Gå til innhold

Økonomiske problemer

Anbefalte innlegg

Gjest nervøs og bekymret :-(

Jeg er så bekymret for mannen min har fått masse konvolutter i det siste fra billånet. Nå har det kommet brev fra et inkasseselskap og fra bilfinansieringen. Tidligere når jeg har spurt han om det går bra med økonomien svarer han bare at alt er greit og at det er ingen problemer. Men vi har det ganske trangt nå så jeg har sagt at vi kan ta av mine personlige sparepenger om det trengs, men likevel sier han bare at alt er bra. I dag holdt jeg opp konvoluttene under lyset og leste brevet inni. Det var oppsigelse av billånet. Jeg blir så redd når jeg ikke kan stole på han. Er det galt å lese brevene så jeg vet hvordan det ligger an? Jeg skjelver av bekymring og vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg hater alt av lån og er selv veldig flink til å spare og leve nøkternt, så jeg synes det er leit hvis han søler bort penger.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329580-%C3%B8konomiske-problemer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lettet

Sånn var det med samboeren min også.Jeg så han fikk mange brev fra inkasseselskaper osv. Vi hadde da ett barn sammen og jeg bekymret meg veldig,men turte ikke å ta det opp med ham. Til slutt åpnet jeg ett brev og ble ganske så fortvilet.Masse gjeld hadde han.Jeg gråt og turte heldigvis og ta det opp med ham.Jeg beklget at jeg hadde tatt opp brevet, men han var bare lettet.Han hadde grudd seg sånn til å fortelle om all gjelden til meg hvis vi en dag skulle gifte oss. Vi snakket ut om alt, har fått ryddet opp i mye av den og en stooooor stein ble løftet av begges skuldre.Det ble en lang kveld med mange tårer, men vi løste mange problemer. Mitt råd er å ta det opp med ham og si at du vet at han har problemer. Selv om det er ulovlig og ta opp andres post, ble det redningen for oss i hvertfall.Nå har vi det bra og jeg kan stole på samboeren (som like etter ble forloveden) :-)

Annonse

Gjest midia

Huff!! Jeg blir bekymret når jeg leser at folk som lever sammen ikke deler økonomi og ikke har innsynsrett i hverandres økonomi..

Dere eier vel ting sammen kanskje? Du risikerer å miste ting du eier fordi du ikke vet hva han unndrar bak din rygg.

Du må kreve å få se alle regninger som kommer.

Lykke til!

Gjest nervøs og bekymret

Huff!! Jeg blir bekymret når jeg leser at folk som lever sammen ikke deler økonomi og ikke har innsynsrett i hverandres økonomi..

Dere eier vel ting sammen kanskje? Du risikerer å miste ting du eier fordi du ikke vet hva han unndrar bak din rygg.

Du må kreve å få se alle regninger som kommer.

Lykke til!

Ja. jeg kan takke meg selv for at jeg ikke har tatt mer økonomisk ansvar. det meste av felles regninger står i hans navn og kommer derfor adressert til han. Jeg har jo stolt på at han får betalt de, og har derfor ikke krevd å få åpne eller se regningene. Hvordan er det vanlig å gjøre dette når man er gift? Vi har satt opp budsjett sammen og jeg spør hvor mye som er på vår felles konto i hans navn. (Vi har også felles konto i mitt navn) Jeg synes det er ubehagelig å etterforske han på denne måten, han bør jo være ærlig han jeg deler livet med. Når han ikke har betalt huslån så får jeg brev adressert til meg, men det får jeg ikke når det gjelder andre regninger. Sånn situasjonen er nå så ser jeg oss nødt til å selge boligen og flytte til en med rimeligere månedlige kostnader. men det er heller ikke lett nå som det tar tid å få solgt og man kan risikere å selge med tap. Føler vi står mellom barken og veden, og det er vanskelig å tenke seg at jeg skal tøre å dele økonomien med han videre. Han sier han har sett alvoret, og at han ikke er på etterskudd med flere regninger, men så ser jeg at vi har fått enda en tvangsinnkreving. Uff, jeg føler meg kvalm og dårlig.

