Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For det første så er jeg fryktelig lei meg, og jeg tror ikke helt det har gått opp for meg ennå for jeg kommer fra sykehuset i dag.

For en uke siden fikk jeg vite at jeg var 10 uker på vei, og for to dager siden fikk jeg blødning eller brun-rød tykk utflod og sterke magesmerter, og i dag var jeg til indre ultralyd,- og jeg har abortert.

Jeg ble helt målløs og hadde liksom ikke noen spørsmål der og da, men det har jeg nå.

Hvor lenge vil jeg blø ?

Skal jeg fortsatt ha vondt i magen, i så fall hvor lenge ?

Hvor lenge må man vente til man prøver igjen ? Legen sa noe om det, men jeg fikk det ikke med.

Er risikone for å abortere igjen stor ?

Hva skjer i grunn nå ? Jeg mener skal jeg holde meg i ro, eller kan jeg begynne å trene igjen ? Jeg føler meg så trist og det gjør vondt å miste, selv om man ikke er så langt på vei. Jeg takler ting bedre og føler meg bedre når jeg trener, kan jeg begynne med det med en gang, eller burde jeg roe litt ned nå ?

Vil mensen komme normalt igjen etter dette ?

I de første ukene av et svangerskap så skjer det ganske store forandringer med kroppen, hvor langt tid vil det gå før den er tilbake igjen til "normal", etter en abort ?

Veldig takknemmelig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/32962-jeg-spontan-aborterte-hva-n%C3%A5-jordmor/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest infinity

Hei Ingrid24!

Jeg føler med deg, vet akkurat hvordan det er........veldig vondt og det

føles veldig urettferdig. Jeg mistet selv i uke 9 i januar i år, ser ut som at det skjedde på samme måte som med deg. Tror jeg blødde ca 1 uke før det gav seg og det vonde i magen gav seg etter bare noen dager, men det psykisk gjør det vondt en stund.......men, tiden leger alle sår som de sier! For å trøste deg litt så kan jeg fortelle deg at jeg nå er gravid igjen, er i dag 23+5, så jeg ble gravid igjen etter bare 1 1/2 mnd etter spontanaborten. Hadde en vanlig mestruasjon i mellom.

Det er ikke så lett og si de riktige ordene til deg nå, men håper jeg har hjulpet deg litt. Husk bare at det er lov å ha det vondt og være trist og ta godt vare på deg selv, din tur kommer.........husk.....du har jo bevist nå at du kan bli gravid.

Ønsker deg lykke til Ingrid24 og en fortsatt kjempefin sommer ;o)

Var gjennom det samme for noen år tilbake... Det er veldig vanlig å abortere som førstegangsgravid, dessverre. Det skjer veldig ofte. Ofte så tidlig at man ikke engang vet man er gravid, men tror det er en vanlig menstruasjon. MEN lykken er at det som regel går bra neste gang. Det er mindre vanlig å abortere to ganger, enda mindre å abortere tre. Iallefall vet du at du KAn bli gravid nå, iallefall:) Dere er i det minste godt fruktbare. Den største grunnen til at man aborterer er som regel at det er noe fryktelig galt med fosteret, og at kroppen støter det ut for å la naturen gå sin gang, slik at du heller kan føde et friskt barn senere.

Men det er fryktelig vondt å miste, jeg vet, jeg vet.

Det kan ofte ta litt lang tid før du får mensen igjen etter å ha abortert. Ofte lengre tid enn en måned, som er det normale. Man blør ca en uke.

De færreste klarer bli gravide like etter en abort, da eggløsningen ofte henger seg litt opp den første mnd. Men NOEN har selvsagt blitt gravide.

Det anbefales derimot å vente litt. Vent til du får tilbake menstruasjonen neste gang, det vil ta ca en drøy måned, kanskje en og en halv.

Deretter er kanskje eggløsningen normal igjen? Selv brukte jeg derimot fire mnd før jeg ble gravid igjen. Men jeg vet andre har brukt kortere tid. Varierer veldig.

Lykke til videre, iallefall. Neste gang vil det helt sikkert gå bra! :)

søndagsbarn

Hei,

Det er fryktelig vond det vet jeg som har spontanabortert tre ganger selv. Det viktigste er at du får lov å være trist om det barnet du mistet, uansett om det ikke hadde kommet så langt...

Sjansen å abortere igjen neste gang er ikke større for deg nå enn for andre gravide.

Alle gangene tok det 6 uker etter aborten før jeg fikk mensen igjen. Det anbefales å ikke ha samleie eller å bade før du har sluttet å blø ellers kan det bli infeksjon i livmoren: som etter en fødsel er det et sår der nå.

Det anbefales også å vente til etter du har fått en vanlig menstruasjon før du prøver å bli gravid igjen. Før det er slimhinnen i livmoren ikke helt bra og da er sjansen for å abortere igjen større hvis du skulle bli gravid med en gang.

En trøst til slutt: jeg har nå tvillinger på 6 måneder. Det kan altså også gå bra!

Trening tror jeg ikke er så farlig så langt det ikke gjør vond. Jeg begynte å gå lange turer. Gjør det som hjelper deg å komme deg.

Håper det går bedere neste gang!

Trine Endsjø, jordmor

Jeg synes det er rart at du ikke har fått vite noe om hvordan du nå skal forholde deg. Er det ikke snakk om utskrapning? Jeg synes du skal ta kontakt med gyn.poliklinikk på det sykehuset du hører til og fortelle hvordan det nå ligger an. Det vanlige er at man får en utskrapning hvis det da ikke er påvist at hele livmorhulen er tømt.

Det er helt vanlig at man får en form for sjokk når man får vite at noe som dramatisk faktisk har skjedd. At man da ikke får med seg informasjon er helt normalt. Uansett bør man få muligheten til å komme tilbake for å få repetert det du da ble fortalt. I slike situasjoner er det faktisk lurt å ha med seg noen som kan plukke opp det som gikk deg hus forbi.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...