Gå til innhold

NHD og andre med peiling på medisin

Anbefalte innlegg

Gjest klionor

I forigårs gjorde jeg noe dumt...... jeg kuttet pulsåren min og blødde 1,6 liter. Det vet jeg fordi jeg samlet blodet i en tiliters-bøtte med målestreker for hver desiliter. Jeg hadde hørt at man må miste minst 2 liter for å dø, derfor jeg målte det i bøtta. Men da jeg kom til 1,6 liter stoppet det å blø og jeg begynte å kaste opp og ble veldig svimmel.

Nå ønsker jeg heller å få hjelp enn å dø, men det viser seg å være litt vanskelig for jeg prøvde å ringe til legevakten i går men de trodde ikke på meg, de sa at det var usannsynlig at jeg hadde mistet så mye blod for da hadde jeg vært bevisstløs.

Nå 2 døgn etter føler jeg meg fremdeles veldig dårlig og lurer på om jeg trenger blodoverføring eller noen form for medisinsk hjelp? Det svartner for meg hver gang jeg reiser meg opp, jeg er svimmel, jeg har hvilepuls på over 100, tungen min er tørr og rar, jeg kaldsvetter, er andpusten selv når jeg sitter stille (jeg prøvde å gå en trapp i går og da kastet jeg opp), hender og føtter skjelver og dovner bort og jeg er slapp.

Jeg hadde håpet at jeg kunne komme meg på egenhånd, men lurer på om jeg må prøve legevakten likevel? Jeg går ikke i noen behandling nå, men har ganske hyppige timer hos fastlege, nå har jeg ikke time før om 2 uker igjen. Kan jeg vente til den timen? Jeg er litt redd for å dra på legevakten også fordi jeg er redd for å bli innlagt men det er ikke noe særlig å føle seg sånn som jeg gjør nå og nå ønsker jeg jo å prøve livet litt til og angrer på det jeg gjorde.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329701-nhd-og-andre-med-peiling-p%C3%A5-medisin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Kimmie

Det er kanskje litt å overdrive og ringe sykebil, kanskje de ikke tror meg de heller. Jeg kan prøve legevakta igjen.

Synes ikke det er å overdrive når legevakta ikke tror deg,det er ikke bra å miste så mye blod som du har gjort. Men du får prøve å ringe legevakta igjen.

Gjest klionor

Du trenger væske! Ring 113 eller legevakten igjen, med en gang! I mellomtiden drikker du farris og eplejuice hvis du har.

Takk for råd! Jeg tenker at jeg skal ta meg en tur på legevakten nå men er likevel så redd for at de ikke skal tro meg denne gangen heller, vet ikke om det er noen vits i å dra liksom.

hidi, the scorpion

Takk for svar og råd! Men jeg syns det er litt vanskelig å dra på legevakten når jeg ikke ble trodd sist, jeg kan jo ikke bevise noe på noen måte, så hvorfor skulle de tro meg denne gangen??

Du kan vise dem sårene dine!

Glad du bestemte deg for at livet er verdt å leve, for vi skal alle dø en dag, og det er det _ingen_ som gleder seg til....

Gjest klionor

Du kan vise dem sårene dine!

Glad du bestemte deg for at livet er verdt å leve, for vi skal alle dø en dag, og det er det _ingen_ som gleder seg til....

Jeg viste dem sårene da jeg var der sist og de mente at det ikke var mulig å blø så mye gjennom så små sår..... de mente at jeg bare var ute etter oppmerksomhet.

hidi, the scorpion

Jeg viste dem sårene da jeg var der sist og de mente at det ikke var mulig å blø så mye gjennom så små sår..... de mente at jeg bare var ute etter oppmerksomhet.

Da bare insisterer du på at deg måler blodprosenten din! Ikke gi deg, man betaler visst nok penger på legevakta;(

Takk for råd! Jeg tenker at jeg skal ta meg en tur på legevakten nå men er likevel så redd for at de ikke skal tro meg denne gangen heller, vet ikke om det er noen vits i å dra liksom.

Dra ned igjen! Be dem måle blodtrykk og puls, og også Hb (blodprosent). Og i mellomtiden må du DRIKKE. Etter et så stort væsketap strever kroppen din med å holde blodtrykket oppe, og det beste du kan gjøre for å hjelpe til er å få i deg væske.

Kanskje du har noen som kan dra ned sammen med deg? Vedkommende som avviste deg sist (uten undersøkelse! Er det mulig??) trenger å få seg en skikkelig smekk!

