Gå til innhold

Hva er galt med hodet mitt?

Anbefalte innlegg

Gjest iq dotten

Kommer snart til å miste jobben....IGJEN... Jeg er 31 år, og enda ikke funnet noen arbeidsplass jeg kan fungere i over tid. Alt jeg har gjort hittil i livet har jeg likt godt, men alltid er det noe som ødelegger for meg. Nå jobber jeg i en butikk jeg trives riktig godt i. Godt arbeidsmiljø og stabilt og trygt.Men.. Problemet er at jeg har store problemer med å konsentrere meg. Slik har det vel alltid vært, men jo mer jeg tenker tilbake på hvordan livet har uttartet seg, blir jeg mer og mer sikker på at jeg ikke er helt som jeg skal. Vi kan godt sitte en gruppe venninner å prate. Dagen etterpå kan jeg prate med samme folket, og få vite noe "nytt". Da får jeg ofte høre_det snakket vi jo om i går_ så ser de rart på meg...de kan til og med si hva JEG svarte, men jeg husker ikke at det har vært snakk om denne saken i det heletatt.. Å motta beskjeder syns jeg er vanskelig, iallefall flere i samme slengen. De må de prøve å si det flere ganger, helt til jeg forstår. Noen ganger glemmer jeg alt,eller syns det er håpløst å forstå hva de mener, men noen ganger husker jeg utrolig mye.. Si gjerne at jeg burde finne en jobb, helt uten stress....hvilken jobb er det?? Hvis det blir for mye å tenke på, får jeg en slags blackout, der alt føles ut som et vaakum, og alt stokker seg for meg. Når det stokker seg slik,og jeg kommer ut av "dvalen" blir jeg meget lei meg, frustrert og trist. Jeg prøver såå hardt å få med meg alt, men virker som det er nytteløst...å tenke er nytteløst...ikke alltid, men altfor ofte. Har vært en del deprimert hittil i livet. Livet har vært hardt på mange forskjellige måter. Utfordringer og prøvelser..menhei, skal ikke motgang gjøre en sterk? Etter et angstanfall jeg hadde, begynte jeg med Zipralex. Går ikke på det nå, for jeg føler ikke behovet for det. Jeg er ikke deprimert hele tiden. Zipralex gir meg hverken bedre hukommelse eller større mulighet til å unngå å komme i konflikt med andre mennesker. Kommer i konflikt med noen mennesker pga at jeg lett missforstår(har blitt meg fortalt) har innimellom kort lunte, blir lett provosert og er kansje litt paranoid. Spesielt jobbsammenhng er vanskelig, og har ofte endt med så stor frustrasjon at jeg har gått hjem på dagen. Jeg har alltid vært i forsvarsposisjon fordi jeg har meget lav selvtillit og selvbilde. Jeg prøver å være et oppegående og reflektert menneske, men det er noe som ikke stemmer. Vet ikke hva.. Sjefen min sier at jeg må legge fra meg problemene hjemme, men bortsett fra at hodet mitt henger seg opp litt for ofte, er jo livet knakende godt. Jeg ønsker sterkt å lykkes i denne jobben, men det ser mørkt ut, og ettersom jeg har gjort så mye forskjellig i livet, vet jeg snart ikke hva jeg skal ta meg til. Et lite hverdagseksmpel: Her om dagen var sambo og jeg på kontroll til øyelegen med begge barna våre. Når vi satt å ventet kom kontordama ut til oss å ga meg to lapper. Jeg så på lappene når hun hadde gått, og fortalte sambo at _okai, dette er kjørelappene til trygdekontoret_ Da kunne min sambo fortelle at han visste det, ettersom dama nettopp hadde sagt det... Jeg fikk ikke med meg at hun sa noe i det hele tatt.. Hvorfor får jeg ikke med meg mer enn det halve av det folk sier? Jeg er ikke likegyldig ovenfor noe, og jeg vil så gjerne få med meg ting.. Livet kommer til å gå, uten at jeg får utrettet noen ting:`( Jeg er veldig lei med over dette. Kansje det er helt enkelt, at jeg rett og slett er født stokk dum? Håper på svar og kansje et tips:`(

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329548-hva-er-galt-med-hodet-mitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bente41

Hva med ADD?

Jeg har en sønn med ADHD som sliter med mye av det samme - bortsett fra at han også er hyperaktiv.

Hvis du har store variasjoner i stemningsleie og aktivitetsnivå og konsentrasjonsproblemer som kommer i perioder, kan det kanske være at du har en bipolar lidelse? Depresjon har du jo hatt ..

