Gå til innhold

NHD/andre Psykisk sperre ang. sex

Anbefalte innlegg

Gjest pinligmennødvendig

Jeg har nok utvikla en sperre mot dette.

Det var problematisk før(8år sida), men etter fødsel har jeg ikke klart noen ting. Har tvunget meg noen ganger, men det er så ubehagelig at jeg ikke klarer beskrive det.

Skal nevne jeg har vært utsatt for 3overgrep fra 2personer, så det kajn ha no med saken å gjør.(før fødselen)

Er det noen løsning på dette, må jeg bare fortsette tvinge meg selv til dette ekle greiene?? alle forventer jo at en liker sex, men det er et stort monster i mine øyne.

Har ødelagt et langt samboerskap pga dette. H*n nesten uten sex på nesten 8år var ikke så bra.

Har du/dere noen råd å komme med?

*fortsette livet uten sex(litt småfortvilende egentlig)

*terapi mtp overgrepene(har fått "EMDR-behandling")

*Fortsette tvinge meg selv til sex..(føles som "egen-overgrep" eller hva man skal kalle det - ender med å si til han at han får gjøre seg ferdig da jeg ikke klarer mer(angst og smerter)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329597-nhdandre-psykisk-sperre-ang-sex/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Hjelper ikke med kun terapi mot overgrepene. Du bør også ha terapi som retter seg mot gjenoppdagelse/etablering og aksept av egen seksualitet og kropp. Dette er fase to, altså etter at selve bearbeidingen av overgrepene. Dette kan en sexolog hjelpe deg med.

Gjest pinligmennødvendig

Hjelper ikke med kun terapi mot overgrepene. Du bør også ha terapi som retter seg mot gjenoppdagelse/etablering og aksept av egen seksualitet og kropp. Dette er fase to, altså etter at selve bearbeidingen av overgrepene. Dette kan en sexolog hjelpe deg med.

Takk for svar. Den såkalte terapien kan jeg ikke si har hjulpet, for sliter fortsatt med tankene, følelsene og bildene derfra.

Men får prøve ta det opp med legen eller noe snart. frustrerende.

Takk for svar igjen

Gjest pinligmennødvendig

Det må bli alt 1 eller 2. Det må være opp til deg.

Terapi må ikke bare rette seg mot overgrep, men også spesifikt mot nåværende sex-problem.

Takk for svar.

hmm

1. leve uten sex - greit nok for meg, men da velger jeg jo et liv aleine og da :-(

2. Ja, jeg tror dette er viktig uansett. Jeg har fortsatt endel bilder/film, tanker og følelser. Så EMDR føler jeg ikke var den rette behandlinga for dette.(jeg husker ikke at jeg har mottatt denne behandlinga engang)

Uansett - takk for svar;jeg skal se hva jeg klarer formidle til lege eller behandler

Gjest xbellax

Takk for svar. Den såkalte terapien kan jeg ikke si har hjulpet, for sliter fortsatt med tankene, følelsene og bildene derfra.

Men får prøve ta det opp med legen eller noe snart. frustrerende.

Takk for svar igjen

Fullt forstålig at du sliter, fødsel alene kan trigge frem overgrepstraumer, dette med å presse deg selv til å ha sex blir jo som du sier å oppleve alt på nytt. Jeg vet ikke hvor du bor i verden, men de største byene har erfarne og dyktige sexologer som er trenet på å ta for seg overgrep, både fase èn (bearbeiding) og fase to (etablering). Jeg håper du tar kontakt, der finnes hjelp (Gro på seksualitet forum kan garantert også gi deg navn på godkjente sexologer). Det er desverre helt vanlig at behandlere glemmer fase to. Nå vet ikke jeg hvordan bearbeidingen for deg har foregått, om den har vært tilstrekkelig nok, uansett er det åpenbart at du må ta tak i dette. Håper på det beste for deg..