Sånn var det med samboeren min også.Jeg så han fikk mange brev fra inkasseselskaper osv. Vi hadde da ett barn sammen og jeg bekymret meg veldig,men turte ikke å ta det opp med ham. Til slutt åpnet jeg ett brev og ble ganske så fortvilet.Masse gjeld hadde han.Jeg gråt og turte heldigvis og ta det opp med ham.Jeg beklget at jeg hadde tatt opp brevet, men han var bare lettet.Han hadde grudd seg sånn til å fortelle om all gjelden til meg hvis vi en dag skulle gifte oss. Vi snakket ut om alt, har fått ryddet opp i mye av den og en stooooor stein ble løftet av begges skuldre.Det ble en lang kveld med mange tårer, men vi løste mange problemer. Mitt råd er å ta det opp med ham og si at du vet at han har problemer. Selv om det er ulovlig og ta opp andres post, ble det redningen for oss i hvertfall.Nå har vi det bra og jeg kan stole på samboeren (som like etter ble forloveden) :-)

Takk, setter pris på å høre fra en som har vært igjennom det samme.Hvordan har det gått i ettertid, har han forandret seg? Tok du over alt økonomisk ansvar? Jeg føler det sliter enormt på forholdet, og jeg har mistet respekt for han. I tillegg er jeg forbanna for at han har ødelagt så mye for oss. Jeg ser ikke annet enn at vi vil komme dårlig ut av denne floka. Hvordan kan man komme seg igjennom dette?

Regninger som kommer til husholdningen når man er gift eller samboer burde ikke vært noe problem å åpne, uansett hvem som står som mottager av dere. Skjønner godt din bekymring og hadde ikke utsatt konfrontasjonen én eneste dag. Lykke til.

''Regninger som kommer til husholdningen når man er gift eller samboer burde ikke vært noe problem å åpne, uansett hvem som står som mottager av dere.''

Helt enig! Jeg åpner alt som ser ut som felles regninger, fordi det er min jobb å legge dem inn i nettbanken.

Annonse

Gjest lettet

Takk, setter pris på å høre fra en som har vært igjennom det samme.Hvordan har det gått i ettertid, har han forandret seg? Tok du over alt økonomisk ansvar? Jeg føler det sliter enormt på forholdet, og jeg har mistet respekt for han. I tillegg er jeg forbanna for at han har ødelagt så mye for oss. Jeg ser ikke annet enn at vi vil komme dårlig ut av denne floka. Hvordan kan man komme seg igjennom dette?

Grunnen til hans problemer var at han levde over evne en del år før jeg kom inn i bildet.Levde på kredittkort osv. Han hadde ryddet opp en del selv når jeg ble sammen med ham, men han var kjempeflau over all gjelden han hadde rotet seg opp i. Derfor turte han ikke si noe til meg. Han styrer fortsatt sin økonomi og jeg stoler på ham, men har også sagt i fra at jeg følger nøye med og jeg spør hvis jeg lurer på noe.Det er også slutt på å gjemme brev fra Lindorff osv :-)Noe økonomisk vidunder er han ikke, men som han sier selv " Er det noen som har lært så er det meg". Forstår godt at dette sliter på forholdet deres.Det gjorde det hos oss også så mitt råd er fortsatt og ta det opp med han.Det er mye mulig han er like fortvilet som deg og ikke vet hvor han skal begynne. En ting som er sikkert er at slike saker blir ikke borte.De bare VOKSER og blir bare værre.Ta det nå så slipper dere kanskje mange ubehagelige avgjørelser. Lykke til

Gjest nervøs og bekymret

Grunnen til hans problemer var at han levde over evne en del år før jeg kom inn i bildet.Levde på kredittkort osv. Han hadde ryddet opp en del selv når jeg ble sammen med ham, men han var kjempeflau over all gjelden han hadde rotet seg opp i. Derfor turte han ikke si noe til meg. Han styrer fortsatt sin økonomi og jeg stoler på ham, men har også sagt i fra at jeg følger nøye med og jeg spør hvis jeg lurer på noe.Det er også slutt på å gjemme brev fra Lindorff osv :-)Noe økonomisk vidunder er han ikke, men som han sier selv " Er det noen som har lært så er det meg". Forstår godt at dette sliter på forholdet deres.Det gjorde det hos oss også så mitt råd er fortsatt og ta det opp med han.Det er mye mulig han er like fortvilet som deg og ikke vet hvor han skal begynne. En ting som er sikkert er at slike saker blir ikke borte.De bare VOKSER og blir bare værre.Ta det nå så slipper dere kanskje mange ubehagelige avgjørelser. Lykke til

