Gå til innhold

Stor vektøkning, av medisiner?

Anbefalte innlegg

Gjest The Loser

Nå klikker jeg snart, ble utskrevet fra psyk for to uker siden, og i perioden hvor jeg var innlagt ble medisinene mine endret.

Bruker nå Lamictal 300mg (under opptrapping) og Seroquel (200mg). Brukte mye Zyprexa mens jeg var inne, ikke nå. Har lagt på meg 9kilo på færre uker, og den mentale belastningen er nå stor at jeg begynner å tenke på å kutte ut med., selv om jeg vet det ikke er en god ide. Asken og ilden...

Jeg prøver å spise normalt, og trener hver dag, men allikevel går nåla bare oppover.

Jeg er bipolar og har en ustabil pf, og har også slitt med spiseproblematikk (overspising) lenge. Har hatt god kontroll på sistnevnte i det siste.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329619-stor-vekt%C3%B8kning-av-medisiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

hidi, the scorpion

Se det an sier NHD... ØØhhh

seroquel gir deg mer og mer og mer velt økning uansett den...

Det er ikke medisinen, som gir vektøkning, men matlysten som øker!

Det er umulig å legge på seg om ikke matinntaket øker eller noe er galt med hormonene...

Det er umulig å legge på seg om ikke matinntaket øker eller noe er galt med hormonene...

Medisiner kan gi vektøkning selv om man ikke spiser mer. Man kan blant annet få økt væskeansamling i kroppen av enkelte medisiner (særlig Litium), eller forbrenningen kan bli nedsatt (for eksempel Tolvon). Eller man kan bli så sløvet ned av medisiner at man ikke greier å opprettholde den samme fysiske aktivitet som før, og dermed legger på seg som følge av dette. Dessuten er det svært vanskelig å stå i mot den ulvehungeren enkelte medisiner gir en, som for eksempel Zyprexa, Seroquel og Remeron.

hidi, the scorpion

Bare vås!! Jeg spiser lite med går opp uansett med seruquel..Det er MEDISIN!

Annonse

Medisiner kan gi vektøkning selv om man ikke spiser mer. Man kan blant annet få økt væskeansamling i kroppen av enkelte medisiner (særlig Litium), eller forbrenningen kan bli nedsatt (for eksempel Tolvon). Eller man kan bli så sløvet ned av medisiner at man ikke greier å opprettholde den samme fysiske aktivitet som før, og dermed legger på seg som følge av dette. Dessuten er det svært vanskelig å stå i mot den ulvehungeren enkelte medisiner gir en, som for eksempel Zyprexa, Seroquel og Remeron.

Rovana

Ja helt rett.. Å stå i mot ulvehungeren er å pine seg selv.. Hvilken liv er det? Ikke at man skal spise opp alt man ser men enkelte medisin gir slik ulvehunger at man må være bra glad i å pine seg selv ved å la være å spise.. har gått på medisin jeg fikk ulvehunger av..

Nå spiser jeg ikke mye men legger på meg uansett jeg av serquel.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...