Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min kone har brukt Vallargan 10 mg. i 53 dager, men føler det gir uønskede bivirkninger om dagen, som ukonsentrert, ikke helt med, manglende kontakt med seg selv. Hun tar ingen andre medisiner. Finnes det noe bedre for henne tro ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vallergan gir som andre antihistaminer litt hang-over.

Alternative medisiner kan være Stilnoct eller Imovane som ikke gir hang-over. Truxal eller Tolvon kan også være greie valg.

Jeg har forsøkt samtlige av nevnte preparater, synes de ga god effekt, og opplevde ikke merkbare bivirkninger (unntatt vond smak i munnen av Imovane som alle får).

(Tolvon kan gi ulvehunger, men jeg brukte laveste dose på 10 mg, så jeg slapp unna den sideeffekten).

Gjest Hoggormen
Skrevet

Mange får hangover av Vallergan. Skal man bruke dette medikamentet skal det som første bud tas noen timer før man legger seg - ikke en halvtime, men heller tre timer. Da reduseres risikoen for hangover på papiret. Personlig har jeg aldri likt Vallergan. Jeg blir trøtt og ukonsentrert dagen derpå, og en reduskdjon av dosen førte til null effekt.

Hva som er bra eller ikke bra i forhold til søvnproblemer kommer jo også litt an på. Er det snakk om en periode er det ikke noe problem å bruke f.eks. Imovane en kort periode. Fordelen med f.eks. Imovane er at det er lettere å bruke mer sporadisk, fordi de virker etter en halvtime-time. Samtidig er kanskje faren for tilvenning noe større.

Det finnes jo en hel haug med medisiner som kan gjøre en så trøtt at de brukes som sovemedisin for en del. Hva som er ok for en kan være håpløst for andre. Personlig er det beste jeg har brukt ( blant de ikke-vanedannende) Sarotex. Psykiateren min skrev fra 10 - 40mg. Jeg finner 30mg nok stort sett. Men igjen er dette en medisin som trenger noe tid på å virke, og derfor er den etter min mening bedre mot kronidke søvnproblemer.

Så har man kroniske søvnproblemer er det absolutt flere ting å forsøke. Er søvproblemene periodisk, så er det nok bedre med noe som virker fort og ikke gir noe hangover. Fordelen med Imovane o.l. er at de virker fort nok til at man kan tenke at i natt får jeg ikke sove uten noe. Dermed kan de tas mer akutt enn en del annet.

Eventuelt går det an å bruke kombinasjoner. At man har begge muligheter. Jeg gjør dette selv - i samråd med psykiater, og er fornøyd.

Hør med henne om hun plages av det du ser som bivirkninger av Vallergan. Så får dere evt ta kontakt med lege.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...