Annonse

Gjest min hemmelighet

Takk for svar.

hmm

1. leve uten sex - greit nok for meg, men da velger jeg jo et liv aleine og da :-(

2. Ja, jeg tror dette er viktig uansett. Jeg har fortsatt endel bilder/film, tanker og følelser. Så EMDR føler jeg ikke var den rette behandlinga for dette.(jeg husker ikke at jeg har mottatt denne behandlinga engang)

Uansett - takk for svar;jeg skal se hva jeg klarer formidle til lege eller behandler

Jeg klarer meg uten sex og er samboer.

xxløvetannxx

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her.

Har selv opplevd overgrep og lever nå sammen med mannen min, uten sex. - Vi har to barn sammen. Man kan si at de var veldig planlagte, og ikke akkurat noen elskovsakt-resultat.

Vi skal i kontakt med "senter mot incest og seksuelle overgrep" etterhvert - og håper at det kan gi oss noe. Har hørt mye fint om senteret, og man trenger ingen henvisning fra lege.

Håper du finner en løsning :)

Gjest pinligmennødvendig

Jeg klarer meg uten sex og er samboer.

Jeg var samboer inntil nylig jeg og. siden 2000. Men jeg følte jeg ikke kunne legge beslag på livet hans når hver 10. setning han la fram inneholdt noe med sex ol. og jeg ikke kunne bidra.

Takk for at dere finnes! Da er det kanskje håp for meg etterhvert

Gjest pinligmennødvendig

Jeg kjenner meg veldig igjen i det du skriver her.

Har selv opplevd overgrep og lever nå sammen med mannen min, uten sex. - Vi har to barn sammen. Man kan si at de var veldig planlagte, og ikke akkurat noen elskovsakt-resultat.

Vi skal i kontakt med "senter mot incest og seksuelle overgrep" etterhvert - og håper at det kan gi oss noe. Har hørt mye fint om senteret, og man trenger ingen henvisning fra lege.

Håper du finner en løsning :)

Jeg vet ikke om jeg tør ta det så langt jeg..bare jeg klarer leve med det er det liksom greit, men på en annen side, er nok sex blitt en nødvendighet for de aller fleste som etablerer et forhold til et annet menneske.

Jeg har lyst til å ha lyst, men det er så mye som sperrer enda!

Tusen takk for svaret - ja det er mange muligheter der ute, bare man tør ta sats!!

Lykke til xxløvetannxx *klem*

Gjest pinligmennødvendig

Fullt forstålig at du sliter, fødsel alene kan trigge frem overgrepstraumer, dette med å presse deg selv til å ha sex blir jo som du sier å oppleve alt på nytt. Jeg vet ikke hvor du bor i verden, men de største byene har erfarne og dyktige sexologer som er trenet på å ta for seg overgrep, både fase èn (bearbeiding) og fase to (etablering). Jeg håper du tar kontakt, der finnes hjelp (Gro på seksualitet forum kan garantert også gi deg navn på godkjente sexologer). Det er desverre helt vanlig at behandlere glemmer fase to. Nå vet ikke jeg hvordan bearbeidingen for deg har foregått, om den har vært tilstrekkelig nok, uansett er det åpenbart at du må ta tak i dette. Håper på det beste for deg..

Takk for denne infoen!!

Bearbeiding..føler ikke jeg har bearbeidet dette på annen måte enn å la tiden lege alle sår.. Fikk som sagt EMDR som liksom skal være så fint ift. dette. - men jeg husker ingenting fra behandlinga (så jeg ser ikke på det som vellykka behandling) siden jeg fortsatt sliter såpass mye som jeg gjør.

Jeg skal se hva jeg tør og hva dette ender opp i .

Det har i alle fall vært ok å dele dette med noen og å få råd om hva som kan være neste steg!

Masse takker til dere alle *klemmer*

Gjest undrer jeg

Takk for denne infoen!!

Bearbeiding..føler ikke jeg har bearbeidet dette på annen måte enn å la tiden lege alle sår.. Fikk som sagt EMDR som liksom skal være så fint ift. dette. - men jeg husker ingenting fra behandlinga (så jeg ser ikke på det som vellykka behandling) siden jeg fortsatt sliter såpass mye som jeg gjør.

Jeg skal se hva jeg tør og hva dette ender opp i .

Det har i alle fall vært ok å dele dette med noen og å få råd om hva som kan være neste steg!

