Gå til innhold

Stivkrampe

Gjest Maria 29 år, gravid uke 26.

Anbefalte innlegg

Gjest Maria 29 år, gravid uke 26.

.Hei, jeg skrev til deg for noen uker siden angående stivkrampe-bakterien, etter at jeg hadde kuttet meg svært dypt på et fiskebolle-lokk og måtte operere pekefingeren. Nå har det gått 29 dager siden det skjedde, og jeg jeg tok stingene for to uker siden. Det gjør tidvis veldig vondt i fingeren og det prikker og stikker fra sårstedet, men regner med at det er fordi det ikke har grodd ordentlig. (det er er en ganske stor åpen glippe der) Var hos fastlegen som prøvde å "stripse" såret, og da nevnte jeg dette med stivkrampesprøyten de hadde glemt å gi meg. Hadde håpet han skulle si at faren for stivkrampe var over nå, men da sa han at sykdommen ikke trengte å bryte ut på flere MÅNEDER! Er det virkelig sant.. Eller har det med at det kan komme bakterier inn i såret ETTER at man faktisk har skadet seg. Jeg renser såret hver dag og plastrer det godt, men er fremdeles kjempebekymret fordi jeg ikke fikk den vaksinen. Blir også redd for at smertene fra kuttstedet bare heller har blitt verre enn bedre når det har gått så lang tid. Hvor mange måneder må jeg vente før faren er over? Kan du roe meg ned?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329585-stivkrampe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Jeg synes fortsatt at du bør slappe av og glemme dette med stivkrampe. Stivkrampebakterier befinner seg neppe på fiskebolle-lokk. Det er ute i naturen, spesielt der det er møkk fra dyr, ikke minst fra hester bakterien finnes. Samtidig er det helt ekstremt sjelden at inkubasjonstiden (tiden fra smitte til symptomer) er så lang . Sjansen for å få infisert et ikke helt grodd sår med stivkrampebakterier er også mikroskopisk.

Disse symptomene som du har nå i fingeren kan være resultat av skadet muskel, muligens også en mindre nervefiber. Det er vanbskelig å si noe sikkert om det for meg uten å ha sett fingeren, men jeg ville tro at det går over, men det tar lang tid. Men, som sagt jeg har ikke sett den.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329585-stivkrampe/#findComment-2756920
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...