Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest mona30

Hei Jeg har påvist prolaps i L4-L5 i midten av april. Det jeg lurer på er symptomer som kan forekomme, sett bortifra de vanlige. Jeg har hatt krampelignende smerter over urinblæren, uten å ha uvi eller nyrebekkenbetennelse. Er det mulig at nerveforsyningen til urinveiene kan ha blitt nedsatt og utløst dette dersom jeg hadde en begynnende prolaps? Disse smertene hadde jeg takvis fra oktober frem til at det ble påvist prolaps i ryggen. I etterkant har jeg ikke hatt smerter over urinblæren. Har symptomer nå med isijas på venstre side og til dels på høyre. Det er en bredbaset midtstilt prolaps. Ser det ikke er noen nevrolog i panelet deres, men håper på svar likevel :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329489-prolaps/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin

Det er oftest prolapser enda lenger ned som kan påvirke bekkenbunn. Man bruker ofte et begrep "ridebukse-anestesi", som betyr at man har nedsatt følelse i øvre lår og bekkenbunnen. Dette er ofte ledsaget av manglende kontroll med vannlating og avføring. Svært lite sannsynlig at smertene dine kan forklares med prolapset, men helt sikker kan man ikke være. Alle har ikke lik anatomi. Synes at du bør få gjort en gynekologisk undersøkelse. Legen bør særlig undersøke at du ikke har cyster eller andre hvelser i livmor eller eggstokker. Det vanlige forløpet på en skiveprolaps av din type er at man først har kun korsryggsmerter. Etter noen uker vil prolapset kunne presset ut mot nerverøttene og isjasnerven blir irritert. Med riktig opptrening vi de fleste oppleve at prolapset trekkes tilbake, og at isjas-smertene forsvinner etter 2-6 uker. I denne fasen kan korsryggsmertene bli værre, før man blir frisk. Det er viktig med opptrening og "ryggskole" for å hindre tilbakefall.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329489-prolaps/#findComment-2759699
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...