Gå til innhold

Personlighetsforstyrrelse?

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvill datter

Lurer på om min mor har en eller annen form for personlighetsforstyrrelse.Hun har hatt denne væremåten hele min levetid. Hun har hyppige sinnsutbrudd forårsaket av at ting ikke går 100% hennes vei hele tiden, eller dersom hun ikke har full kontroll på de nærmeste. Ser fiendtlige intensjoner bak nøytrale hendelser. Helt tydelig vrangforestilling av virkelighetsoppfatningen.Utviser mistenksomhet overfor sine nærmeste og stiller "kontrollspørsmål" til familien.Samtidig viser hun liten interesse for eget og sin nærmeste families liv. Svært opptatt av naboer og andres bekjentes gjøren og laden, og synes det er viktig hva andre synes om henne og hennes familie.Mangler evnen til å glede seg over egne, familiens og andre menneskers positive opplevelser.Manglende energi og svært lavt aktivitetsnivå. Unngår i stor grad sosial kontakt, men får man henne med på det, er hun svært pratsom overfor de fleste hun møter. Overdriver vanskeligheter i situasjoner for å slippe å være med på ting.Ønsker at man skal trygle og be henne være med. Virker som hun ikke vil være til bry for andre. Har vokst opp som enebarn og synes synd på seg selv pga dette. Har ingen "nære" venner. Uselvstendig, men gjør seg mer hjelpeløs enn hun er. Overlater ansvar og beslutninger til andre i stor grad.Opptatt av detaljer og orden. Svært nøye på å gjengi noe som er sagt så ordrett og detaljrikt som mulig, selv om hun selv mener hun er glemsk. Ser ingen indikasjoner på at hun er det. Svært opptatt av penger. Klager over dårlig økonomi, selv om ikke det er tilfelle. Virker som hun gir barn og barnebarn penger som kompensjon for dårlig samvittighet pga manglende samvær og aktivitet.Veldig opptatt av at hun ikke skal være "skyldig noen noe". Oppsatt på at hun betaler halvparten av utgiftene i ekteskapet.Kommer kun på besøk til barn og barnebarn dersom hun er spesielt invitert. Dersom man forsøker å kommentere hennes væremåte/oppførsel gir hun uttrykk for sin verdiløshet eller kommer med sinnsutbrudd. Min far er hele tiden på "tå hev" for at hun skal være fornøyd og springer som en tjener og duller for henne. I barndommen min truet hun med å flytte fra familien dersom vi ikke gjorde som hun ville hele tiden, samt utbrudd av sinne. Når dette går over later hun som om ingenting har skjedd og stiller seg uforstående dersom vi kommenterer dette. Hun innser ikke at dette er noe hun trenger hjelp for. Føler at dette sliter ut hele familien, selv om jeg har forsøkt å distansere meg fra dette til en viss grad. Hvilken diagnose tyder dette på og er dette noe som kan behandles? Synes det er vanskelig å gå til legen med dette..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329614-personlighetsforstyrrelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest torsdagsbarn

Et øyeblikk lurte jeg veldig på om jeg hadde en søster her...for du beskriver min mor.

Kan ikke hjelpe deg med noen diagnose, men er spent på om du får noen svar, for jeg lurer også veldig på hva dette er.

I vår familie har vi løst det med å overse henne når hun driver med utbruddene sine. Hun får komme på besøk når hun oppfører seg som folk, men når hun slår over i stakkars meg modus får hun beskjed om å skaffe seg noen venner og noen hobbyer. Noe som selvsagt er mye lettere for alle andre enn for henne.

Det du bør passe på, er at du ikke tar for mye ansvar for henne. Skyv henne unna når hun provoserer fram dårlig samvittighet ellers kommer hun til å knekke deg.

Noen ganger er det lurt å ha minst mulig kontakt med mor..selv om det er vanskelig. Har en selv, om ikke helt på samme viset.

Hvis du er voksen og har slitt med henne i alle år, så synes jeg du skal få fri nå. Det er ikke ditt ansvar å søke hjelp til henne. Hun er voksen, selv om kanskje du ikke føler det sånn?

Det er en fordel om du kan legge inn avsnitt i innlegget ditt, det gjør det lettere for andre å svare på....

Om en bruker 'still spørsmål' til å starte en tråd med, sletter forumet alle avsnittene en prøver å legge inn. Det er et større problem på andre forum enn psykiatri, fordi det går an å få svar fra legen også når en bruker 'start ny tråd' her.

Gjest Signataurus

Om en bruker 'still spørsmål' til å starte en tråd med, sletter forumet alle avsnittene en prøver å legge inn. Det er et større problem på andre forum enn psykiatri, fordi det går an å få svar fra legen også når en bruker 'start ny tråd' her.

Linjeskift, da får du avsnitt

slik

som

dette

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater

Dette er nok en alvorlig personlighetsforstyrrelse med innslag fra alle de tre gruppene av PF. A-paranoid. B- emosjonelt ustabil/borderline og C- tvangspreget.

Det finnes behandling for å mildne symptomene, men det krever at hun ser selv at hun er årsaken til problemene og at hun ønsker sterkt å gjøre noe med det.

Gjest Rådvill datter

Dette er nok en alvorlig personlighetsforstyrrelse med innslag fra alle de tre gruppene av PF. A-paranoid. B- emosjonelt ustabil/borderline og C- tvangspreget.

Det finnes behandling for å mildne symptomene, men det krever at hun ser selv at hun er årsaken til problemene og at hun ønsker sterkt å gjøre noe med det.

Hvordan skal vi gå frem for å få henne til å innse dette?

Ved tidligere forsøk har det endt med sinneutbrudd, uforståenhet eller "stakkars meg greia". Hun vet at det BARE er feil med henne og beklager at vi har det så fælt, sier hun.

Er redd dette skal ende katastrofalt og derfor usikker på hvordan vi skal gå frem overfor henne...

Kan en mulig behandling være en kombinasjon av medikamenter og psykoterapi?

Nils Håvard Dahl, psykiater

Ved tidligere forsøk har det endt med sinneutbrudd, uforståenhet eller "stakkars meg greia". Hun vet at det BARE er feil med henne og beklager at vi har det så fælt, sier hun.

Er redd dette skal ende katastrofalt og derfor usikker på hvordan vi skal gå frem overfor henne...

S: Jeg tror mest på en spørrende tilnærning. "Kan det være slik at.....? Hvis det skulle være slik, tror du da det kunne være smart å........?

S: Ja, absolutt. Det vil være det aller beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...