Masse takker til dere alle *klemmer*

Har selv vært utsatt for overgrep. Men jeg lurer likevel på om du går på noen form for medisiner som kan forverre dette. Da tenker jeg spesielt på antidepressiva eller p-pille.

I tilfelle skal en ikke undervurdere hvor mye dette også kan ødelegge for det seksuelle, spesielt kombinert med en overgrepshistorie.

Gjest pinligmennødvendig

Har selv vært utsatt for overgrep. Men jeg lurer likevel på om du går på noen form for medisiner som kan forverre dette. Da tenker jeg spesielt på antidepressiva eller p-pille.

I tilfelle skal en ikke undervurdere hvor mye dette også kan ødelegge for det seksuelle, spesielt kombinert med en overgrepshistorie.

Nei, jeg går ikke på noen p-pille og heller ikke på antidepressiva.

Vet de kan bidra til forverrelse. Gikk på ad i 05, og ja, det var enda verre den gang.

Men jeg går jo på andre medisiner, tror ikke de har samme innvirkning på dette som p-piller og ad .

uansett

Takk for svaret, greit å få en bekreftelse på at man ikke nødvendigvis er totalt unormal mtp dette :-)

Annonse

Gjest torsdagsbarn

Jeg er ingen ekspert, men tror du kanskje kan ha nytte av å prøve EMDR igjen, men hos en annen terapeut. Kan ikke skjønne at du har gjennomgått denne terapitypen uten å merke det så det får meg til å tenke at terapeuten kanskje ikke gjorde det på riktig måte.

Har selv fått EMDR og vi gikk steg for steg gjennom 3 overgripere og 12 års helvete. Det var vanskelig og vondt, men det hjalp helt enormt. Enkelte av episodene langt bakover i tid ble så levendegjort at jeg husket detaljer som hva jeg hadde på meg.

Det som er viktig med denne terapiformen for at den skal ha noen virkning er at man er motivert OG klarer å slippe følelsene ut. Om man bare lar blikket flakke fra side til side og ikke engasjerer seg, så hjelper det ikke.

Som sagt, jeg tror du ville ha nytte av å prøve terapi med en annen terapeut. Om EMDR funker, så er det et helt annet liv etterpå. MEN det er ikke noen trylleformel. Det krever betydelig egeninnats.

Det er ditt valg. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

Gjest pinligmennødvendig

Jeg går bare på stemningsstabiliserende..

Men takk for infoen og svaret!

(skal se om jeg tør ta dette opp med legen når jeg har neste time der)

Gjest pinligmennødvendig

Jeg er ingen ekspert, men tror du kanskje kan ha nytte av å prøve EMDR igjen, men hos en annen terapeut. Kan ikke skjønne at du har gjennomgått denne terapitypen uten å merke det så det får meg til å tenke at terapeuten kanskje ikke gjorde det på riktig måte.

Har selv fått EMDR og vi gikk steg for steg gjennom 3 overgripere og 12 års helvete. Det var vanskelig og vondt, men det hjalp helt enormt. Enkelte av episodene langt bakover i tid ble så levendegjort at jeg husket detaljer som hva jeg hadde på meg.

Det som er viktig med denne terapiformen for at den skal ha noen virkning er at man er motivert OG klarer å slippe følelsene ut. Om man bare lar blikket flakke fra side til side og ikke engasjerer seg, så hjelper det ikke.

Som sagt, jeg tror du ville ha nytte av å prøve terapi med en annen terapeut. Om EMDR funker, så er det et helt annet liv etterpå. MEN det er ikke noen trylleformel. Det krever betydelig egeninnats.

Det er ditt valg. Ønsker deg lykke til uansett hva du velger!

Min terapeut som utførte og hjalp i min EMDR-behandling er godkjent terapeut som veileder andre i nærområdet her.

Regner da med at h*n er bra nok. H*n sa jo det var en vellykket behandling(jeg husker ikke noe av det - kan være jeg hadde vært dårligere om jeg ikke hadde fått den behandlinga - må nevne jeg har en elendig hukommelse)

Skal vurdere en ny runde - kan være jeg kan få hjelp med grumset som er igjen hjos meg!!

*klem* og tusen takk for svaret

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...