Gå til innhold

Når er man alkoholiker?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Nils Håvard Dahl, psykiater

En bruker ikke betegnelsen alhoholiker. Denne betegnelsen er ikke definert.

En bruker betegnelsen "skadelig bruk av alkohol" evt med den alvorligere "med avhengighetssyndrom"

Om en drikker kun en gang i året, men da banker kona, kjører i fylla el.l, har en et skadelig bruk.

"Med avhengighetssyndrom" kjennetegnes vanligvis av en eller flere av disse symptomene: Sug/trang, tenningsreaksjon, blackout, toleranseutvikling.

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=3240

Gjest En som kjenner noen.

En bruker betegnelsen "skadelig bruk av alkohol" evt med den alvorligere "med avhengighetssyndrom"

Om en drikker kun en gang i året, men da banker kona, kjører i fylla el.l, har en et skadelig bruk.

"Med avhengighetssyndrom" kjennetegnes vanligvis av en eller flere av disse symptomene: Sug/trang, tenningsreaksjon, blackout, toleranseutvikling.

Det der hjalp, akkurat hva jeg ønsket, tusen takk.

Gjest tåler mye

trenger man være alkohol-misbruker bare fordi at toleransen økes??

jeg tåler betydelig mer nå enn da jeg var 18. skyldes kanskje andre ting(har lagt på meg en del,hvis str har noe å si)

Gjest bipolarinnen

Hvis jeg synes det er koselig å ta meg et glass rødvin hver kveld, jeg merker at jeg blir roligere av det og det blir en vane for meg. Er det da skadelig? I flere land er det vanlig å drikke vin opptil flere ganger om dagen. Har de mere alkoholmisbruk?

Hvis jeg synes det er koselig å ta meg et glass rødvin hver kveld, jeg merker at jeg blir roligere av det og det blir en vane for meg. Er det da skadelig? I flere land er det vanlig å drikke vin opptil flere ganger om dagen. Har de mere alkoholmisbruk?

Det går i hvert fall for å være mer skadelig å drikke lite og ofte, enn å drikke mye og sjelden. Det har noe med at levereren aldri får hvile når man smådrikker hver dag.

Slik her jeg forstått det i hvert fall.

Annonse

Gjest bipolarinnen

Det går i hvert fall for å være mer skadelig å drikke lite og ofte, enn å drikke mye og sjelden. Det har noe med at levereren aldri får hvile når man smådrikker hver dag.

Slik her jeg forstått det i hvert fall.

Så med andre ord så har flere land i Sør-Europa alvorlige helseproblemer pga de drikker så ofte alkohol? Og jeg som har hørt at det er så sunt med et glass rødvin til maten

Gjest tåler mye

Så med andre ord så har flere land i Sør-Europa alvorlige helseproblemer pga de drikker så ofte alkohol? Og jeg som har hørt at det er så sunt med et glass rødvin til maten

her er det bortimot motsatt drikkemønster,så er spent på om psykiateren svarer... drikker jeg,vil jeg da ha rus ut av det!:P og vin hater jeg,her går det i vodka.... Men ikke daglig!

Ja, det er hva jeg har hørt. At f.eks. skrumplever er mye mer utbredt i sydlige land - enn i Norge. Jeg aner ikke om et glass om dagen er skadelig - men hjelper et glass mot uro og angst da?

Gjest tåler mye

Sprit er vel det verste du kan drikke da, men....

næ,spørs hva du vurderer utifra.kalori og alkohol-messig er en drink ca det samme,enten det er vin,en drink,en øl(for de som liker sånt...)...

faktisk så har legen min bekreftet at vodka blandet med sunn juice og vann er bedre for meg og leveren min,enn om jeg drikker vin(en del garvesyrer,i rød vin). da får jeg rusen jeg ønsker,uten å måtte bli kvalm eller dårlig dagen derpå!

"tåler ikke" rødvin,mens vodka er nøytralt og greit. det du har å utsette på vodka må jo være alkoholen,for stort mer består det jo ikke av.og om du drikker noen glass vin eller noen drinker så blir det samme promille(sånn ca,i teorien da)

men men,trenger ikke forsvare meg her... spørsmålet til nhd var rett og slett om det er naturlig å tåle mer etterhvert,eller om det kunne ha med vekt å gjøre.

næ,spørs hva du vurderer utifra.kalori og alkohol-messig er en drink ca det samme,enten det er vin,en drink,en øl(for de som liker sånt...)...

faktisk så har legen min bekreftet at vodka blandet med sunn juice og vann er bedre for meg og leveren min,enn om jeg drikker vin(en del garvesyrer,i rød vin). da får jeg rusen jeg ønsker,uten å måtte bli kvalm eller dårlig dagen derpå!

"tåler ikke" rødvin,mens vodka er nøytralt og greit. det du har å utsette på vodka må jo være alkoholen,for stort mer består det jo ikke av.og om du drikker noen glass vin eller noen drinker så blir det samme promille(sånn ca,i teorien da)

men men,trenger ikke forsvare meg her... spørsmålet til nhd var rett og slett om det er naturlig å tåle mer etterhvert,eller om det kunne ha med vekt å gjøre.

Neida, du trenger ikke å forsvare deg - og valget er ditt eget:-) Jeg har bare forstått det som om sprit er det verste å drikke rent helsemessig. Men jeg ingen ekspert:-)

Gjest tåler mer

Neida, du trenger ikke å forsvare deg - og valget er ditt eget:-) Jeg har bare forstått det som om sprit er det verste å drikke rent helsemessig. Men jeg ingen ekspert:-)

sammenligner du 1 dl vodk amed 1 dl vin er selvfølgelig vodka verst,men det er vel de færreste som drikker den ren.

jaja,her i kveld koser jeg meg med vodkaen min...og så det er sagt;det er IKKE barn tilstede!! drikker aldri sammen med barn!! en god regel! selv så jeg min mor full for første gang da jeg var 13. greit å vokse opp uten fyll og bråk:)

vodka betyr nemlig ikke mere bråk enn vin gjør;P

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...