Jeg har tatt det opp med han, opptil flere ganger. I begynnelsen sa jeg at hvis han synes det var vanskelig å holde oversikt så kunne jeg overta betaling av regninger. men han sa at alt gikk bra. Så fant jeg altså de ubetalte og konfronterte han. Da sa han at han hadde holdt det skjult for meg for at jeg ikke skulle bekymre meg. Han mener fortsatt at han har oversikt og klarer å betale regningene. Jeg stoler ikke på han og er redd han ikke har lagt alle kort på bordet. Det viser seg nå når jeg finner nok en regning som har gått til tvangsinnkreving. Jeg har selv aldri latt det gå så langt, så jeg har ingen erfaring på det område, men jeg går ut i fra at han må ha fått endel varsler først? Når jeg nå konfronterer han med at det har kommet et brev som jeg mistenker å være fra inkasso så avviser han det. Nå er jeg mektig lei av at han enten lyver gang på gang, eller er helt idiot og har mistet fullstendig kontroll.

''Regninger som kommer til husholdningen når man er gift eller samboer burde ikke vært noe problem å åpne, uansett hvem som står som mottager av dere.''

Helt enig! Jeg åpner alt som ser ut som felles regninger, fordi det er min jobb å legge dem inn i nettbanken.

Det høres fornuftig ut. begge bør ha oversikt over regningene fordi begge står til ansvar. Selv om det er hans oppgave å betale strømmen så vil jeg også slite hvis han ikke betaler. Men nå sier fler her at det er ulovlig. Jeg er uansett glad jeg har lest brevene, så jeg kan vite med sikkerhet om han snakker sant eller ikke.

Gjest midia

Ja. jeg kan takke meg selv for at jeg ikke har tatt mer økonomisk ansvar. det meste av felles regninger står i hans navn og kommer derfor adressert til han. Jeg har jo stolt på at han får betalt de, og har derfor ikke krevd å få åpne eller se regningene. Hvordan er det vanlig å gjøre dette når man er gift? Vi har satt opp budsjett sammen og jeg spør hvor mye som er på vår felles konto i hans navn. (Vi har også felles konto i mitt navn) Jeg synes det er ubehagelig å etterforske han på denne måten, han bør jo være ærlig han jeg deler livet med. Når han ikke har betalt huslån så får jeg brev adressert til meg, men det får jeg ikke når det gjelder andre regninger. Sånn situasjonen er nå så ser jeg oss nødt til å selge boligen og flytte til en med rimeligere månedlige kostnader. men det er heller ikke lett nå som det tar tid å få solgt og man kan risikere å selge med tap. Føler vi står mellom barken og veden, og det er vanskelig å tenke seg at jeg skal tøre å dele økonomien med han videre. Han sier han har sett alvoret, og at han ikke er på etterskudd med flere regninger, men så ser jeg at vi har fått enda en tvangsinnkreving. Uff, jeg føler meg kvalm og dårlig.

Huff dette er en forferdelig vond situasjon for deg.

For å få kontroll, tror jeg du bare må kreve å få åpne brev som ser ut til å være regninger pluss at du må ha oversikt i nettbanken over alle kontoer.

Å komme opp i økonomisk knipe er forferdelig vanskelig å komme seg ut av hvis man har betalingsanmerkninger for da får man ikke lov til noe feks. lån, abbonement osv..

Du må nok bare være hardnakket i at du skal ha oversikt over "husets" økonomi.

Er det du som henter posten?

Ønsker deg lykke til og håper dere får ordnet opp uten å måtte selge unna så mye eiendeler.

Gjest midia

Men det er like fullt ulovlig å åpne og lese post adressert til andre enn en selv....

Når man lever sammen så skjønner jeg ikke hvorfor ting skal være hemmelig for den andre parten?

Jeg er klar over at det er en lov, men er det virkelig noen i langvarige forhold som retter seg etter dette?

Hos oss åpner vi hverandres post, leser hverandres meldinger og har full innsynsrett i lommebøker, kontoer osv..

Vi lever da sammen og har ingenting å skjule for hverandre!? Jeg hadde blitt bekymret om han hadde nektet meg det for da hadde jeg ikke stolt på han..

Gjest Kayia

''Er det galt å lese brevene så jeg vet hvordan det ligger an?'' Det er helt sekundært om det er rett eller galt. Har dere fått inkassobrev, må han selvfølgelig svare for seg. Reagerer han på at du har åpnet og lest brevet får du minne han på at det er galt å lyve også - som jo han gjør når han sier at alt er i orden på dine direkte spørsmål. Ting er nemlig ikke i orden når man får inkassobrev.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...