Annonse

Gjest solvårXXX

Du må drikke, få i deg salter og mineraler igjen. Drikk farris, hvis du kan komme deg på apotek, så har de et pulver som blandes i vann for å opprettholde væskebalansen etter diare og oppkast.

Du kan kjøpe nutrilett-bars og supper.

Jeg skammer meg på vegne av helsepersonell i Norge når de oppfører seg sånn på legevakta. Prøv igjen, kanskje det er en mer forståelsesfull person du kommer i kontakt med denne gangen.

hæ!!??? hva me alt blodet han har mistet da????

Hovedproblemet er væsketapet. Det kan man kompensere med rikelig drikke. Nå syns jo jeg likevel at et selvmordsforsøk trenger litt mer oppmerksomhet enn "drikk mye og spis noe salt", og håper trådstarter tar kontakt med helsevesenet igjen på tross av svaret til NHD.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Hovedproblemet er væsketapet. Det kan man kompensere med rikelig drikke. Nå syns jo jeg likevel at et selvmordsforsøk trenger litt mer oppmerksomhet enn "drikk mye og spis noe salt", og håper trådstarter tar kontakt med helsevesenet igjen på tross av svaret til NHD.

Selvmordsforsøkere skal ikke ha og trenger ikke "oppmerksomhet" fra "akutthelsetjenesten" så lenge det somatisk ikke er fare for livet.

Selvmordtruede skal ha oppfølging enten av fastlegen eller i psykiatrisk poliklinikk. Denne behandlingen skal være regelmessig og forutsigbar og gå sin gang uavhengig av utagering eller ikke.

Gjest Hoggormen

Selvmordsforsøkere skal ikke ha og trenger ikke "oppmerksomhet" fra "akutthelsetjenesten" så lenge det somatisk ikke er fare for livet.

Selvmordtruede skal ha oppfølging enten av fastlegen eller i psykiatrisk poliklinikk. Denne behandlingen skal være regelmessig og forutsigbar og gå sin gang uavhengig av utagering eller ikke.

Hmmm.... Jeg ville rådet til å kontakte fastlegen for å få en raskere samtale man følte seg veldig usikker! Kan hende det er rett at man ikke skal hause opp spesielle former for utagering når det ikke er direkte fare for liv... Imidlertid tror jeg for min del at psykologen jeg bruker ville ønsket en tidligere samtale enn oppsatt.

Men dette er nok svært individuelt og vanskelig å være dønn kategorisk på.

Jeg har også begått "årelating," riktignok via en annen metode jeg IKKE går inn på her - men jeg tok en stiv liter, og stoppet blødningen raskt selv. Etterpå følte jeg meg ganske elendig, men fordi jeg har noe helsefaglig på baken visste jeg at det som gjaldt var væske/salt. Pøste på med farris/eplejuice (50/50) både for vannet, saltene og karbohydratene. Også var det å få i seg noe lettspist mat. Ristet loff med litt smør på klarte jeg å beholde, men jeg måtte ete lite av gangen fordi jeg var kvalm. Måtte ta det helt med ro i et døgn etterpå, men følte meg så bedre.

Men en generell regel: Har man skadet seg selv, føler seg dårlig eller usikker på om man trenger legehjelp: Tropp opp fysisk på legevakta uanmeldt, eller om du er bekymret og du føler de ikke tar deg alvorlig over telefon. Hiv deg i en taxi om du ikke kommer avgårde på annen måte.

Gjest Hoggormen

Takk for svar og råd! Men jeg syns det er litt vanskelig å dra på legevakten når jeg ikke ble trodd sist, jeg kan jo ikke bevise noe på noen måte, så hvorfor skulle de tro meg denne gangen??

Jeg bomma litt på plasseringen av det jeg skrev, så jeg bare gjentar det for å få det på et mer passende sted i tråden.

Hvis du føler deg usikker (eller for den saks skyld sikker) på at du trenger akutt medisinsk hjelp, så møt fysisk opp på legevakta. De har plikt til å vurdere situasjonen din. Jeg har slitt en god del med selvskading, og derfor hatt behov for å sy noen ganger. I de tilfellene bare drar jeg på legevakta uten å ringe en gang. Jeg fyller bare ut det skjemaet med personopplysninger de vil ha, går bort i skranka og forteller hva som har skjedd. Aldri blitt avvist!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...