg videre, og det er at han nå vasker opp rimelig bra. Han har innsett, etter at de tre siste kjærestene hans har sagt at han vasker opp litt for slurvete, at dette har vært for slapt, så han har forbedret seg på dette punktet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755617
Del på andre sider

Gjest togli

Takk for mange bra tips. Jeg har tatt temaet opp med ham mange ganger, og det er ikke enkelt det heller. Han mener at jeg har støv på hjernen, hvilket er helt latterlig å si om en person som vasker leiligheten en gang i uka. Tror vi må prøve å lage en imaginær liste over hva som MÅ gjøres, f.eks. rydde stuebordet hver kveld, samt legge klær til vask. Eller i hvertfall ta de opp fra gulvet. Det er i grunnen det som er det verste, at ting bare blir stående på bordet og klærne liggende på gulvet, i sofaen...ja, overalt. Vi har kommet ett steg videre, og det er at han nå vasker opp rimelig bra. Han har innsett, etter at de tre siste kjærestene hans har sagt at han vasker opp litt for slurvete, at dette har vært for slapt, så han har forbedret seg på dette punktet.

Jeg tror du må prøve å få ham til å forstå at det faktisk er ganske normalt å vaske huset en gang i uka (ikke sikkert alle er enige i det da, men ;)).

Når dere har så ulike holdninger til dette, så tror jeg det er ekstra viktig å være helt klare på hvilke ansvarsområder dere begge har, og når/hvordan dette skal bli gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755648
Del på andre sider

Gjest Ikke fanatisk ryddig

Jeg tror du må fortelle ham hva det gjør med deg som person å skulle leve i et så rotete hus som han synes er OK. Og hva det gjør med deg som person å hele tiden gå og se på hans rot.

Å mixe en ryddig og rotete person er svært krevende, og man bare må ha helt klare kjøreregler for at det skal gå i lengden. Greier man ikke å respektere hverandres grenser, vil forholdet rett og slett gå i vasken fordi det sliter hele tiden.

Du må jenke deg, og han må jenke seg. Dere må finne en middelvei dere begge kan leve med, og da handler det om respekt for hverandre.

Så enkelt, og så utrolig vanskelig...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755678
Del på andre sider

Dette utgangspunktet høres ut til å kunne bli en evig kilde til konflikter i forholdet deres!

Helt ærlig har jeg liten tro på at han vil forandre seg betydelig på dette området.

Han er 31 år. Så hans mangelnde ordenssans er nok allerede godt etablert.

Og hvis han er av den typen som ikke synes rot og skitt er noe problem, så motiveres han jo heller ikke av noe ønske om å få det rent og ryddig.

Ergo er det lite trolig at han er interessert i å bruke mye tid og energi på rydde og vaske.

Det går sikkert an å gjøre avtaler, eller sette opp arbeidslister som fordeler oppgaver og "tvinger" ham til å gjøre mere husarbeid i praksis.

Men her må du nok belage deg på å være pådriveren for å holde dette igang.

Hans oppfatning av behovet for husarbeid vil nok ikke endre seg nevneverdig, derfor vil han antagelig oppfatte deg som masete og krevende når du begynner pålegge ham oppgaver som han ikke synes er nødvendige.

Dere befinner dere jo på totalt forskjellige planeter mht hva dere krever for å trives i et hjemme-miljø!.

Og dette er jo et ganske dårlig utgangspunkt for et evt. samboerskap...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755684
Del på andre sider

Gjest mariprosa

''Han har innsett, etter at de tre siste kjærestene hans har sagt at han vasker opp litt for slurvete, at dette har vært for slapt, så han har forbedret seg på dette punktet.''

Har han sagt noe om at ryddinga hans kan ha ødelagt disse forholdene også? Eller kanskje du bør minne han på det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755693
Del på andre sider

Gjest Ebbas

Jeg tror du må prøve å få ham til å forstå at det faktisk er ganske normalt å vaske huset en gang i uka (ikke sikkert alle er enige i det da, men ;)).

Når dere har så ulike holdninger til dette, så tror jeg det er ekstra viktig å være helt klare på hvilke ansvarsområder dere begge har, og når/hvordan dette skal bli gjort.

Jeg synes ikke det er nødvendig å vaske huset 1 gang i uka, overhodet ikke - altfor mange lager sine egne tvangstrøyer over hvor utrolig gulle rent det må være hjemme. :-)

Imidlertid høres samboeren som beskrives i hovedinnlegget ut som han er way over the top for hva man kan forvente av et normalt menneske i 30-åra. Høres direkte hårreisende ut og ganske turn-off, for å være helt ærlig.. :-(

Her i huset vaskes det litt når det trengs og en av oss føler for det. Kjøkkenet holdes rent og ryddig hele tiden, men ingen av oss blir stressa over noen hybelkaniner her og der. Begge holder ting jevnt OK, uten noen skippertak og uten noen forpliktelse om ukentlig rundvask.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755739
Del på andre sider

Annonse

Gjest togli

Jeg synes ikke det er nødvendig å vaske huset 1 gang i uka, overhodet ikke - altfor mange lager sine egne tvangstrøyer over hvor utrolig gulle rent det må være hjemme. :-)

Imidlertid høres samboeren som beskrives i hovedinnlegget ut som han er way over the top for hva man kan forvente av et normalt menneske i 30-åra. Høres direkte hårreisende ut og ganske turn-off, for å være helt ærlig.. :-(

Her i huset vaskes det litt når det trengs og en av oss føler for det. Kjøkkenet holdes rent og ryddig hele tiden, men ingen av oss blir stressa over noen hybelkaniner her og der. Begge holder ting jevnt OK, uten noen skippertak og uten noen forpliktelse om ukentlig rundvask.

Så lenge det funker godt for dere å ha det sånn, så er det det viktigste :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755755
Del på andre sider

Yeah_Right!

''Der han bodde før vasket han leiligheten kanskje en gang i halvåret (seriøst), kopper og kar med centimetertykt lag med mugg sto stablet på stuebordet, sammen med brukt tanntråd (på stuebordet, ja), halvannen meter med møkkete tøy på gulvet osv''

Når du blir sammen med en som har det sånn må du jo regne med både å gjøre det aller meste av husarbeid OG senke terskelen for hvordan du skal ha det hjemme.

Tror ikke kvinnelist er tingen her, det må nok mye hardere lut til. Vet ikke om det virkelig vil hjelpe, men kanskje dere bør ta en alvorsprat om temaet og kanskje sette opp lister over hvilke deler av husarbeidet/ryddingen han skal ha ansvaret for? Har dessverre ingen gode råd :/.

Selv er jeg nok den mest rotete parten i vårt forhold, hvilket til tider kan irritere litt, men tror heldigvis det kompenseres ved at jeg gjør mer av andre ting. Og forsøker dessuten stadig å skjerpe meg :P.

Enig!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329488-rotete-samboer/#findComment-2755763
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...