Gå til innhold

"berg og dalbane" på zoloft

Anbefalte innlegg

Gjest Bente41

Hei Jeg fikk for ca 4 uker siden diagnosen moderat depresjon og begynte med zoloft. Etter å ha gått rundt som en sombie i nesten en uke skjedde det noe rart. Våknet en morgen og følte meg helt normal med pågangsmot og humør som før jeg ble deprimert. I løpet av et par timer utviklet dette seg til hyperaktivitet og et vanvittig tankekjør. Jeg planla en hel masse prosjekter og ringte en venninnne men kom egentlig ikke i gang med noe. Endte med at jeg virra rundt, hoppet og spratt rundt på stuegulvet etter en sang som surret i mitt hode. Dette varte kanskje i 2 timer - så var det rett ned i kjelleren igjen. Jeg avlyste avtalen med min venninne og la meg igjen. Sov i 4 timer. Så var jeg altså tilbake i deppetilværelsen. To dager senere skjedde omtrent det samme. Da satte jeg igang en husvask i et vanvittig tempo. Følte nesten at jeg gikk på speed. Det hele foregikk på en så vimsete måte at jeg klarte å velte ei hel vaskebøtte i trappa. Etterpå var jeg helt utkjørt. Neste opptur kom noen dager senener og varte lenger. Fikk ikke sove om kvelden og når jeg førts sovnet påsto samboer at jeg hakket tenner i søvne. Våknet grytidlig neste morgen etter å ha sovet ca 3 timer. Når vekkeklokken ringte til normal tid hadde jeg allerede hengt ut klær, luket løvetann fra plenen, smurt to nister til min datter (glemte at jeg hadde smurt den første) og når min datter spiste frokost satt jeg på kjøkkengulvet og lakkerte negler. Hjernen jobbet på høygir. Dette varte hele dagen, men dagen etter var jeg fullstendig utkjørt. Sov og sov. Siste "opptur" varte i flere dager. Fikk et helt sinnsykt tankekjør og skjønte plutselig grunnen til at jeg var deprimert. Fikk for meg at jeg måtte ordne opp i dette snarest. Gjorde flere dumme ting som jeg ikke fårstår i etterkant, men det var min måte å se det på akkurat da. Sov neste ikke disse dagene. Når dette gikk over ble jeg svært nedfor og dessuten skammet jeg meg. Følte at det bare var en vei ut av dette - døden. Planla flere alternative måter å ta livet av meg selv på, men grunnet mangle av utstyr kunne jeg ikke gjennomføre det på dette tidspunkt. Jeg hadde ingen energi og kom meg heller ikke ut av kroken min på badet. Siden har det gått litt opp og ned med ujevne mellomrom. Mønsteret er alltid det samme. Etter en opptur kommer det alltid en nedtur. Jeg blir helt utslitt, får vondt i kroppen og sover 16-17 timer påfølgende døgn. Begynner å lure på om medisinene kan ha utløst dette. Når sant skal sies har jeg nok hatt en del opp- og nedturer før også, men aldri såååå ille. Jeg tror heller det er slik at jeg har vært ganske aktiv og arbeidssom en lengre periode. Så har dette på et eller annet tidspunkt gått over til et slitsomt tankekjør med mye irritasjon. I disse periodene vet jeg at jeg mister konsentrasjonen. Etterpå har det alltid kommet en nedtur som har vart noen dager - kanskje 3-4. Har aldri vært deprimert så lenge som nå. Begynner faktisk å lure på om jeg kan ha en bipolar lidelse. Noen synspunkter på dette?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329565-berg-og-dalbane-p%C3%A5-zoloft/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Bente41

Ja, dette bør gi mistanke om bipolar lidelse. Du bør ta dette opp med fastlegen din snarest.

Takk for svar, men jeg har faktisk nevnt dette for legen min. Hun sier at det skal mye mer til for å ha en slik diagnose. At man feks setter alle pengene sine over styr eller har sex med 10 personer samme kveld. Sånt har jeg aldri gjort. Dessuten sier hun at man skal føle seg glad når man er oppe. Det føler jeg egentlig ikke - det er mer en slags type skrekkblandet fryd. Som å sette seg i en karusell og oppleve at karusellen går og går uten at man kan stoppe den. Det er en ganske blandet opplevelse ..

Takk for svar, men jeg har faktisk nevnt dette for legen min. Hun sier at det skal mye mer til for å ha en slik diagnose. At man feks setter alle pengene sine over styr eller har sex med 10 personer samme kveld. Sånt har jeg aldri gjort. Dessuten sier hun at man skal føle seg glad når man er oppe. Det føler jeg egentlig ikke - det er mer en slags type skrekkblandet fryd. Som å sette seg i en karusell og oppleve at karusellen går og går uten at man kan stoppe den. Det er en ganske blandet opplevelse ..

Spør legen din om hun har hørt om bipolar 2,3 osv. Det finnes flere typer enn den standard bipolar1. Dette trodde jeg faktisk at leger visste.

Får du ikke gehør, skift lege!

Gjest bipollaaa

"Takk for svar, men jeg har faktisk nevnt dette for legen min. Hun sier at det skal mye mer til for å ha en slik diagnose. At man feks setter alle pengene sine over styr eller har sex med 10 personer samme kveld. Sånt har jeg aldri gjort. Dessuten sier hun at man skal føle seg glad når man er oppe. Det føler jeg egentlig ikke - det er mer en slags type skrekkblandet fryd. Som å sette seg i en karusell og oppleve at karusellen går og går uten at man kan stoppe den. Det er en ganske blandet opplevelse .."

Da kanskje legen din bør oppdatere seg litt. Jeg har bipolar lidelse, men jeg har 1 mill på konto, og har aldri hatt sex med mer enn en person på samme kveld :P

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her er legen dessverre ikke oppdatert. Hun beskriver en alvorlig mani. Du har sannsynligvis kun vært hypoman. Hypo=under. Hypomani - nivået under mani.

Ut fra det du beskriver, har du en bipolar IIIb.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...