Gå til innhold

ADHD, udiagnotisert

Anbefalte innlegg

Gjest Snippen

Heisan! Jeg er en gutt på 22 år. Jeg har under hele oppveksten vært ganske så "spinnvill" og foreldrene mine lurte tidlig på om jeg var hyperaktiv, men dette var noe legen konkluderte med at jeg ikke var. Men de senere årene har jeg møtt på fler som har ADHD, og personer som ikke har det som har fortalt meg at de er sikre på at jeg har ADHD. En mor som selv har ADHD, med 2 barn med ADHD, spurte meg første gang vi møttes etter 5 min om jeg hadde ADHD. Da jeg sa nei sa hun at hun var helt hundre prosent sikker på at jeg hadde det. Jeg er usikker selv, da jeg har både tegn til å ha det å tegn som kan si at jeg ikke har det. Jeg vil ikke dra til lege å ta en test for jeg vet dette kan påvirke meg negativt ifht forsikringer, førerkort osv osv. Jeg har et høyt energinivå og er generelt aktiv, føler stadig "energikick" i kroppen som jeg får ut ved hjelp av noen rare lyder eller lignende. Kan minne om ticks, bare at de er kontrollere! Jeg har problemer med å konsentrere meg om ting jeg ikke finner intressant, men intresserer jeg meg for det så kan jeg bli utrolig konsentrert og fokusere på bare det. Et godt eksempel på dette er hvis jeg leser noe intressant på datamaskinenen eller drive med noe for meg selv og noen snakker til meg, da oppfatter jeg aldri dette før navnet mitt blir sagt ett par ganger eller at de skriker for min oppmerksomhet. Ofte kan jeg henge meg opp i ting som går over noen perioder, feks en periode kan jeg være veldig oppslukt i opppussing og leser masse på internett om å pusse opp å starter igang prosjekter med opppussing hjemme, neste uke kan det være et annet tema som får full fokus og nye prosjekter. Det kan skje at prosjektene aldri blir ferdige før jeg starter på det neste. Jeg er flink på skolen og har ganske gode karakterer, men det forutsetter at jeg har noe å jobbe med som jeg finner intressant, jeg tar ting ganske lett så jeg kjører gjennom det og gjør en god oppgave, men da jeg er ferdig går det utover alle andre med at jeg blir rastløs og ukonsentrert på skolearbeid. Jeg har jobbet i full stilling ved siden av skolen som nattevakt og dette har fungert veldig bra for meg da jeg føler jeg får mer utløp for energien. Sånn sett hvis jeg har ADHD så fungerer jeg veldig bra dagligdags, er som regel glad og fornøyd men jeg har et utrolig eksposivt sinne som kan forekomme, da kan det hende jeg miste kontroll og kan finne på å slå i vegger (har lært av dette, og greier som regel å holde kontroll). Disse raseriutbruddene kan være ganske dramatiske, og kjæresten min har spurt meg om jeg kan gå til lege for å få noen medisiner som kan hjelpe meg når dette inntreffer. Hun anbefalte meg ritalin ifht at jeg kan ha adhd, men som sagt vil jeg ikke gå til lege å bli diagnotisert.. Jeg har brukt cannabis de siste årene så å si daglig, dette har hjulpet meg til å holde ro og konsentrasjon og tidligere i skolegangen var det helt nødvendig for at jeg skulle komme meg gjennom skoledagen. Jeg føler at jeg kommer på et normalt plan der jeg kan stokke tankene i riktig rekkefølge, jeg får ofte høre at jeg ligger et skritt foran andre med energi osv og at cannabisen drar meg ned på normalnivået! Jeg merker jo selvsagt også noen bivirkningen hvis det blir for mye bruk, men som regel føler jeg meg ganske bra. Jeg er usikker på hva mer jeg skal skrive for at du kan ta noen konklusjoner, men har du noen spørsmål som kan hjelpe deg å komme fram til om jeg har adhd så hadde det vært fint. Ønsker også å høre om du har noen tidligere erfaring med personer med ADHD og selvmedisinering med cannabis og kanskej noen råd for sinnemestring. Hilsen Snippen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/329726-adhd-udiagnotisert/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...