Gå til innhold

Bør man holde seg til ett tema i terapien?

Anbefalte innlegg

Gjest forever in terapi

Når man går i terapi, er det best å holde seg til ett tema over flere ganger for å gjøre seg ferdig med det, eller bør man prate om det som er viktig der og da?

Jeg sliter ofte med at det som jeg syntes var viktig forrige time, ikke føles like viktig neste time. Men da blir det veldig fragmatisk, vi får ikke jobbet ordentlig med ett problem heller men mange forskjellige.

Så hva tenker dere? Bør man holde seg til ett problem/tema en periode for å gjøre seg ferdig, eller bør man bare snakke om det som faller en inn der og da?

Fortsetter under...

Gjest xbellax

Benytt en terapi dagbok, da har du orden på temaene og kan snakke om akkurat hva du føler for den timen uten å glemme hva du snakket om forrige time (og kan ta forrige times tema opp igjen når du føler det har ligget å marinert litt). Dette er bare sunt og flott.

Gjest forever in terapi

Benytt en terapi dagbok, da har du orden på temaene og kan snakke om akkurat hva du føler for den timen uten å glemme hva du snakket om forrige time (og kan ta forrige times tema opp igjen når du føler det har ligget å marinert litt). Dette er bare sunt og flott.

Grunnen til at jeg lurer på om man bør holde på samme tema en stund er at man da har det frisk i mente og husker nærmere hva man var spesielt opptatt av forrige gang. Å vente seks ganger før man tar det opp igjen, da føler jeg at jeg på en måte starter på nytt igjen og terapeuten har kanskje glemt hva jeg snakket om.

Nils Håvard Dahl, psykiater

Før selve terapien begynner, bør en bli enig om et "problemhierarki". Hva er det største problemet/hva er det viktigst å endre på? Så bør en holde seg til dette inntil det er løst. Deretter går en løs på neste. Når de 1-3 viktigste utfordringene er fikset, bør en avslutte terapien og se om en ikke mestrer hverdagen. Dukker det senere opp store og vanskelige problemer, kan en henvises på nytt.

Terapi skal ikke være en "total makeover". Alle har sine problemer og nye dukker stadig opp. Ikke alt dette skal teraperes.

Gjest xbellax

Grunnen til at jeg lurer på om man bør holde på samme tema en stund er at man da har det frisk i mente og husker nærmere hva man var spesielt opptatt av forrige gang. Å vente seks ganger før man tar det opp igjen, da føler jeg at jeg på en måte starter på nytt igjen og terapeuten har kanskje glemt hva jeg snakket om.

Ja, det er derfor jeg foreslår en terapidagbok som hjelp for deg, til å vite hva dere snakker om, hvilke tema som tas opp og her skriver du ned videre tanker du har (altså tanker og spørsmål du kommer på _mellom_ timene). Terapeuten tar jo notater så han/ hun kan jo bare bla i disse og se hva dere snakket om på den datoen du noterer dere snakket om det aktuelle. du må gjøre det som fungerer best for deg, men om du liker å veksle mellom tema men opplever det blir lite sammenheng så forsøk en slik dagbok, dermed slipper du å starte på nytt på et tema som er blitt snakket om alt 3 ganger.

Jeg forklarer meg fantastisk krøkkete i kveld merker jeg, beklager.

Annonse

Gjest Ellipse

For en lur idé! Det skal jeg prøve, for jeg synes ofte det er vanskelig å huske hva som var tema sist time. Og synes også , som trådstarter, at terapien har lett for å bli fragmentert, hoppende...Takk for tipset, selv om det ikke var til meg.

Ha en god dag, kloke Bella:-)

Gjest xbellax

For en lur idé! Det skal jeg prøve, for jeg synes ofte det er vanskelig å huske hva som var tema sist time. Og synes også , som trådstarter, at terapien har lett for å bli fragmentert, hoppende...Takk for tipset, selv om det ikke var til meg.

Ha en god dag, kloke Bella:-)

Herlighet, tenk at noen forsto hva jeg mente! Stolt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...