Gå til innhold

Drar leger på hjemmebesøk mer?

Anbefalte innlegg

Gjest Ellipse

Husker da jeg var liten og var veldig syk med lungebetennelse og over 40 i feber et par ganger, da kom legen hjem til oss.. Har inntrykk av at dette var vanligere før i tiden, og at det knapt skjer lengre? Kanskje hvis en er døden nær (men da er det vel ambulansen som kommer i stedet)?

Hva med hvis du er så psykisk nede at du f.eks. ikke klarer å komme deg til legekontoret?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329593-drar-leger-p%C3%A5-hjemmebes%C3%B8k-mer/
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi har hatt lege på besøk et par ganger, når vi ikke har hatt mulighet til å komme oss til legevakta, men da har vi ventet ganske mange timer på å få legen på besøk.. stort sett har dette skjedd når gubben har vært så syk at jeg har forlangt sykehusinnleggelse, da har vi fått lege hjem til oss som har sett på ham og ringt sykehuset for å fortelle at vi kommer, men vi har alltid dratt til sykehuset i taxi.. men det er mest fordi gubben nekter sykebil, selv om han har vært rimelig syk og halvveis bevisstløs, så har han forlangt taxi... og siden det bare har vært fem min tur i oslo sentrum så har jeg ikke forlangt sykebil da, siden jeg vet han ikke dør, og at det er andre som trenger sykebilen mer enn oss.

på legevakta her vi bor nå, utenfor oslo, så hender det innimellom at legevaktslegen drar ut på oppdrag, om noen er for syke eller det er ulykke.. da må de som sitter på legevakten og venter på lege bare vente enda lenger, for de har bare en lege på vakt.. og når han drar ut, så er det kun sykepleiere igjen på legevakta..

men når det gjelder psykiske ting vet jeg ikke hvordan det er med leger, jeg har bare hørt at de sender ut psykiatriske sykepleiere og sånne til det... men det skal jeg ikke si for sikkert.

Gjest Ellipse

vi har hatt lege på besøk et par ganger, når vi ikke har hatt mulighet til å komme oss til legevakta, men da har vi ventet ganske mange timer på å få legen på besøk.. stort sett har dette skjedd når gubben har vært så syk at jeg har forlangt sykehusinnleggelse, da har vi fått lege hjem til oss som har sett på ham og ringt sykehuset for å fortelle at vi kommer, men vi har alltid dratt til sykehuset i taxi.. men det er mest fordi gubben nekter sykebil, selv om han har vært rimelig syk og halvveis bevisstløs, så har han forlangt taxi... og siden det bare har vært fem min tur i oslo sentrum så har jeg ikke forlangt sykebil da, siden jeg vet han ikke dør, og at det er andre som trenger sykebilen mer enn oss.

på legevakta her vi bor nå, utenfor oslo, så hender det innimellom at legevaktslegen drar ut på oppdrag, om noen er for syke eller det er ulykke.. da må de som sitter på legevakten og venter på lege bare vente enda lenger, for de har bare en lege på vakt.. og når han drar ut, så er det kun sykepleiere igjen på legevakta..

men når det gjelder psykiske ting vet jeg ikke hvordan det er med leger, jeg har bare hørt at de sender ut psykiatriske sykepleiere og sånne til det... men det skal jeg ikke si for sikkert.

Taxi kan sikkert gå like kjapt av og til. Greit å bo så nært sykehuset da:-) Håper det går greit med mannen din nå!

Kan jo hende vi fikk spesialbehandling da jeg var liten siden foreldrene mine kjente legen litt..

NHD slår i hvert fall fast at psykiske ting ikke kvalifiserer til hjemmebesøk. Så da fikk jeg svar på det.

Gjest det var andre tider

Taxi kan sikkert gå like kjapt av og til. Greit å bo så nært sykehuset da:-) Håper det går greit med mannen din nå!

Kan jo hende vi fikk spesialbehandling da jeg var liten siden foreldrene mine kjente legen litt..

NHD slår i hvert fall fast at psykiske ting ikke kvalifiserer til hjemmebesøk. Så da fikk jeg svar på det.

Det var nok langt mer vanlig å få legebesøk før ja! Husker godt da jeg var seks år og ramlet på sykkel. Det er over 20 år siden nå, men jeg husker jeg fikk et kutt på haken og dermed kom doktoren. Han satte seg på sengekanten og spurte om jeg ville bli med på sykehuset å sy haka. Jeg takket hardnakket nei selvfølgelig :-)

Fastlegen min har også vært hjemme med meg et par ganger. Men det er mest fordi det har vært mest praktisk for oss begge. Bor på landet.

Annonse

Gjest nittitoogenhalv

Jeg var psykotisk en gang og da kom legen hjem til oss. Hadde ikke vært forsvarlig for pårørende å frakte meg til legen og heller ikke noe særlig å ha en så syk person på et venterom.

Så det hender...

Legen må nok rykke ut om det er nødvendig for å hindre død eller alvorlig skade. (Nødrett)

Nils Håvard Dahl, psykiater

Javel

Jeg må korrigere meg selv litt her.

1. Leger/legevakten kommer hjem dersom det dreier seg om et øhj-tilfelle der tvangsinnleggelse kan være nødvendig.

2. Ved lettere tilstander kan fastlegen komme hjem til deg etter avtale, men ikke som øhj.

3. En kan ikke forvente at legevakten gjør hjemmebesøk ved andre tilstander enn de som er nevnt under pkt 1.

For 5 år siden, da jeg fortsatt bodde hjemme, ble jeg syk en natt og da kom legen hjem til oss, selv om jeg hadde klart å komme meg på legekontoret. Men legen sa det var noe med at siden det var så lange avstander skulle jeg slippe å ta turen, hvis det ikke var helt nødvendig. Men det er et ganske lite sted, så var ingen andre som ventet på hjelp. Han hadde visst hatt praksis nordpå, og der var det visstnok ikke uvanlig at legen kom hjem til folk pga avstanden.

nå har han det stort sett bra.. viste seg til slutt etter femte innleggelsen på like mange uker at det var en lege på sykehuset som hadde hørt at en medisin som benyttes til en helt annen ting hadde som bivirkning at den stoppet anfallene gubben hadde... og etter han fikk starte på den medisinen har han vært en helt ny mann :o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...