Bente

Som mor til en gutt med ADHD kjenner jeg igjen mange likhetstrekk. Spesielt dette med å bare få med seg halve beskjeder, glemme hva som ble sagt i går, at det stokker seg for deg når du skal gjøre flere ting på en gang. At det kan være vanskelig å følge en samtale når man sitter flere sammen og snakker.

Hyperaktivitet trenger ikke være en del av dette. Typisk jente-ADHD er jo en roligere, mer usynlig variant. (Min sønn har en sånn variant av ADHD, selv om han er gutt.)

Jeg vet jo ikke om dette høres fornuftig ut for deg, men det var det første som slo meg da jeg leste innlegget ditt.

En annen ting som slo meg, er at du bør gå til fastlegen og få en helsesjekk, deriblant sjekke om du kan ha for lavt stoffskifte. For lavt stoffskifte kommer såpass "snikende" at man ofte ikke tenker over at det har skjedd en forandring.

Nedsatt stoffskifte kan gi liknende symptomer som du har, f.eks at man får nedsatt konsentrasjon, glemmer ting som har blitt sagt, problemer med å få ting gjort osv. Har noen i nær familie som gikk i lang tid før det ble oppdaget. Hun trodde hun holdt på å bli gal, så var det egentlig nedsatt stoffskifte.

Greit å utelukke sånt før man tenker på andre ting.. Spesielt hvis dette har oppstått i voksen alder. ADHD skal jo ha debutert før 6 års alder.

Annonse

Du kan jo se om du kan kjenne deg igjen i noen av de trekk som Asberger har. Men som jeg skrev under her, så er det ikke alltid like lett å diagnostiseres. En må eliminere mange andre ting som kan minne om andre lidelser, eller kan det være i tillegg til syndromet.

Hvor gammel er du ?

Er du gutt eller jente ?

Har du noe spesielle interesser som du er flink i ?

Liker du å være mye for deg selv, og trives med det ?

Slik kunne jeg fortsette, men søk på Asberer syndrom. Men husk det kan også være ting som står der som ikke stemmer i det hele tatt.

Du kan jo se om du kan kjenne deg igjen i noen av de trekk som Asberger har. Men som jeg skrev under her, så er det ikke alltid like lett å diagnostiseres. En må eliminere mange andre ting som kan minne om andre lidelser, eller kan det være i tillegg til syndromet.

Hvor gammel er du ?

Er du gutt eller jente ?

Har du noe spesielle interesser som du er flink i ?

Liker du å være mye for deg selv, og trives med det ?

Slik kunne jeg fortsette, men søk på Asberer syndrom. Men husk det kan også være ting som står der som ikke stemmer i det hele tatt.

Joda, jeg har interesser og det fins masse jeg er flink til..

Som poteten vettu;)

Jeg er ikke spesielt glad i å være alene.

Hater egentlig å være alene.

Er utpreget sosial bli og glad. Somregel.

Gikk nettopp et kurs, og fant ut at jeg får mest gjort hvis jeg jobber alene.

Prater ganske mye og sporer lett av når jeg skal skrive oppgaver i team.

Jeg kjenner ei som er autist, men tanken om at vi har de samme problemene har aldri streifet meg....

Joda, jeg har interesser og det fins masse jeg er flink til..

Som poteten vettu;)

Jeg er ikke spesielt glad i å være alene.

Hater egentlig å være alene.

Er utpreget sosial bli og glad. Somregel.

Gikk nettopp et kurs, og fant ut at jeg får mest gjort hvis jeg jobber alene.

Prater ganske mye og sporer lett av når jeg skal skrive oppgaver i team.

Jeg kjenner ei som er autist, men tanken om at vi har de samme problemene har aldri streifet meg....

Jobber best alene ja. Vel, vet ikke om det er noe galt med hodet ditt. Det er ikke lett å se på en person om han har Asberger, fordi vi har er veldig forskjellige med våre evner og inntelgens i behold. Men det går noe på det sosiale samspill, og blir ofte fort sliten i sammen med mange mennesker. Vanlig autister er lettere å se på.

Jeg har selv fått diagnosen Asberger Syndrom i voksen alder. Det ka være litt av en jobb å diagnoseres for noen, men for andre igjen er det enklere, nettopp fordi vi så forskjellige.

Huff, syns det høres veldig skremmende ut:(

Bør vel bestille time til lege.

Kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal legge det fram men....

Kjenner jeg gruer meg..

Huff, syns det høres veldig skremmende ut:(

Bør vel bestille time til lege.

Kan ikke helt skjønne hvordan jeg skal legge det fram men....

Kjenner jeg gruer meg..

Hva er skremmende mener du ? Det beste er å legge det frem for legen din, slik du har gjort det her. Kanskje du får en videre henvendelse til utredning

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...