Gå til innhold

Rask fødsel, hvordan blir det neste gang?

Anbefalte innlegg

Jeg har født to friske og fine jenter og om noen år vil vi nok satse på å få ett barn til. Det jeg er "redd" for er at fødselen skal gå enda raskere enn den gjorde denne gangen.

Fødsel nr 1 var i 1999, fra vannet gikk til jenta var ute tok det 3 t og 40 min. Hadde ingen "tegn" til fødsel før det.

Fødsel nr 2 var nå i mai, fra første rie til jenta lå i armene mine tok det 1t og 5 min. Denne gangen hadde jeg heller ingen tegn til fødsel før den første rien kom. Vi rakk fram til sykehuset, 25 min før hun var ute.

Bør jeg satse på hjemmefødsel neste gang, med tanke på å rekke fra til sykehuset i tide? Vet jo ikke hvor langt unna sykehuset jeg kommer til å bo da, men..

Får en litt vond klump i magen når jeg tenker på fødselene, men det var jo fine opplevelser, selvom det unektlig var rimelig tøfft når det sto på.

Er sjansene store for at jeg skal føde like raskt eller raskere neste gang?

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er selvfølgelig store muligheter for at du føder raskt også neste gang, men merkelig nok er det en tendens til at ingen kommer så raskt som nr. 2. Du kan jo ta det opp til vurdering når du evt. blir gravid neste gang. Ønsker du hjemmefødsel, bør nok motivasjonene ligge på et annet plan enn at du er redd for å ikke rekke fram. Det kan være en fantastisk følelse å føde hjemme, men det er mye du må ta hensyn til og mye du må planlegge. Snakk evt. med en jordmor som er interressert i å følge deg opp i forhold til slike ønsker.

Det er selvfølgelig store muligheter for at du føder raskt også neste gang, men merkelig nok er det en tendens til at ingen kommer så raskt som nr. 2. Du kan jo ta det opp til vurdering når du evt. blir gravid neste gang. Ønsker du hjemmefødsel, bør nok motivasjonene ligge på et annet plan enn at du er redd for å ikke rekke fram. Det kan være en fantastisk følelse å føde hjemme, men det er mye du må ta hensyn til og mye du må planlegge. Snakk evt. med en jordmor som er interressert i å følge deg opp i forhold til slike ønsker.

"merkelig nok er det en tendens til at ingen kommer så raskt som nr. 2"

Denne "tendensen" slo ikke til for min del i hvertfall. Nr. 2 tok 3-4 timer fra første ri, mens den raskeste så langt var nr. 4 som tok 70 min. fra jeg våknet om natta med vondt i magen til hun var født. Hos meg "bremset" det ikke igjen før med nr. 5 som tok ca 2 timer fra jeg visste med sikkerhet at det var fødsel på gang. Så om dette med nr. 2 som den raskeste er en tendens så er det ikke noe som slår til hos alle i hvertfall.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...